Četvrtak, 2. listopada 2014.
Slavlje otočnog bordara

foto Rođendan Rapske plovidbe: veza Rabljana i kopna duga pola stoljeća

Foto Silvano JEŽINA
Foto Silvano JEŽINA
Autor: Alenka Juričić
Objavljeno: 1. lipnja 2013. u 22:58

Od 1. lipnja 1963. godine kada je počelo održavanje trajektne linije od Jablanca do Raba do danas prevezeno je u oba pravca više od 28 milijuna putnika i više od 8,5 milijuna vozila

RAB   Rapska je naš ponos! Moglo se to čuti  na proslavi prvih pola stoljeća Rapske plovidbe, otočkog brodara koji Rab i Rabljane svakodnevno spaja s kopnom. Rođendanska fešta započela je simbolično u ranim jutarnjim satima, odnosno na prvom jutarnjem isplovljavanju od Stinice do Mišnjaka kada je, po tradiciji, nagrađen prvi vozač koji se vozilom ukrcao na trajekt. Bio je to uvod u središnju proslavu u prijepodnevnim satima, koja je održana na trajektu Barbat. Okupili su se tako brojni otočani i njihovi gosti, koji su s posadom Rapske željeli neformalnim druženjem, uz glazbu i ples, proslaviti 50. rođendan otočkog brodara. Slavljeničkom druženju pomoglo je i vrijeme tako da su okupljeni mogli guštati i u zrakama sunca.  

Turizam traži svoje

Od 1995. u vlasništvu zaposlenika i Grada

S rastom potreba za prijevozom putnika i sve većim brodovima, trebalo je graditi i nove luke pa je tako 1968. izgrađeno trajektno pristanište Pudarica, a 1976. trajektna luka Mišnjak. Lani su, pak, prvi trajekti pristali u novu trajektnu luku Stinica. U povijesti otočkog brodara važne su i devedesete godine kada je počela obnova flote, kao i transformacija firme. Naime, od 1995. Rapska plovidba posluje kao dioničko društvo i u vlasništvu je sadašnjih i bivših zaposlenika, a suvlasnik je i Grad Rab. Te 1995. godine tadašnja četiri trajekta bila su prosječno stara više od 30 godina, a današnja četiri trajekta prosječno imaju nešto više od 10 godina. Danas brodar zapošljava 50-ak djelatnika i ima četiri trajekta ukupnog kapaciteta 166 vozila i 1.080 putnika. 

Tom je prilikom Dragan Andrić, direktor Rapske plovidbe, kazao kako se ovaj dan slavi zbog toga jer je 1. lipnja 1963. počelo održavanje trajektne linije od luke Jablanac do luke Rab, i to prvom plovidbom ribarskog broda Čutin. Ovaj je brod imao kapacitet od samo četiri vozila, a  kasnijim preuređenjem dobilo se mjesta za njih još tri. 

Kazao je da je Rapska plovidba puno značila, ali danas znači, za otok Rab te kako je razvoj Rapske vezan za razvoj otočkog turizma.

– Svi otoci teže što boljem povezivanju s kopnom pa su tome težili i stanovnici Raba. Šezdesetih godina, kada je počeo razvoj turizma na otoku, nastale su, može se reći povijesne, dileme hoće li se Rab povezati s kopnom trajektnim linijama ili će ostati idilično mjesto samo s brodskim vezama. Logikom tržišta Rabljani su se odlučili za trajektnu vezu s kopnom, kao i za osnivanje vlastite flote tako da je kupljen ribarski motorni brod Čutin. 

Slavlje Rapske plovidbe Foto Silvano JEŽINA.jpg (8)
Pola stoljeća Rapske plovidbe / Foto S. Ježina

Zanimljivo je da je brod kupila tadašnja Opća poljoprivredna zadruga Rab 1963. i njime je napravljena prva linija od luke Jablanac do luke Rab. Vožnja je trajala 70-ak minuta. Turizam je tražio svoje pa je već iduće godine nabavljen sličan brod Jablanac, no pokazalo se da je i to premalo te je uslijedila nabava još tri trajekta. Bili su to brodovi tadašnje JNA, prilagođeni prijevozu vozila i putnika koji su nazvani Rabljanka, Otoci i Jadranka, kazao je Andrić o počecima Rapske plovidbe.

Mali od kužine

Od 1963. do današnjih dana prevezeno je u oba pravca više od 28 milijuna putnika i više od 8,5 milijuna vozila. Mnogi od njih bili su na trajektima pod zapovjedništvom još dvije legende Rapske, zapovjednika Franje Kordića i Josipa Gulića, koji je ujedno bio jedan od članova posade od samog početka Rapske, dakle već na prvoj turi broda Čutin 1963. Tada je, reći će, međutim još bio »mali od kužine«. 

Jačanje na tržištu obnovom flote

– Sukladno nacionalnim propisima, a vezano također za europske propise, Rapska plovidba je prvi brodar u Republici Hrvatskoj koja je potpisala koncesiju za održavanje državne trajektne linije te od 1. siječnja ove godine uredno plaća koncesijsku naknadu, a poznato je da koncesija vrijedi do 31. prosinca 2016. U svom razvoju Rapska plovidba planira daljnju obnovu trajektne flote radi jačanja na tržištu, još kvalitetnijem povezivanju otoka, kao i mogućnosti za preuzimanje drugih ili novih trajektnih linija, kazao je Dragan Andrić.

Svi oni zajedno s kolegama i ostalim gostima proslavili su 50. rođendan Rapske koji su glazbom uljepšali grupa Metuzalemi, ali i mladi članovi udruge Rapski tanac, koji su svojim plesom izmamili veliki pljesak okupljenih. Naravno, nije izostala ni vješta manovra slavljenički okićenih trajekata otočkog brodara.  

Komentari

6
Morate biti prijavljeni ako želite ostaviti komentar. Prijavi se / Registriraj se
  • Dalmato Vero
    Dalmato Vero   Objavljeno: 3. lipnja 2013. u 13:42
  • Dalmato Vero
    Dalmato Vero   Objavljeno: 3. lipnja 2013. u 13:31

    Kao sto je Rapska plovidba prije 50 godina dok je jos bila javno poduzece doprinjela razvoju otoka Raba, tako danas kada je privatno vlasnistvo bivšeg gradonacelnika Raba Andrica, stoji na putu razvoja i procvata otoka. Visoke cije prijevoza i uz nemogucnosti kupnje godisnje karte to je propast za sve one koji su vezani za kopno i moraju se cesto koristiti trajektom.
    Grad ima 25% dionica ove tvrtke i nacelnici nije u interesu izgradnja cvrste veze sa kopnokm u vidu tunela ili mosta sto bi EU subvencionirala a sto je jedino i pravoi riješenje za Rab.

  • bodul
    bodul   Objavljeno: 2. lipnja 2013. u 12:36

    pridružujem se čestitkama našoj Rapskoj i njihovim djelatnicima, koji su svojim trudom i zalaganjem stvorili pozitivnu sliku i među domaćim i među gostima jer zna se da trajekti voze čim je veća gužva bez prekida bilo ljeto ili neki zimski vikend ili praznik, kritike naravno idu na to da s obzirom na nekoliko minuta vožnje karta bi mogla bit i jeftinija i tu ima mjesta za pomake barem kad su u pitanju domaći ljudi iako ni većini gostiju ove sezonske karte nisu baš po volji.A čase tiče ovih tunela a nikad se nezna negdje u budućnosti.. ljudi su prije 50 godina isto bili skepični prema velikim mostovima pa su oni izgrađeni , ja se samo nadam ako se budu radili ti projekti da će se manje gledat na politiku a više na to koliko je koji otok blizu kopna i koliko je gusto naseljen jer u tom slučaju Rab bi tribal bit na vrhu prioriteta!

  • barba kirac
    barba kirac   Objavljeno: 2. lipnja 2013. u 8:13

    Čestitam. Super ste , izdržite još toliko , dok vam lijevi ne izgrade most a desni tunel , ja ću uvjek koristiti vaše trajekte. Zašto. Podsjećate me da san star. Bio sam putnik na Čutinu. Ča leta gredu ko luda a dani sporo.
    Još jednom svima vama mirno more , i puno dobrih manovra , prevezenih putnika i automobila.

  • gospodin Cvetko
    gospodin Cvetko   Objavljeno: 2. lipnja 2013. u 7:25

    hm hm hm ... Tada je, reći će, međutim još bio »mali od kužine«
    a gdje će mu biti kraj ... kad uđemo u eu uniju ... kad će primat
    direktive iz Briselske tuđine ... daleko od toga da neće biti baš
    veselo ... ali što možeš kad svijet i ovako postaje globalno selo

Iz kategorije: Otoci

Pogledaj sve