Linija Lopar - Valbiska

Ogorčeni Rabljani: Trajekt “skočio” 61 posto, povratka na staro neće biti

Ivor Balen

Krk – moderan trajekt u prosjeku vozi pet-šest, maksimalno 10 automobila / Foto Ivor BALEN / NL arhiva

Krk – moderan trajekt u prosjeku vozi pet-šest, maksimalno 10 automobila / Foto Ivor BALEN / NL arhiva

Od 1. siječnja, od kada je liniju preuzeo novi brodar, državna tvrtka Jadrolinija umjesto splitske Linijske nacionalne plovidbe, cijena karata za korisnike koji nisu s otoka ostala je ista, ali je otočanima cijena narasla. Primjerice cijena te usluge za otočane iznosi čak 132 kune, ili 113 za automobil i 19 za vozača



RAB  Već nekoliko mjeseci Rabljani se bune zbog novih cijena karata za trajekt Lopar – Valbiska, ali rješenja, čini se, nema na pomolu, niti će ga biti. Od 1. siječnja ove godine, od kada je liniju preuzeo novi brodar, državna tvrtka Jadrolinija umjesto splitske Linijske nacionalne plovidbe, cijena karata za korisnike koji nisu s otoka ostala je ista, ali je otočanima cijena narasla za čak 61 posto.


   Do 1. siječnja 2015. vensezonske karte za prijevoz od Lopara do Valbiske otočani su plaćali, ako se za primjer uzme najčešća varijanta auto + vozač, ukupno 82 kune, odnosno 72 za automobil i 10 za vozača. Nakon 1. siječnja cijena te usluge za otočane iznosi čak 132 kune, ili 113 za automobil i 19 za vozača.


   Usporedbe radi, neotočani plaćaju venseznonske karte na ovoj liniji 171 kunu, odnosno 140 za automobil i 31 za vozača, što znači da stanovnici otoka imaju popust od samo 30 posto. Na liniji Mišnjak – Stinica, koju održava Rapska plovidba, ukupna »zimska« cijena karte za otočane je 55 kuna, a za neotočane 100 kuna, dakle razlika je skoro dvostruko.   

Prva linija u koncesiji


Premda su mnogi pomislili da je krivac za ovo značajno smenjenje standarda otočana Jadrolinija, s obzirom da se promjena cijena podudara s njezinim preuzimanjem linije, razlog je u Odluci ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića.




On je 25. ožujka 2014. godine donio Odluku o visini popusta na redovne cijene putnih karata u povlaštenom prijevozu osoba i vozila u javnom obalnom linijskom pomorskom prometu, u čijem članku 3. stoji da »popust za cijenu karata za prijevoz osoba i vozila iznosi do 50 posto redovne cijene karte u sezonskom razdoblju i tako utvrđena cijena karte primjenjuje se tijekom cijele godine«. S obzirom da se ova Odluka primjenjuje na svaku koncesiju koja je ugovorena nakon stupanja Odluke na snagu – otočani nisu ni mogli dobiti veći popust.


Cijena redovnih karata za liniju Lopar – Valbiska u sezoni je 225 kuna za automobil i 38 kuna za vozača, odnosno ukupno 263 kune, a 50 posto od toga je upravo 132 kune.


   Nepogodnost za Rabljane nastala je zbog toga što je linija Lopar – Valbiska prva u Hrvatskoj došla u koncesiju nakon stupanja Hajdaš Dončićeve Odluke na snagu. Ostale linije, uključujući i onu Mišnjak – Stinica, cijene će morati korigirati sukladno toj Odluci uglavnom tek 1. siječnja 2017. godine.


   – To da se cijene uvijek određuju u odnosu na sezonsku kartu ne može biti normalno rješenje. Cijena od 132 kune možda je i u redu za sezonu, ali nikako nije za zimu. Zbog toga ovakav moderan trajekt, kao što je Krk, putuje u pravilu skoro prazan. U prosjeku se vozi pet-šest, maksimalno 10 automobila, kaže Marin Mušćo, direktor Turističke zajednice Općine Lopar, dodavši da ove cijene uglavnom nemaju utjecaja na loparski i rapski turizam, ali imaju na džepove i planove lokalnog stanovništva.   


Kako kaže Mušćo, dolaskom Jadrolinije razmatrala se i mogućnost da se »okrene« raspored, pa da prvi trajekt ujutro ide iz Valbiske prema Loparu, a ne iz Lopara za Valbisku. Jadroliniji bi to odgovaralo jer bi prometa vjerojatno bilo više, što se prije svega odnosi na dostavna vozila iz Rijeke.    – Međutim, to lokalnom stanovništvu nikako ne odgovara. Zimi je bitno da budeš u Rijeci u 8 ili 8.30 sati, recimo zbog pregleda u bolnici, a ovako se ne bi moglo doći prije 10 sati. Osim toga, tu je i sigurnosni faktor. Trajekt Krk često prevozi hitnu pomoć, zbog čega je dobro da se noću nalazi u Loparu. Kada bi preselio u Valbisku, tog elementa također ne bismo imali, rekao je Mušćo.    Što se tiče učestalosti vožnji u sezoni, ona će ostati kao i do sada, četiri puta dnevno. Za više od toga nema vremena jer plov traje nešto manje od sat i pol. Zimi su i dalje dvije vožnje dnevno.


Svi se »vade« na odluku


Kako ističe Mušćo, ovaj problem Loparani su nastojali riješiti odmah kada su došle nove cijene.


   – Mi smo 1. siječnja dočekali novog prijevoznika i novi brod, zaželjeli im dobrodošlicu i odjednom – cijena je skočila. Ljudi su po društvenim mrežama pisali da smo izigrani, ali nitko nikoga nije išao izigravati. Cijena je jednostavno u skladu s Odlukom ministra pomorstva, prometa i infrastrukture, kaže Mušćo, naglasivši da mu je prvi posao u 2015. godini bilo slanje dopisa Ministarstvu, zamjeniku ministra Rabljaninu Zdenku Antešiću, Jadroliniji i Agenciji za linijski obalni promet.   

– Ali svi se vade na tu odluku. Iz Jadrolinije su nam također prenijeli svoje mišljenje da ovo nije fer ni korektno, s obzirom da je ovo jedina linija na koju se Odluka primjenjuje, pošto ostale ističu tek na kraju 2016. Međutim, iz Ministarstva su nam rekli da se Odluka ne može staviti van snage do 2017. jer bi to ispalo neozbiljno. Jedino moguće rješenje je da brodar snizi sezonsku cijenu, što mislim da se neće dogoditi, rekao je Mušćo.