"Odlična", a ne "odličan"

Zagrebački nastavnik tvrdi: Sadašnji sustav ispisivanja ocjena krši ravnopravnost spolova!

P. N.

Naime, prema Članku 72. stavku (3) Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, uz svaku brojčanu ocjenu stoji pridjev muškog roda, odnosno uz ocjenu “5” stoji “odličan”, uz ocjenu “4” stoji “vrlo dobar” i tako dalje, kaže Aleksandar Mona Macko Puhek



Mogu li učenice koje u školi zasluže peticu dobiti ocjenu “odličan”? Ili one koje odgovaraju za ocjenu četiri dobiti “vrlo dobar”? Ili bi im trebalo pisati “odlična”, odnosno “vrlo dobra”?


Ovo pitanje potaknuo je nastavnik zagrebačke Gimnazije Aleksandar Mona Macko Puhek, koji je ovih dana pisao brojnim institucijama i od njih tražio uvođenje rodne ravnopravnosti u dio nastavnog procesa, koji se odnosi na pridjeve koje se upisuju pored brojčanih ocjena prilikom zaključivanja ocjena.


– Naime, prema Članku 72. stavku (3) Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, uz svaku brojčanu ocjenu stoji pridjev muškog roda, odnosno uz ocjenu “5” stoji “odličan”, uz ocjenu “4” stoji “vrlo dobar” i tako dalje. Smatram da je taj članak direktno u sukobu s Člankom 3. Zakona o ravnopravnosti spolova, a posebno s Člankom 14. istog zakona koji se tiče obrazovanja. Ovaj stav prema tom aspektu nastavnog procesa sam oblikovao na poticaj učenica IVd razreda koje su prilikom zaključivanja ocjena bile stava da se pridjevi u muškom rodu, koji dolaze uz ocjene izražene brojem, na njih ne mogu odnositi, kaže nastavnik, koji je o ovome poslao dopise pravobraniteljici za ravnopravnost spolova i pravobraniteljici za djecu, a također pozvao i dio nastavnog osoblja škola u nekoliko gradova da navedeni aspekt Zakona o ravnopravnosti spolova prihvati pri zaključivanju ocjena u ovoj školskoj godini.




Iste je dopise poslao i gradskim uredima koji se bave školstvom, Upravi za odgoj i obrazovanje Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, Odboru za ravnopravnost spolova, Odboru za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskog sabora, te Uredu predsjednice Republike Hrvatske.


– Osobno sam već počeo na testovima prilikom pisanja ocjene primjenjivati Zakon o ravnopravnosti spolova, a na isti način namjeravam upisati i zaključne ocjene, odnosno prilagoditi pridjev koji stoji uz brojčanu ocjenu spolu učenika, odnosno učenice, zaključuje Aleksandar Mona Macko Puhek.