Matulji probijaju led

Pokusno prikupljanje smeća od vrata do vrata

Davor Žic

Projekt se provodi u naselju Milana Frlana, gdje dominiraju višestambene jedinice, te u ruralnom području naselja Principi, Obadi i Brajani, s pretežno kućama. Ta iskustva iskoristit će se da se dođe do najjeftinijeg i najučinkovitijeg načina prikupljanja otpada



MATULJI  Pilot-projekt odvojenog prikupljanja otpada »Od vrata do vrata« počeo se odnedavno provoditi u Matuljima, a iskustva iz ove općine preslikat će se na područje čitave Liburnije, na kojem je za komunalne djelatnosti zaduženo zajedničko poduzeće Komunalac.


   – Ovaj pilot-projekt počeli smo provoditi u naselju Milana Frlana, kao prostoru u kojem dominiraju višestambene jedinice, te u ruralnom području naselja Principi, Obadi i Brajani, gdje testiramo kako će izgledati sustav u naseljima s uglavnom obiteljskim kućama. Iskustva koja dobijemo na ova dva mjesta, iskoristit ćemo kako bismo eventualno nadopunili i nadogradili sustav, odnosno kako bismo došli do najjeftinijeg i najučinkovitijeg načina prikupljanja otpada – kazao je zamjenik matuljskog načelnika Alen Ružić.


  


Posude i vreće




Rukovoditelj RJ Usluga u Komunalcu Duško Kulaš istaknuo je da je sustav usuglašen s planom gospodarenja otpadom Matulja i ostalih jedinica lokalne samouprave na Liburniji, kao i sa zakonskim propisima.


   – Radi se o odvojenom skupljanju otpada u kojem se prikupljaju dvije frakcije, korisni i nekorisni otpad. Pod nekorisni otpad spada sve ono što se ne može ponovo koristiti, kao i biootpad, dok u korisni otpad spadaju sirovine poput stakla, plastike, papira ili kartona. Takav otpad se odvozi izravno u Metis gdje se sortira, dok se nekorisni otpad trenutačno deponira na Osojnici, a kasnije će se prevoziti u centralni deponij na Marišćini – objasnio je Kulaš.


   Zahvaljujući novom sustavu, uklonit će se »bidoni« s javnih površina – u naseljima u sklopu pilot-projekta to će se dogoditi već za nekoliko dana – i otpad će se sakupljati doslovno »na pragu« svakoga kućanstva.


   – Svaki korisnik dobit će dvije posude za odvojeno prikupljanje, i na taj način riješit ćemo ruralni dio, dok je u pilot-projektu, ali i čitavom sustavu, područje naselja specifično jer se radi o višestambenim zgradama gdje će se komunalni otpad odlagati u posebne vreće koje dijelimo. One trenutačno nemaju podatke o korisniku, no uskoro će biti uspostavljena evidencija svakog korisnika posebno – objasnio je Kulaš.


  


Evidencija korisnika


Evidencija pojedinačnih korisnika nužna je i jer će se uvesti novi način naplate odvoza i deponiranja otpada, sličan sustavu naplate usluge dostave vode – račun će se sastojati od fiksnog te varijabilnog dijela, koji će ovisiti o količini otpada koji je korisnik proizveo.


   – Jasno, u to će se računati samo nekorisni otpad. Cijene još uvijek nisu definirane jer moramo čekati uredbe Ministarstva koje će definirati i neke druge aspekte čitavog sustava. Međutim, jasno je da će dijelu korisnika cijena biti niža, a dijelu viša, pogotovo jer će nam cijena zbrinjavanja otpada na Marišćini biti viša nego što je bila cijena zbrinjavanja na Osojnici. Naravno, dio troškova trebao bi biti kompenziran prodajom sirovina, odnosno korisnog otpada, no problem je što su cijene niske, a tržište gotovo ne funkcionira – kazao je Kulaš, dodavši da će prema procjeni nabavka novih posuda za otpad za područje čitave Liburnije stajati oko 3,3 milijuna kuna, od čega će iz sredstava Fonda za zaštitu okoliša sufinancirati oko 1,5 milijuna kuna.