Propaganda, ali ne svima

Vlada neće plaćati anti-EU spotove jer “nisu objektivni”

Irena Frlan Gašparović

Tko kaže da su anti-EU spotovi objektivni. Mi smo imali informativnu kampanju i ne želimo davati lažne, nego objektivne informacije, kazao je ministar Gordan Jandroković



ZAGREB U kampanju za referendum o ulasku u Europsku uniju uključit će se i država i EU, koje će, među ostalim, i televizijskim spotovima nastojati potaknuti građane da glasuju za pristupanje Uniji. Dio državnih spotova već je emitiran na nacionalnim televizijama, a kako doznajemo, sličnu strategiju planira i Delegacija EU u Zagrebu. No, drugi blok – euroskeptični – teško da će dobiti novac iz javnih izvora za financiranje kontra-kampanje. Ministar vanjskih poslova i europskih integracija Gordan Jandroković jučer je odbacio takvu mogućnost, odgovarajući na pitanje hoće li Vlada financirati i anti-EU spotove poput onih koje je ovog tjedna predstavio HSP.


– Tko vam kaže da su njihovi spotovi objektivni? Mi smo imali informativnu kampanju o EU i ne želimo davati lažne, nego objektivne informacije, kazao je Jandroković, te na novinarsku konstataciju kako će, znači, Vlada procjenjivati koje su informacije objektivne, kazao kako je Vlada izabrana na izborima i kako onaj tko misli da Hrvatska ne pripada Europskoj uniji to smije slobodno formulirati kao svoj politički stav. HSP je, podsjetimo, taj stav formulirao: oni su jedina formalno euroskeptična parlamentar na stranka, iako bi, prema posljednjim istraživanjima, čak 42 posto njihovih birača na referendumu glasovalo za EU.



Nikakve su šanse da javna televizija prikaže spotove HSP-a u kojima se izražava protivljenje ulasku Hrvatske u EU, pa još posve besplatno onako kako je emitirala Vladine spotove kojima se promiče ulazak u EU, pozivajući se na nemogućnost oglašavanja stranaka izvan izborne kampanje. »Što se, pak, tiče Komunikacijske strategije za informiranje hrvatskih građana, Vijeće za elektroničke medije ocijenilo je da je strategija od općeg javnog interesa«, objašnjavaju na HRT-u zašto nisu naplaćivali spotove za ulazak u EU.





Osim HSP-a, u Hrvatskoj su se pojavile i udruge koje se protive pristupanju Uniji, poput Demokratske inicijative protiv EU. No, u tom udruženju smatraju da država ne bi trebala plaćati ni jednom ni drugom taboru jer se »tim spotovima samo kompenzira nedostatak suvisle javne rasprave«.


– Referendum o EU je trebao biti raspisan prije deset godina, kad se predavao zahtjev za ulaskom u Uniju. U međuvremenu se ušlo u proces pristupanja, prihvaćale su se direktive, pravna stečevina i Hrvatska je ionako po zakonima i propisima manje-više ušla u EU. Raditi kampanju za glas »protiv« u takvoj situaciji znači nalaziti se u mnogo nezavidnijem položaju nego da je referendum raspisan prije početka cijelog procesa pridruživanja, smatra Marko Kostanić, jedan od pokretača Demokratske inicijative, koji ipak ne smatra da je ishod referenduma već unaprijed poznat.