Veća sigurnost

Novost na krčkoj “žili kucavici”: Na raskrižje za Zračnu luku Rijeka stižu semafori

Mladen Trinajstić

Foto: Mladen Trinajstić

Foto: Mladen Trinajstić

Još uvijek »neupaljena« svjetlosna regulacija projektirana je u obličju tzv. pametnih semafora koji će prometovanje državnom cestom D102 nakratko zaustavljati samo u slučaju stvarne potrebe



OMIŠALJ Otočani, ali i svi ostali vozači koji su proteklih dana prometovali sjevernim djelom otoka Krka primijetili su novost na prvim metrima državne ceste D102, točnije rečeno na lokaciji gdje se ta otočna prometnica križa s državnom cestom D103 koja vodi prema Zračnoj luci Rijeka, a odnedavna, sa suprotne strane spomenutog križanja, i cestovnim odvojkom kojim se prilazi kampu Omišalj. Spomenuto raskrižje najprometnije ceste na otoku Krka, ali i jedne od najprometnijih državnih cesta u Hrvatskoj, odnedavna je opremljeno – semaforima.


Iako svjetleći elementi prometno-sigurnosne infrastrukture još nisu u funkciji pa tako nikakvih promjena u pravilima odvijanja cestovnog prometa tim područjem još nema, već i njihovo postavljanje zaintrigiralo je mnoge krčke vozače. A među njima, valja reći, već sad postoje dvojbe oko smislenosti tog netom instaliranog prometnog rješenja.


Rotor odbačen


– Postavljanje semafora rezultat je godinu dana dugih postupaka što su ih inicirali predstavnici Zračne luke Rijeka i PGŽ, i to zbog objektivnih problema koji su ondje, posebice u ljetnim mjesecima, bili prisutni prigodom prilično zahtjevnog, a često i nedovoljno sigurnog načina priključivanja vozila koja su na državnu cestu D102 dolazila iz smjera aerodroma, odnosno ceste D103 – objasnila nam je Silvana Sorić, rukovoditeljica riječke ispostave Hrvatskih cesta.




Prva inicijativa išla je za tim da se to križanje »riješi« izgradnjom rotora, nastavlja naša sugovornica, napominjući da je slijedom te projektne inicijative tijekom posljednjih 12 mjeseci održan niz konzultativnih sastanaka u koje su se uključili predstavnici svih s cestovno-sigurnosnim pitanjima vezanih mjerodavnih institucija.


U tijeku razmatranja mogućih načina rješenja ovog problema, a u kojima su uz predstavnike Hrvatskih cesta, ARZ-a, Zračne luke Rijeka i PGŽ-a sudjelovali i znalci iz redova prometne policije, upravo slijedom terenskih iskustava i preporuka ovih posljednjih došlo se do zaključka da izgradnja rotora na tom lokalitetu ne bi bilo najsretnije rješenje. Po policijskim prometnim stručnjacima, moglo se očekivati da bi njegovo stavljanje u funkciju u sezonskim špicama previše usporavalo ionako ondje često prespori i nedovoljno »propustan« promet, nastavlja naša sugovornica.


Prilagodljivi intervali


Sorić nam je prenijela i da se, po preporukama struke, pred proteklu sezonu stoga krenulo s pripremom projektne dokumentacije s ciljem da se semaforizacija tog raskrižja u funkciju stavi već ovog ljeta. U toj nakani ipak se nije uspjelo, ali se po završetku turističkih gužvi, a slijedom projektnog rješenja što ga potpisuje Rijeka promet, sad odradilo sve građevinske zahvate koji će omogućiti da se novo prometno rješenje na toj lokaciji stavi u probni rad, i to već do konca listopada.


Čelnica regionalne ispostave HC-a otkrila nam je i da je postavljena, još uvijek »neupaljena« svjetlosna regulacija projektirana te tehnički izvedena u obličju tzv. pametnih semafora, odnosno sustava koji će prometovanje državnom cestom D102 nakratko zaustavljati samo u slučaju stvarne potrebe.


Crveno će svjetlo na toj cesti gorjeti samo u slučaju kad se iz pokrajnjih cesta na križanju pojave vozila koja se prikljuljučuju na glavnu prometnicu. Intervali zaustavljanja prometa bit će prilagodljivi trenutnom stanju prometa pa crvenih svjetala na otočnoj prometnoj žili kucavici u konačnici neće biti »u prazno«, odnosno u slučajevima kad se sa sporednih cesta ondje nitko ne priključuje, naglašava Sorić, ocjenjujući da takav režim neće bitnije umanjivati protočnost prometa tim djelom krčke cestovne mreže.



Od Silvane Sorić doznali smo i da postavljanje semafora (koji su, slijedom želje vodstva Zračne luke Rijeka da se taj problem čim skorije riješi, danas spojeni na elektroenergetsku infrastrukturu samog aerodroma, op.a.) nije jedini novitet u otočnoj prometnoj infrastrukturi.


– Tijekom iduće će godine Hrvatske ceste dovršiti projektiranje i ishođenje dokumentacije nužne za izgradnju novog rotora, onog kojim će se povezati državna cesta D102 i D104 koja se kod Malinske s nje odvaja prema trajektnom pristaništu Valbiska. Računamo da će taj kružni tok biti u funkciji do turističke sezone 2020. godine te da ćemo, u nastojanjima da u najvećoj mogućoj mjeri pridonesemo sigurnosti i protočnosti prometovanja otokom Krkom, tad i spomenutu problematičnu točku staviti »ad acta« – zaključila je rukovoditeljica riječke ispostave državne cestovne komapnije.



Prometna policija držala je da je izgradnja rotora na toj lokaciji neprimjerena zbog više razloga, ponajprije zbog njegove blizine samom Krčkom mostu, ali i onom drugom, već izgrađenom rotoru na ulazu u Omišalj, nastavlja naša sugovornica, ističući i da je bitan razlog zbog kojeg se nije željelo i to raskrižje pretvoriti u kružni tok i taj što se, prilazeći mu iz smjera Omišlja, ono nalazi odmah iza jedne prilično nepregledne cestovne krivine.


U svakom slučaju, struka je ocijenila da je ovo najprimjereniji način rješavanja problema, zaključila je Sorić, ocijenivši da će nadolazeći vansezonski period biti idelano vrijeme za »fino uštimavanje« postavljenih pametnih semafora, a sve s ciljem da se na tom u prometnom smislu izrazito opterećenom križanju postigne najbolji omjer protočnosti vozila i sigurnosti sudionika u prometu.