Cesta Rab-Lopar

Rapska “cesta svih cesta” konačno gotova 30. travnja

Ivor Balen

Mala cesta, veliki problemi – D-105 pretvorila se u noćnu moru Rabljana / Foto Ivor BALEN

Mala cesta, veliki problemi – D-105 pretvorila se u noćnu moru Rabljana / Foto Ivor BALEN

Predstoji samo zadnja faza – asfaltiranje, uz probleme na dvije dionice od 170 metara u Gornjoj Supetarskoj Dragi i od 50 metara u Mundanijama. Moguće je da će nakon ugovorenog roka biti još popratnih radova, ali oni neće ometati odvijanje prometa, navodi HC



RAB  Rapska »cesta svih cesta«, D-105 koja povezuje Rab i Lopar, trebala bi biti gotova do najnovijeg roka koji je postavljen na 30. travnja. Obećali su to iz investitora, Hrvatskih cesta.


Ako tako i bude, a sada se čini da bi doista trebalo biti jer se cesta privodi kraju, nakon dviju turističkih sezona tijekom kojih je put do Lopara zbog nedovršene ceste bio skopčan s velikim teškoćama, treća bi konačno trebala biti sreća.


   – Prema planiranoj dinamici, nakon blagdana, ovaj tjedan, započet će radovi na polaganju završnog sloja asfalta. Radovi će biti završeni u ugovorenom roku, to jest do 30. travnja 2015. godine. Postoji mogućnost da iza navedenog roka preostanu određeni radovi izvan obnovljenog kolnika i izgrađenog nogostupa, kao na primjer uređenje prilaza parcelama, kanaliziranje oborinske odvodnje kroz polja u sabirne kanale i oblaganje zidova kamenom, međutim navedenim radovima neće se ometati odvijanje prometa. Vrijednost radova je unutar ugovorenog iznosa, ističu iz Hrvatskih cesta.   


Kada ova cesta bude konačno gotova, pažnja će se usmjeriti na drugi dio ključne rapske prometnice, od Raba, odnosno križanja Snuga, na drugu stranu, prema trajektnom pristaništu Mišnjak. Kako ističu iz Hrvatskih cesta, u pripremi je i dokumentacija za obnovu dionice državne ceste D-105 od trajektnog pristaništa Lopar do križanja D-105 sa županijskom cestom u Loparu u dužini od 1.435 metara, s kružnim raskrižjem na navedenom križanju.





Otkup zemljišta


Vrijednost ove za rapski turizam krucijalne ceste duge 8,1 kilometar, koja je već godinama noćna mora stanovnicima Mundanija i Supetarske Drage kroz koje dionica prolazi, je 42.543.245 kuna, bez PDV-a. Izvođač radova je GPP Mikić, nadzornik IGH, a projektant Rijekaprojekt.  

  – Na dinamiku izvođenja radova prvenstveno su utjecale teškoće u rješavanju imovinsko-pravne problematike. Osim navedenog, imali smo i određene dodatne radove na zahtjev Grada Raba, kao na primjer rekonstrukciju križanja državne ceste D-105 s odvojkom za Donju Supetarsku Dragu nakon što je Grad Rab izmjestio na novu lokaciju tamošnji spomen-park. U dogovoru s Komunalnim poduzećem Vrelo izvršili smo dodatne radove vezane uz oborinsku odvodnju u vodozaštitnoj zoni Mlinica. Zbog vrlo lošeg sastava tla na dijelu gdje cesta prolazi kroz naplavno Supetarsko polje, imali smo potrebu za dodatnom zamjenom materijala kako bismo postigli traženu kvalitetu izvedenih radova. Tijekom 2014. godine Grad Rab se uključio s izgradnjom svoje infrastrukture što je imalo utjecaja i na dinamiku obnove ceste. Tijekom obnove ceste uključio se i HEP vezano uz njihove potrebe, dodaju iz Hrvatskih cesta.


   Na otoku su se oko ove ceste isplele brojne priče, prije svega vezane za uvijek nezahvalnu problematiku otkupa privatnog zemljišta. Osim toga, pojedine dionice kroz Gornju Supetarsku Dragu, u završnom dijelu ceste prema Loparu, vrlo su uske, zbijene između kuća i mora, pa je i laicima bilo jasno da bi tamo moglo biti problema.   


Gradonačelnik Raba Nikola Grgurić kaže da je odmah po stupanju na dužnost obišao gradilište i da je od tada u stalnom kontaktu sa Hrvatskim cestama.    – Dogovorili smo da do Uskrsa postave prvi sloj asfalta, da turisti baš ne doživljavaju šokove, i to su ispoštovali. Sada je dogovor da će drugi sloj biti postavljen do 30. travnja. Svakodnevno smo u kontaktu i obilazimo teren, pokušavamo sve što možemo da se cesta što prije završi, ističe Grgurić, dodavši da se njegova administracija uključila i u rješavanje imovinsko pravnih odnosa te da je stekao dojam u pregovorima da bi i ti zadnji problemi također mogli biti riješeni. Kroz nekoliko dana, dodaje, trebalo bi biti riješeno i područje križanja Snuge, gdje već neko vrijeme pate trapovi i ostali dijelovi automobila koji onuda prolaze.    Što se tiče tvrdnje iz HC-a da će ugovoreni rok biti ispoštovan, a to je, kako tvrde, 30. travnja, Grgurić kaže da su svi rokovi odavno probijeni.    – Samo oni međusobno znaju kako su i što uređivali ugovorima. Nitko ne može biti zadovoljan da se cesta radi tri godine i možemo samo zahvaliti ljudima na strpljenju. Puno veće i zahtjevnije dionice u Hrvatskoj i svijetu naprave se puno brže. To me žalosti, ali se nadam da su izvođač i investitor shvatili kako ne možemo prihvatiti da se radovi vuku kroz još jednu sezonu i da će se posljednji dogovor ispoštovati. A mi ćemo dnevno pratiti na terenu da se to postigne. Red je na njima da rade i u tri smjene ako treba da se cesta završi, rekao je Grgurić.


Dva problema


– Cesta će od projektiranog zahvata odstupati na dijelu kroz naselje Gornja Supetarska Draga, i to u dužini od 170 metara, gdje zbog nesređenog vlasničkog, odnosno posjedničkog stanja, na jednoj parceli nije bilo moguće uspješno riješiti imovinsko-pravnu problematiku. Cesta je na tom dijelu obnovljena u skladu s tehnički propisanim uzdužnim i poprečnim elementima, ali u postojećoj širini. Drugim riječima, cesta na tom dijelu neće biti uža u odnosu na njenu širinu prije obnove. Na dijelu kroz naselje Mundanije preostala je još jedna parcela u dužini od 50 metara na kojoj još uvijek nije moguće izvoditi radove. Hrvatske ceste i Grad Rab zajednički se zalažu vezano uz mogućnost izvođenja radova na istoj, kažu iz Hrvatskih cesta.