Lošiji turistički srpanj

Sunce i more više nisu dovoljni: iznajmljivači moraju prihvatiti »last minute«

Anto Ravlić

Organizirani dolasci ne bilježe pad, no privatni smještaj je u minusu. Tko ne ponudi kvalitetu, mogućnost smještaja na dan-dva i do zadnjeg dana ne nudi krevete neće profitirati 



CRIKVENICA  Po uvriježenom pravilu i praksi, skloni smo o (ne)uspješnosti turističke sezone suditi samo po brojkama. I po tko zna koji put krivo zaključiti. Da je statistika varljiva jasno je ako u isti koš stavimo ruskog naftaša koji je zakupio selački hotel »Amabilis« na dva tjedna i potrošio stotine tisuća eura i turista koji će za apartman potrošiti dvadesetak eura i hraniti se pečenom piletinom iz supermarketa. Statistika će spomenute turiste, koji u istu rečenicu mogu stati samo u ovom tekstu, brojati kao dvojicu gostiju.


   Crikveničko-vinodolska rivijera je u odnosu na lanjski srpanj u minusu od sedam do osam posto. Pogledi crikveničko-vinodolske rivijere upereni su ka kolovozu. Ulogu spasonosne konjice trebali bi odigrati školski praznici u dvjema njemačkim pokrajinama, u Bavarskoj i Baden-Württembergu koji startaju prvim danom kolovoza. Da Nijemci iz dviju južnih pokrajini spašavaju hrvatski turizam nije neka nova vijest. Nije vijest niti da naš turizam uglavnom ovisi o suncu i moru. Zanimljivije je otkriti ostatak odgovora: zašto nećemo po dobrom pamtiti drugi turistički srpanj pod krovom Europske unije? Od brojki koje se mogu opet ispeglati dobrim kolovozom, kao i prošlih godina, zanimljiviji su trendovi koji možda otkrivaju zašto je srpanj postao lošiji.


   Prazni apartmani


Zašto imamo manje turista? Trendovi su se promijenili, kažu turistički djelatnici. Danas turisti uzimaju kraće odmore i ne žele se zalijetati i dovesti u situaciju da u tri-četiri dana odmora moraju gledati nebo i strepiti od kiše. Čekaju do zadnjeg trena, prate sedmodnevnu prognozu i jednim klikom miša traže na ekranu »last minute« i stižu na odmor. I zahvaljujući rezervacijama u zadnji tren, nakon početnog kukanja, na kraju se pokaže da je sezona bila dobra. Prošla su vremena kad su iznajmljivači već u siječnju imali zelenim podcrtane tjedne u sezone i do početka ljeta zatvorili i preostalih tjedan-dva koji su ostali slobodni. Nema toga više, poručuju turistički djelatnici dodajući da si sretan ako u siječnju imaš rezervirana dva tjedna. »Last minute« je europski trend i iznajmljivači očito moraju znati da do zadnjeg trena moraju čekati rezervacije i goste. U skladu s tim, profitiraju iznajmljivači koji će iznajmiti apartmane na dan-dva. Tvrdoglavo inzistiranje na prodaji isključivo paketa od tjedan dana mnogima se obija o glavu.


   Da stoji teorija dugogodišnjih turističkih djelatnika potvrđuju i omjeri organiziranih grupa i individualaca koji preferiraju privatni smještaj. Dolazak organiziranih grupa ne bilježi pad, no iznajmljivači se hvataju za glavu. Apartmani su prazni. Uz jednu napomenu. Kvalitetniji apartmani brže se pune, bez obzira na višu cijenu.   

Stare boljke




Kad je već riječ o vremenu i njegovu utjecaju na turizam, zanimljiv je primjer Vinodolske općine. Nakon rekordne 2012. godine, slijedi pad u 2013. godini kojem je kumovalo izrazito loše vrijeme u svibnju i lipnju.


   Niti dobra sezona nije mogla pokrpati minuse iz predsezone kojom se diči Vinodol. Naime, ruralne vile pune se po 150 dana tako da njima sezona traje pola godine. Ove godine ponovno je vrijeme pokazalo fige u svibnju i lipnju, a rezultati su bolji i od rekordne 2012. godine. Dakle, niti vrijeme nije presudan faktor. Pogotovo kod gostiju koji će unajmiti vilu za pozamašan iznos eura.


   Uz sve spomenuto, nad glavom nam vise stare boljke crikveničko-vinodolske rivijere. Malo kvalitetnih hotela, gosti manje platežne moći, nedostatak sadržaja i zabave za goste dubljeg džepa…


   Za mjesec dana možda će ovaj tekst postati prošlost na koju se nitko neće obazirati. Kad se spuste turisti iz zemlje koja igra najbolji nogomet na svijetu, kad zasja kolovoško sunce i kad se bude tražio krevet više, zaboravit ćemo na posrtaje s početka srpnja. I sve minuse pokrit će višak potražnje u odnosu na ponudu. No, nećemo zaboraviti na staru dobru kuknjavu: prošla sezona je uvijek bila bolja. I tako iz godine u godinu