Internet prijevara

Nijemce prevarili “cyber agenti”: Putem eBaya uplatili odmor u puntarskoj kući koja ne postoji

Mladen Trinajstić

Stanoviti Marcel Nijemcima putem eBaya uspješno prodao lažnu kuću u Puntu / Foto Mladen Trinajstić

Stanoviti Marcel Nijemcima putem eBaya uspješno prodao lažnu kuću u Puntu / Foto Mladen Trinajstić

Obitelj Reiss još je koncem prošle godine putem eBaya i stanovitog Marcela kaparirala, a pred dolazak i platila 1.200 eura za dvotjedni najam kuće u Puntu. Kad su stigli, na zakazanoj adresi oglašene kuće nije bilo! Takvih slučajeva je mnogo, a prevenirati ih se može temeljitim provjerama



KRK – Iako se velika većina posjetitelja Krka s tog otoka, po završetku svog ljetnog odmora, kući u pravilu vraća i odmorna i zadovoljna, to se nažalost ne može reći za one koji su, baš kao članovi njemačke obitelji Reiss iz grada Ennigerloha, postali žrtvama cyber kriminala – sofisticirnog sustava varanja koji, za razliku od virtualne ponude, turistima u pravilu ostavlja sasvim konkretnu i opipljivu štetu u vidu novca za koji prevarom bivaju osiromašeni.


Četveročlana njemačka obitelj, izvješćuju ovih dana njemački mediji, prevarena je i pokradena nakon što je još koncem prošle godine posredstvom eBaya u Puntu na otoku Krku najprije kaparirala, a potom pred dolazak i u potpunosti uplatila dvotjedni najam jedne kuće za odmor. Problem je nastao nakon što su se Nijemci u zakazano vrijeme našli na zakazanoj adresi na kojoj, uspostavilo se, spomenuta kuća ne postoji!


Ispostavilo se i da je internetski oglašena te od nesretnih Nijemaca iznosom od 1.200 eura zakupljena kuća bila tek »ješka« vješte prevare temeljene na objavljenoj slici jednog drugog, na prodaju ponuđenog objekta iz tog krčkog mjesta. »Posrednika«, stanovitog Marcela, naposljetku su istražitelji detektirali (zasad se još ne zna je li i uhićen op.a.), a kako je istraga njemačke policije pokazala, ispostavilo se da je, osim nesretnih nesuđenih posjetitelja Punta, na isti ili sličan način u proteklom periodu uspio prevariti i niz drugih Europljana prodavši im, diljem Mediterana, čak četrdesetak »virtualnih ljetovanja« ukupne vrijednosti 45 tisuća eura.


Zrcalne web stranice




Komentar ovog slučaja, ali i prakse internetskog varanja na posredovanju u prodaji turističkog smještaja, potražili smo kod Neda Pinezića, iskusnog krčkog turističkog stručnjaka i čelnika Zajednice obiteljskog smještaja pri HGK koji u ovom i drugim sličnim slučajevima ipak ne prepoznaje bilo kakav oblik »sistemske greške« domaćeg turizma. – Radi se o pojavnosti kakva je u moderno doba trgovanja posredstvom interneta zapravo neizbježna – kaže Pinezić. Za ovu, kao i sve druge dosad u nas zabilježene prevare ovakve vrste, ni u jednom slučaju nisu bili krivi niti iznajmljivači, niti predstavnici agencija, posrednika, ili pak ljudi iz sustava TZ-a, naglašava Pinezić, ustvrđujući da u svim segmentima »mrežnog poslovanja« uvijek ima i bit će onih koji varaju i kradu. To su, kaže, jednostavno zakonitosti velikih brojeva.



Naravno da potpune, stopostotne sigurnosti nikad nema, niti je vjerojatno uopće može biti. Pa svjedočimo da se hakiraju stranice NATO-a, Pentagona ili najmoćnijih svjetskih vlada, kaže Pinezić, napominjući da su ljudi koji stoje iza takvih nedjela često vrhunski informatičko-programerski stručnjaci koji su uvijek korak ispred onih koji nastoje spriječiti njihove aktivnosti.


Činjenica jest da se sve, posebice prije novčane uplate, još uvijek ipak može provjeriti, ako nikako drugačije, onda na neki staromodni način poput telefonskog pozivanja lokalnih TZ-a, zaključuje Pinezić.



Na neki je način ovaj slučaj ujedno i potvrda marketinške vrijednosti Punta, odnosno otoka Krka, jer se prevare ovakve vrste uvijek vrte oko proizvoda i destinacija za kojima vlada najveća potražnja, napominje Pinezić, ne propuštajući naglasiti i da je cyber lopovima, odnosno prevarantima, u pravilu iznimno teško ući u trag, a zbog njihove inventivnosti i u »šemu njihova rada«. Lani smo tako zabilježili slučaj stvaranja »zrcalnih internetskih stranica«, posredničkih agencija koje su vješti hakeri kreirali na način da su vjerno kopirali njihov izvornik u smislu izgleda i ponude, ali naravno, uz izmjenu računa na koje su sjedale uplate zainteresiranih gostiju, prenosi nam Pinezić.


Pomaže eVisitor


Novac je tako, umjesto u džepovima dalmatinskih, odnosno iznamljivača s otoka Paga (i njihovih stvarnih posrednika), završavao na off shore računima lopova otvorenim u nekim egzotičnim poreznim oazama. To je, pokazalo se, sad postalo nešto s čime svi moramo računati. Posebno pritom moraju biti oprezni oni koji usluge ili proizvode kupuju on line. To sad već pomalo svi znamo i na to smo svi upozoreni, neovisno o tome naručujemo li kakavu dranguliju iz Kine ili pak uplaćujemo ljetovanje. Istina je da ovakvih prevara ima i da će ih biti, ali stoji i konstatacija da se stalno i kontinuirano stvaraju sve sigurniji i zaštićeniji alati on line poslovanja bez kojeg je današnjica postala nezamislivom.


U nastojanju preveniranja takvih oblika prevara, institucija kojom predsjedam, ali i sve ostale hrvatske turističke institucije i organizacije, uvijek iznova pozivaju i upućuju potencijalne posjetitelje da, posebice u slučaju kad im je nešto sumnjivo, sve činjenice provjere kod predstavnika sustava domaćih TZ-a. Posebice sad kad smo uveli sustav eVisitor, ondje se vrlo brzo i jednostavno može doći do točnih, relevantnih i potpunih podataka o svima koji legalno posluju u turističkoj branši.


A to je zapravo najveći mogući institucionalni doprinos sprečavanju ovakvih pojavnosti koje, bez daljnjega, mogu biti i neugodne i štetne, kako za same goste, tako i cjelokupni turizam, zaključio je Pinezić, napomenuvši da slučajeva poput ovog »puntarskog« nedvojbeno ima u cijelom svijetu.