Turistički podbačaj

U Opatiji gostiju nema, pa nema

Marina Kirigin

Ležaljke i suncobrani na plažama su sklopljeni, terase su prazne da ne kažemo puste, tek poneki ugostiteljski objekti solidno rade. Da je sezona loša govore i poznavatelji prilika i statistički podaci



Domaći gosti su u srpnju u Opatiji ostvarili 5,3 posto, dok su inozemni gosti ostvarili 94,7 posto ukupnih noćenja. Najveći broj noćenja i to 75 posto ostvaren je u hotelskom smještaju, što je 10 posto manje u odnosu na srpanj prošle godine. U privatnom smještaju ostvareno je 23 posto prometa, odnosno 3 posto više u odnosu na srpanj prošle godine, a slijede s manjim udjelom nekomercijalni kapaciteti. Najviše noćenja ostvarili su gosti iz Njemačke i Austrije. Direktorica TZ Grada Opatije Suzi Petričić smatra kako su vremenske neprilike bitno utjecale na srpanjski rezultat. 


   – Sve je više individualnih gostiju koji u zadnji čas donose odluku o tome gdje otići na odmor. Prilikom izbora, gledaju vremensku prognozu pa i prema tome biraju destinaciju. Devetnaest kišnih srpanjskih dana u Opatiji tako je utjecalo i na brojne neplanirane ranije odlaske gostiju jer mnogima je ipak u ovo vrijeme kupanje i sunčanje na prvom mjestu – kaže Petričić.



    Čak sedamdeset posto slabiji promet zabilježila je i Margarita Šepić, prodavačica izleta na opatijskoj Slatini. Smatra kako je kiša pripomogla lošem rezultatu, no kako nije presudila. U njezinom slučaju za lošu prodaju izleta djelomično krivi i opatijske hotelijere. 


    – Gosti koji dolaze su slabe platežne moći. Polupansion u opatijskim hotelima prodaje se po 12 eura, pa gosti koji stižu, ne mogu si priuštiti odlazak u restoran, niti izlet brodom. Za takvu situaciju krive su hotelske kuće koje brinu samo o sebi i o tome da popune sobu i krevet, a apsolutno ih ne zanima izvanpansionska potrošnja – rekla je Šepić. 


    Vlasnik i direktor petozvjezdanog hotela Mozart Abi Shalabi kaže da je srpanjska rupa bila velika, no kumulativno u prvih sedam mjeseci ove godine njihov je poslovni rezultat pozitivan. Kaže kako je prva polovica godine bila dobra, te je pokrila loš turistički promet u srpnju zbog kojeg su njegovi djelatnici napravili posebne pakete, ali i uvrstili dodatnu ponudu kako bi goste motivirali da dođu u Opatiji. 




   – Srpanj je bio puno lošiji nego lanjski, a u prvom redu mislim da je za takav rezultat zaslužna kiša. Drugi razlog loše sezone je taj što na vrijeme nismo iskoristili svoju priliku prije godinu-dvije. Nismo napravili apsolutno ništa da bi nas ljudi prepoznali. Pred koju godinu imali smo priliku pokazati što sve možemo i znamo, priliku da gosti koji su odustali od Grčke i nekih drugih mediteranskih zemalja ponovo dođu k nama, no izgleda da nismo zadobili njihovo povjerenje jer su se oni ponovno vratili u te destinacije. Tako Grčka ove godine očekuje rekordne turističke rezultate, čak bolje nego 2008. godine, a gosti su se nanovo počeli vraćati i u Tunis, Egipat…   


  


Umjesto na more – na ručak


Drugim riječima, nismo ništa učinili. Imamo silne strategije, a realizacije nema. Ne možemo živjeti od planova, već od konkretnih poteza na terenu, kako u cijelini, tako i na nivou lokalne samouprave, pa i u vlastitom hotelu. Uz sve, naše su cijene i dalje vrlo visoke u odnosu na okruženje, a sve to utjecalo je na ovakav rezultat – objašnjava Shalabi.   


   Ni opatijski trgovci nisu presretni tijekom sezone. Kažu kako gube dobru klijentelu i kako se to održava na njihov promet. Prema riječima Heli Kinkele Zrinšćak iz opatijske trgovine kožnom galanterijom Corner, promet u njezinoj butigi osjetno je slabiji u odnosu na lani. 


   – Već lani smo zbog viza izgubili Ruse, a ove godine otišli su nam i Srbi, dobra klijentela, koja je jeftinije turističke aranžmane pronašla u Grčkoj i Španjolskoj. Uglavnom u ovim ljetnim mjesecima stižu gosti slabije platežne moći, a u proljeće i u rujnu dolaze bolji potrošači – ističe opatijska trgovkinja. 


   Šef kuhinje u restoranu na opatijskom kupalištu kaže kako je u njihovom slučaju za lošu sezonu krivo isključivo vrijeme, ali isto tako dodaje kako su se lani mnoge stvari dobro poklopile, dok je ove sve krenulo nizbrdo. 


   – Lani smo ušli u Europsku uniju, otvorili granice, olakšali dolazak, a ove godine dogodila nam se kiša, Svjetsko prvenstvo u Brazilu koje je također djelomično preusmjerilo turistička kretanja – kaže šef kuhinje. 


   Na području Opatije ima i onih ugostitelja čiji objekti dobro rade. Desetak posto bolji promet u odnosu na lani ovo je ljeto ostvario restoran »Ružmarin«. Vlasnici restorana kažu da je u njihovom slučaju kiša i malo pomogla jer njihovi gosti nisu otišli na kupanje, već su dolazili i na ručkove, a ne samo na večere kao prethodnih godina. 


   – Imamo naše tradicionalne goste koji nam se uvijek iznova vraćaju. Tako da smo zasad u laganom plusu u odnosu na lani. Međutim iz okruženja doznajem, dobavljači mi prenose, kako je za većinu ugostitelja sezona izuzetno teška – govori Igor Marijanović, vlasnik restorana »Ružmarin«. 


   Privatni iznajmljivači osjetili su pad turističkog prometa. Jedna mlada obitelj koja se proteklog ljeta prvi put odlučila za iznajmljivanje apartmana, bila je izuzetno zadovoljna popunjenošću u prvoj godini poslovanja, no već ove godine ističe kako su promjene očite. 


   – Naši prvi gosti lani su stigli već polovicom lipnja, a ove godine prvi gosti u naš apartman ušli su 20. srpnja. To dovoljno govori o turističkoj sezoni u našem gradu – kratko je komentirala opatijska iznajmljivačica.