Sodoma i Gomora ili obra zarada?

Desetak tisuća britanskih partijanera ostavi na Pagu oko 10 milijuna funta

Alenka Juričić Bukarica

Najpoznatija imena svjetske DJ-ing scene definitivno su odličan mamac za mladu ekipu ne samo iz Europe, već doista – iz cijelog svijeta. A mladi strani gosti ne žale kilometara, ali ni novca da bi prisustvovali ljetnim festivalima



Za neke Sodoma i Gomora, za druge mjesto odlične zabave, a ustvari vrlo uhodana industrija zabave koja nosi popriličan novac. To je famozno Zrće oko kojeg se priče ni dan danas ne stišavaju. Činjenica je, bili »za« ili »protiv«, ova prekrasna plaža nikog ne ostavlja ravnodušnim i dan danas uzburkava duhove. Ipak, to je i dalje mjesto koje privlači strane mlade turiste dokazujući kako Hrvatskoj i takva turistička ponuda treba. Tim više što se upravo među mlađom publikom Hrvatska dobrim dijelom kao destinacija probija upravo preko glazbenih festivala. Jedan od njih svakako je Hideout, festival elektronske glazbe u britanskoj organizaciji. Zadar je, pak, primjerice godinama bio meka mladih Britanaca prije svega zbog Gardens festivala, a ove se godine oko 100.000 posjetitelja očekuje i na drugom megaspektaklu Ultra Europe koji će se od 11. do 13. srpnja »zavrtjeti« u Splitu i Hvaru. Najpoznatija imena svjetske DJ-ing scene definitivno su odličan mamac za mladu ekipu ne samo iz Europe, već doista – iz cijelog svijeta.


   OK cijene


Ovakva događanja bez daljnjeg u Hrvatsku dovode mlade goste koji ne žale kilometara, ali ni novca da bi prisustvovali ovakvim događanjima. Tome se već nekoliko godina svjedoči i na Pagu gdje se održava Hideout. Cijena ulaznice je oko 100 funti, za Britance prihvatljivo. A kažu, i ostale cijene su ok obzirom da pivo, naprimjer, košta upola manje nego u Britaniji. Na otoku se, doduše, često može čuti da od mladih Britanaca ne zarade puno. Ali 10.000 gostiju svakako je broj koji ne samo u Novalju, već i u niz drugih otočnih mjesta donosi turističku živost u vrijeme kada »klasičnih« gostiju, ruku na srce, još uvijek nema u nekom većem broju. Neke procjene govore da svaki od njih na odmoru planira potrošiti oko 1.000 funti, pa puta 10.000 njih… Nije za baciti.


  Završetkom Hideouta u petak, mlada ekipa krenula je kućama.




  Dan Blachledge, direktor Hideouta, prilikom posjeta festivalu, kazao nam je kako su ovu lokaciju našli 2010. godine, a prvi Hideout je na Zrću organiziran 2011. Pitali smo ga – zašto Hrvatska?


  – Prije toga smo radili dvije godine na Ibizi, i čuli za ovo mjesto tako da smo 2010. došli vidjeti o čemu je riječ. Dočekao nas je krasan pejzaž, more i iza planine, i shvatili smo da tako nešto ne možete naći nigdje na području Velike Britanije, ali ni Ibize. Odmah smo uvidjeli kakav potencijal ima ovo mjesto, zaljubili se u njega i tako je krenulo, rekao je Blachledge, pojašnjavajući kako je ovaj poznati britanski festival elektronike uopće stigao u Hrvatsku. A onda, ovdje i ostao.    

Sve na jednom mjestu


Organizatori su stoga odlučili ovdje postaviti multižanrovski festival kombinirajući house, techno, drum&bass, electro, dakle glazbu koju promoviraju i na Otoku. Sve su to odlučili okupiti na jednom mjestu i to su učinili upravo na Zrću. Podsjetio je i kako je Hidout ustvari prvi ujedinio sva mjesta zbivanja, odnosno klubove na Zrću, u jednom zajedničkom festivalu.


  – S jednom narukvicom mogli ste ući u sve klubove, meni je stvarno bilo cool da smo prvi koji smo to napravili – dodao je.


  Na pitanje što su prednosti Hrvatske za organiziranje ovako velikog festivala, kazao je kako su svi klubovi na otvorenom, ima dovoljno prostora, i to na prekrasnoj plaži, a produkcijski je Zrće već bilo dobra baza za organizaciju većeg događanja.


  – Imali smo dobru bazu, tako da smo se praktički morali okrenuti postavljanju lineupova, promociji festivala i prodaji ulaznica. Ogromna prednost je plesanje pod zvijezdama, uz samo more. Tu su i partiji u bazenima, posebni trenuci poput izlaska sunca iznad planina, upravo prije jutarnjeg povratka s cjelonoćnog partyja. To ćete jako rijetko naći, barem koliko sam ja vidio – naveo je Blachledge, navodeći kako je Hrvatska sada izuzetno popularna među mladim Britancima.


  Prije, međutim, to nije bio slučaj.


 


 – Da budem iskren, kada smo prije četiri godine počeli, Hrvatska je bila prilično nepoznata među našom publikom. Iako, organizirati festival prve godine je bilo teško, ali prodavati destinaciju nije. Došli smo, napravili krasne fotke i odmah su razumjeli zašto ih pozivamo ovamo. Potom smo objavili lineup, »zbrojili su dva i dva«, i zaključili kako ovo izgleda sjajno. Prve godine smo u Velikoj Britaniji prodali oko 5.000 ulaznica, plus još dio njih diljem Europe, kao i u Hrvatskoj. Te smo godine također kompletirali materijal, snimili još fotografija, napravili promotivni video i već druge godine samo u Velikog Britaniji dobili gotovo dvostruko više ljudi, dakle već te godine smo imali 10.000 posjetitelja i bili smo vrlo brzo rasprodani. Od tada držimo tih 10.000 prodanih ulaznica, istaknuo je šef organizacije Hideouta, navodeći kako imaju posjetitelja i iz Hrvatske, kao i ostatka Europe i svijeta. Uz Britance, glavnom dolaze mladi gosti iz Njemačke, Austrije, Francuske, Slovenije, ali i Brazila, SAD-a, Kanade, Australije. Reći će kako je stvarno cool stvoriti takvu globalnu mrežu.    

Najbolja reklama


Što se tiče iduće godine i prvog jubilarca – petog rođendana hrvatskog Hideouta, kazao je kako se priprema puno specijalnih setova. Otkrivamo – poznate DJ-e će spojiti da sviraju zajedno, a festival će se proširiti i na neke druge lokacije na otoku. Popis DJ-eva, najavljuju organizatori, trebao bi biti – najbolji dosad.


  Kako doživljava Zrće i Hrvatsku, pitali smo i DJ Cassy, odnosno Cassy Britton koja je već nekoliko puta nastupila na poznatoj paškoj plaži. Na prvu je rekla kako je ovdje »supernice« te kako je lijepo vratiti se.


  – Sviđa mi se koliko dobro raspoloženih ljudi se skupi na jednom mjestu. Energija je ovdje jako dobra, a i priroda je prekrasna, istakla je ova DJ-ica. O svojoj glazbi će reći kako voli različite žanrove pa u njenim house i techno nastupima publika može osjetiti te utjecaje. U jednoj riječi definirala ju je – toplom.


  Ove godine ponovno svira na Ibizi, no kazala je kako se Zrće i Ibizu ne može uopće uporediti jer je španjolska elektromeka nešto sasvim, sasvim drugačije.


  – Izgleda potpuno drugačije, dolaze potpuno drugi ljudi i započeli su puno ranije, prije dvadesetak godina. Ne mogu uopće usporediti ove dvije destinacije. Mnogi se žele uporediti s Ibizom, ali mislim da je to nepotrebno jer je svatko drugačiji i treba biti svoj. I velika Ibiza ima svojih uspona i padova. Sve to dolazi s popularnošću, kazala je Britton.    

Ženama je teže


Na pitanje je li, pak, ženi u DJ-ingu teže nego muškim kolegama, s obzirom da je ovo, priznali to ili ne, uglavnom »muško društvo«, kazala je kako jest.


  – Ali ženama je općenito teže, bez obzira što radile. Muškarci će, naravno, reći kako to nije točno ha, ha. No, naravno da biti žena u DJ-ingu ima i svojih prednosti, rekla je ova glazbenica, dodajući kako žene na stage nose svoj, malo drugačiji senzibilitet. Što se tiče planova, radi intenzivno na stvaranju glazbe, puno nastupa, a otkrila je kako možda ponovno dolazi na hrvatsku obalu te pohvalila hrvatsku kuhinju, posebno riblje specijalitete i maslinovo ulje.


  A i mlada ekipa britanskih partijanera, koliko smo imali prilike čuti (i vidjeti) Zrćem je zadovoljna. Pa su neki najavili i povratak dogodine kad ih opet očekuje cjelodnevno partijanje, kokteli na litre, baloni s plinom, rasplesana tetovirana tijela, kupaći kao dress code danju, ali i noću, ples u bazinima i na suhom. I to je najbolja reklama – vratiti gosta koji je već bio ovdje