Beskoristan sat

ZABRINUTI PROFESORI Kurikularna reforma srezala satnicu i ugrozila strane jezike

Ljerka Bratonja Martinović

Već s dva sata stranog jezika tjedno imamo najnižu satnicu stranog jezika u Europi, a jedan tjedno je potpuno beskoristan, upozorava prof. Dalibor Joler. Iz Ministarstva poručuju da je sve u skladu s postojećim nastavnim planom, odnosno satnicom

ZAGREB Profesori stranih jezika u javnoj su se raspravi o novim kurikulumima ozbiljno zabrinuli nad zastupljenošću drugog stranog jezika u satnici u gimnazijama i strukovnim školama. Ona je već sad niska, a u kurikularnoj je reformi, tvrde, predviđeno daljnje smanjenje zastupljenosti stranih jezika u nastavi. Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja pak odgovaraju da nema govora o smanjenju satnice, i da se novi kurikulumi vode postojećim planom i satnicom stranih jezika. Pozivajući se na Nacionalni kurikulum za gimnazije iz prosinca 2017., prof. Dalibor Joler iz zagrebačke I. gimnazije tako je u otvorenom pismu ministricu Divjak prozvao zbog namjere da u trećem i četvrtom razredu srednje škole prepolovi satnicu drugog stranog jezika s tri na dva, odnosno na po jedan sat tjedno.

– Jedan sat stranog jezika tjedno potpuno je beskoristan. To je premala satnica za strani jezik. Nema škole u Europi gdje bi se strani jezik djecu podučavalo samo jedan sat tjedno. Već sa dva sata stranog jezika tjedno imamo najnižu satnicu stranog jezika u Europi – upozorava Joler, profesor njemačkog i francuskog jezika s dugogodišnjim iskustvom rada u školi. Njemačka, ilustrira Joler, ima satnicu prvog stranog jezika od četiri sata tjedno, a drugog stranog jezika od tri sata tjedno. »Predajem strani jezik 30 godina i mogu reći da je efikasnost učenja stranog jezika jednom tjedno zanemariva. Nevjerojatno je da države poput Njemačke ili Francuske, kojima je materinji jezik svjetski jezik, uče još po dva strana jezika. Naši će mladi biti osakaćeni, izmaknut će im se tlo ispod nogu, jer zamislite kakva će biti njihova konkurentnost na europskom tržištu s jednim stranim jezikom, dok ih Nijemac, na primjer, dobro govori čak tri«, ilustrira Joler.


Nejasna satnica


Ljubica Maljković, predsjednica zagrebačkog županijskog vijeća za strukovne škole, i profesorica Hotelijersko-turističke škole u Zagrebu, kaže kako je iz dokumenata koji su prošli javnu raspravu potpuno nejasno kako će izgledati satnica stranih jezika u strukovnim školama. Njemački je u mnogim školama nestao kao drugi strani jezik, tvrdi ova profesorica, a takvo stanje u nekim školama traje već čitavo desetljeće. – Kod nas se prvi strani jezik uči 140 sati godišnje u prvom i drugom razredu, a 105 sati godišnje u trećem i četvrtom. Drugi strani jezik, a to vrijedi i za početni njemački, uči se 105 sati u prvom i drugom, a 140 u trećem i četvrtom razredu – navodi Maljković. Kakva će sada satnica biti, nije im jasno. U MZO-u tvrde da nema govora o smanjenju satnice. – Ne znamo kako su takve informacije dospjele u javni prostor. Svi kurikulumi izrađuju se u skladu s postojećim nastavnim planom odnosno satnicom – vele u tom ministarstvu, te ističu da se kurikulumi koji su prošli javnu raspravu upravo dorađuju. Prema kurikulumu njemačkog jezika za srednje strukovne škole koji je donedavno bio na javnoj raspravi, satnica se uglavnom kreće od 64 do 70 sati godišnje, što je bitno manje od satnice koju navode zabrinuti zagrebački profesori.

Važnost njemačkog jezika


Da nisu jedini koji misle da su strani jezici u kurikularnoj reformi ugroženi, potvrđuju i primjedbe koje su stigle na kurikulum njemačkog jezika za srednje škole. Mirjam Blažević iz Srednje škole Mate Balote Poreč, na primjer, kaže da je u njihovoj Ekonomskoj školi prvi i jedini strani jezik, a u Općoj i Jezičnoj gimnaziji prvi ili drugi strani jezik.


– Mišljenja sam da se u ekonomskim školama treba ponuditi njemački kao drugi strani jezik. U osnovnim školama se pored engleskog uči i njemački jezik, a u srednjoj ekonomskoj školi učenici moraju odabrati samo jedan. Time im je onemogućeno učenje drugog stranog jezika koji su učili u osnovnoj školi. Interes učenika za uvođenje drugog stranog jezika je ogroman, čak i na početničkoj razini. Koliko je njemački važan za europsku ekonomiju, ne treba ni govoriti – zaključuje Blažević.Sonja Šimek Cvitković iz Ekonomske škole Sisak podsjeća pak da je nekada satnica prvog stranog jezika u ekonomskim školama bila 140+140+140+96 sati godišnje po razredima srednje škole, da bi pala na 105+105+105+96. Ne vidim razloga zašto se opet satnica ne bi povećala, predlaže ova profesorica.