Mladi biraju obrt

Nakon godina stagnacije diljem Liburnije osjeća se dah obrtništva

Marina Kirigin

Snimio Marin ANIČIĆ

Snimio Marin ANIČIĆ

Uslužni i ugostiteljski obrti su najčešći, ali su tu i četiri nova proizvodna, te osam građevinskih - osim povećanja od 20 posto u odnosu na prethodno razdoblje, zaposleno je i 200 radnika



OPATIJA Na području Liburnije registrirana su približno 820 obrta. U 2015. godini u Matuljima, Opatiji, Lovranu i Mošćeničkoj Dragi otvorena su 73 nova obrta, što je povećanje od 20 posto u odnosu na prethodne godine, a u navedenim tvrtkama je zaposleno oko dvije stotine djelatnika.


Među 73 obrta većina su uslužni i ugostiteljski, a veseli da se među njima nalaze i četiri proizvodna te osam građevinskih obrta. Vlasnici gotovo 50 posto novootvorenih obrta su žene, što je dobar trend koji dosad nismo imali, a drugi dobar trend je taj što su to uglavnom mladi ljudi, istaknuto je na jučerašnjoj press konferenciji u Udruženju obrtnika Opatija.


– Očito je da postajemo destinacija obrtništva i poduzetništva, što je dobro. No, moramo reći da postoji izvjestan broj zatvorenih obrta, do čijeg broja je u ovom trenutku teško doći, odnosno obrta u blokadi. Zapravo, otprilike 50 posto od ukupno otvorenih obrta se i zatvori, no veseli pozitivan trend – ipak ih se puno manje zatvara nego novih otvara. Novootvoreni obrti nude nove proizvode i usluge, vrlo kreativne koje će zasigurno naći svoje mjesto na tržištu. Očito je da dolazi vrijeme mladih ljudi, novih ideja i pristupa – rekao je Josip Dedić, predsjednik Udruženja obrtnika Opatija.


Protiv zatvorenih vrata




Osnovne programske aktivnosti UO Opatija temeljene su na programima strukovnih cehova, a s obzirom da će se one odvijati u uvjetima globalne gospodarske krize i recesije, tako će se i realizacija istih nužno prilagoditi uvjetima koji budu vladali u idućoj godini. Ceh ugostitelja i turističkih djelatnika u 2016. godini aktivnosti će usmjeriti na realizaciju zaključaka 28. Kongresa ugostitelja i turističkih djelatnika održanog u Šibeniku.


Tražit će programe obrazovanja s više prakse, tražit će da se prilikom provedbe inspekcijskih nadzora, za greške koje se prvi put uoče, umjesto isključivo represivnih mjera, provede edukacija i informiranje o problemu, tražit će da se troškovi reprezentacije priznaju u 100-postotnom iznosu, zatim jedinstven i legalan način povremenog zapošljavanja, smanjenje stope od 13 posto za ugostiteljstvo, ukidanje poreza na potrošnju…


Igor Stanger, predsjednik Ceha ugostitelja, istaknuo je kako na Liburniji ovog siječnja ima previše zatvorenih ugostiteljskih objekata i kako bi se trebalo zajedno s jedinicama lokalne samouprave pronaći rješenje kako tim ugostiteljima pomoći i navesti ih da ne zatvaraju svoje lokale. Napomenuo je kako rješenja postoje, te kako bi se moglo razmišljati o smanjenju komunalne naknade izvan sezone, a sve u cilju što bolje provedbe projekta »365«.



Tajnik UO-a Opatija Dušan Mušćo obećao je obrtnicima suradnju i logistiku, te potporu u svim segmentima, premda raspolažu sa znatno manje sredstava od komorskog doprinosa.– Podupirat ćemo obrtnike, no da bi to mogli, fale nam sredstva koja smo izgubili od komorskog doprinosa. Početkom jeseni, prilikom slaganja smjernica za 2016. godinu, imali smo sastanak sa čelnicima jedinica lokalnih samouprava i dobili smo obećanja da će nas za ta nedostatna sredstva poduprijeti iz proračunskih kasa – zaključio je Mušćo.


Problemi izvan sezone


– Trenutačno, izvan turističke sezone, najveći problem je velika količina zatvorenih poslovnih prostora u Opatiji i na Liburniji. Naša suradnja s jedinicama lokalne samouprave nije loša, ali mogla bi biti bolja. S obzirom na smanjeno financiranje od strane članstva, očekujem potporu od strane svih liburnijskih JLS-a jer postoje programi koje tijekom godine treba pokriti. Izvan turističke sezone naši obrtnici pate od pomanjkanja priljeva, frekvencije posjetitelja, što dovodi do toga da su u nemogućnosti održavati hladne pogone. Naši ugostitelji i trgovci imaju iste troškove najma, komunalija i sve druge troškove kao u najvišoj sezoni. Postali smo izrazito sezonska destinacija, što primjećuju i svi ozbiljni poduzetnici koji razmišljaju o ulaganju u ovaj kraj. Bilo bi dobro kada bi JLS uvidjele ove probleme i bar pokušale smanjiti troškove poslovanja, odnosno stimulirale obrtnike i poduzetnike. Nitko se od toga neće obogatiti, ali će se ljudima omogućiti da rade, a mjestima da žive – rekao je Mauricio Počekaj, predsjednik Ceha trgovaca.