Problemi zbog dotrajalosti i zapinjanja u zakretanju konstrukcije

Most Privlaka na izdisaju – prometu prijete blokade

Slađana Vignjević

Cjelokupna opskrba i cestovna komunikacija Malog i Velog Lošinja s ostatkom otoka te dalje u smjeru Cresa i kopna ovisi o pokretnom mostu Privlaka koji spaja dva kopna, a ispod kojeg prolazi morski tjesnac 



MALI LOŠINJ Cjelokupna opskrba i cestovna komunikacija Malog i Velog Lošinja s ostatkom otoka te dalje u smjeru Cresa i kopna ovisi o pokretnom mostu Privlaka koji spaja dva kopna međusobno udaljena osam metara. Most Privlaka, izgrađen 1948. godine, obnavljan 1973. i 1988. u posljednje vrijeme počeo je pokazivati određene probleme. 


   Prema nekom najgorem scenariju ne može se isključiti mogućnost da se zbog dotrajalosti i zapinjanja u zakretanju konstrukcije most blokira. Time bi se, i to usred sezone u kojoj je na Velom i Malom Lošinju dnevno i do 35 tisuća turista, onemogućila normalna komunikacija s ostatkom otoka i kopna. 


  Gradnja novog mosta


Sretna je okolnost da u slučaju eventualne blokade mosta i onemogućavanja kretanja vozila po njemu, Grad u pripremi ima drugi most koji bi se samo privremeno stavio na mjestu starog, po svemu sudeći već dotrajalog. Alternativni bi most trebao biti, umjesto postojećeg derutnog i sve više nepouzdanog, samo privremeno rješenje do konačnog. 




   Plan je Grada Malog Lošinja da se kao trajno riješenje postigne dogovor s Hrvatskim cestama koji bi vodio u smjeru gradnje potpuno novog mosta. Prema nekim idejama, most bi započinjao navrh uzbrdice s jedne i završavao na uzbrdici s druge strane kopna.


Na taj način omogućio bi se nesmetan i vremenski neograničen prolaz vozila, što dosad nije bio slučaj jer se most dva puta dnevno zatvarao te konstrukcija pomicala zbog prolaska plovila s jedne na drugu stranu kanala. Dodatno, novim mostom omogućio bi se nesmetan, 24-satni prolaz svih vrsta plovila širine do osam metara.


Ispod novog mosta mogle bi prolaziti i jedrilice s tridesetmetarskim jarbolima. 



Most Privlaka pokreće se pomoću mehanizma za okretanje mosta i mehanizma za podizanje konstrukcije s ležajeva i učvršćenje u željeni položaj. Most se preko centralne osovine okreće oko vertikalne osi za kut od 90 stupnjeva, a kotrljanje se obavlja pomoću osam kotača preko tračnice savijene u kružnicu promjera četiri metra. Konstrukcija mosta se oslanja na upornjake preko ekscentara učvršćenih na osovine. Zakretanjem osovina most se može poduprijeti ili potpuno osloboditi kod okretanja. Manipulacija mostom (podizanje i spuštanje ekscentara te otvaranje i zatvaranje mosta) obavlja se preko pogonskog uređaja sastavljenog od elektromotora s reduktorima (komande su ugrađene u upravljačkoj kabini pokraj mosta).    Ukupna masa vozila koja prometuju preko starog mosta Privlaka ograničena je na 30 tona, a brzina kretanja na 20 km/h.


  


Pomiče se dva puta dnevno


Trenutačno se, kaže Anton Furman koji taj posao radi već 15 godina, most na ulasku u Mali Lošinj pomiče dva puta dnevno: otvara se na sat vremena u 9 i 18 sati kako bi kanalom prošle brodice.


Koliko god pokretni most turistima predstavljao svojevrsnu atrakciju, njegov kapacitet, način rada i sve veća nepouzdanost posebno u ljetnim mjesecima kad su velika prometna opterećenja prema otoku, došlo je vrijeme da se spoj na tom dijelu otoka napravi na konkretniji i tehnički primjereniji način. 


   Posljednji događaji oko mosta Privlaka jasan su signal da se rješavanju ovog pitanja mora pristupiti u što kraćem roku, jer je teško i zamisliti kakve bi mogle biti posljedice za lošinjski turizam kada bi se zbog zastoja u radu starog mosta paraliziralo normalno odvijanje prometa.