Mini kurikularna reforma

UVIJEK KORAK ISPRED Rijeka prva u Hrvatskoj uvodi besplatnu informatiku već od prvog razreda

Ingrid Šestan Kučić

Učenike će se postupno uvoditi u svijet računala / Foto S. MIDŽOR/PIXSELL

Učenike će se postupno uvoditi u svijet računala / Foto S. MIDŽOR/PIXSELL

Grad Rijeka godinama uskače u prazan prostor koji država odnosno nadležno ministarstvo ostavljaju u obrazovanju naše djece. Jer, nažalost, u Hrvatskoj obrazovni sustav informatiku nudi kao izborni predmet i to tek od petog razreda, kaže gradonačelnik Vojko Obersnel



RIJEKA – Riječki osnovci jedini su hrvatski učenici koji već dvije školske godine imaju priliku pohađati Građanski odgoj i obrazovanje, a već punih šesnaest godina jedini su hrvatski osnovci uključeni u rano učenje informatike. Naime, riječke su škole jedine ustanove hrvatskog školskog sustava u kojima se rano učenje informatike kao izborna aktivnost nudi već u prvom razredu, dok će se u ostatku Hrvatske takva mogućnost učenicima ponuditi tek od iduće školske godine i to tek u petom razredu.


Međutim za razliku od Građanskog odgoja i obrazovanja koje roditelje ne košta ništa, za rano učenje informatike roditelji mjesečno plaćaju 50 kuna, no od iduće školske godine Grad Rijeka napravit će još jedan iskorak zahvaljujući kojem će nastava ranog učenja informatike za sve osnovce biti besplatna. Pored toga učenici će od prvog školskog dana s informatičkim opismenjavanjem započeti prema novom kurikulumu na kojem se upravo radi, a riječki gradonačelnik Vojko Obersnel takve poteze razvijanja novih školskih projekata naziva mini kurikularnom reformom.


Jedina mogućnost


– Nakon osmišljavanja i uvođenja Građanskog odgoja i obrazovanja kojim smo učenicima riječkih osnovnih škola omogućili stjecanje znanja usko vezanih uz stvaranje modernog građanskog društva u kojem se poštuju demokratski standardi i ljudska prava, te uvođenja programa Moja Rijeka kroz kojeg osnovnoškolci imaju mogućnost saznati više o svom gradu i zavičaju, došao je red i na informatičko obrazovanje od prvog razreda osnovne škole. Ovim projektima, ali i nizom drugih programa namijenjenih osnovnoškolcima, Grad Rijeka godinama uskače u prazan prostor koji država odnosno nadležno ministarstvo ostavljaju u obrazovanju naše djece.





Program ranog učenja informatike od iduće školske godine provodit će se prema novom kurikulumu koji predviđa fond od 35 školskih sati u školskoj godini odnosno jedan školski sat tjedno.


– Kako bi realizacija ranog učenja informatike bila kvalitetna, uspješna i prilagođena potrebama učenika, važno je u proces uvođenja uključiti eksperte u tom području. Stoga je Grad oformio stručni tim za izradu otvorenog kurikuluma s ishodima učenja za svaki od prvog do četvrtog razreda osnovne škole te smjernica za provođenje navedenog kurikuluma koje su namijenjene učiteljima provoditeljima. Stručni tim čine predstavnici akademske zajednice, provoditelja nastave informatike te učitelja razredne nastave. Izrada otvorenog kurikuluma uz pripadajuće smjernice je u tijeku, a uskoro ćemo finalizirane materijale predstaviti i široj javnosti, osnovnim školama te provoditeljima ove izvannastavne aktivnosti kojima će se ujedno i pružiti podrška i prije početka iduće školske godine, a s ciljem da se detaljno upoznaju s kurikulumom, pripremom i izvedbom aktivnosti. Neke od specifičnosti otvorenog kurikuluma bit će svakako snažnija poveznica između izvannastavne aktivnosti informatike s ostalim predmetima, najavljuje Sušanj.



Jer, nažalost, u Hrvatskoj obrazovni sustav u osnovnim školama informatiku nudi kao izborni predmet i to tek od petog razreda, građanski odgoj postao je vruće svjetonazorsko pitanje nakon što su ga se dohvatile ultrakonzervativne struje, a zdravstveni odgoj djece mnogi bi najradije temeljili na srednjovjekovnim spoznajama. Upravo zato, u želji da stvara moderno, pravedno društvo, izrađeno na znanju, poštovanju ljudskih prava i demokratskih standarda, Grad Rijeka koristi jedinu zakonsku mogućnost koju ima – u škole kojima je osnivač uvodi mini kurikularnu reformu i razvija svoje projekte te ih svima ostalima u državi nudi bez ikakve naknade. Tako će biti i s informatikom – učenicima će se ponuditi po istoj logici kao Građanski odgoj i Moja Rijeka, naravno potpuno besplatno, i nadam se da će i informatika biti prihvaćena jednako dobro i kao već uvedeni programi, navodi Obersnel.


Veliki posao


S obzirom na to da sada 51 posto učenika razredne nastave pohađa rano učenje informatike i roditelji su spremni za to svaki mjesec plaćati 50 kuna, bojazni da će klupe iduće školske godine kada se ponudi besplatan program biti prazne nema. Dodajući kako sve to iziskuje znatna izdvajanja iz proračuna Grada pa se tako godišnje, za Građanski odgoj, Moju Rijeku, produžni boravak i cjelodnevnu nastavu program te niz drugih programa izdvaja preko 10 milijuna kuna. Obersnel kaže kako će ta svota iduće godine biti i veća, jer će uključiti i dodatna izdvajanja za informatiku i iznosit će oko 11,5 milijuna kuna.


– Iako će Grad Rijeka i dalje, u okviru svojih mogućnosti, nastaviti ulagati u obrazovanje djece, zaista se nadam da će se i država konačno uhvatiti u koštac s velikim poslom reforme školstva i da će naći snagu kojom će se oduprijeti raznim zastarjelim, pogrešnim pa i opasnim trendovima, te osmisliti i provesti kurikularnu reformu dostojnu 21. stoljeća, napominje gradonačelnik.


Dodajući kako se rano učenje informatike trenutačno provodi u 19 riječkih škola, što čini 79 posto riječkog osnovnoškolskog sustava, pročelnica Odjela gradske uprave za odgoj i obrazovanje Sanda Sušanj ističe kako je Grad Rijeke gotovo odmah po preuzimanju osnivačkih prava nad osnovnih školama započeo s eksperimentalnom provedbom ranog učenja informatike u šest škola.


Poticanje interesa


– Sam je program tada bio zamišljen i kreiran kako bi učenike postupno uveo u svijet računala te im ponudio osnovna znanja iz informatike već od prvog razreda osnovne škole. Prateći samu provedbu te u skladu s informacijama koje dobivamo iz prakse, pojavila se potreba za promjenom kurikuluma informatike kako bi optimalno odgovorili na potrebe. Naime, svjesni smo činjenice dinamičnog razvoja novih tehnologija što pred nas stavlja nove izazove u obrazovnom smislu te nam je cilj osigurati adekvatnu potporu učenicima mlađe školske dobi u stjecanju novih znanja i vještina u području informatike.


Sukladno navedenom, Grad Rijeka od iduće školske godine uvodi novi program ranog učenja informatike u razrednoj nastavi. Naime, namjera Grada jest uključiti što više učenika u aktivno korištenje računala i na taj način poticati i njegovati interes prema novim tehnologijama, uz mehanizme prepoznavanja sve većih opasnosti i izazova koje te nove tehnologije danas stavljaju pred učenike. Razvidno je kako je učenike potrebno podučavati ne samo o ispravnom i odgovornom korištenju računala i njegovim mogućnostima, već ih naučiti i kako ga koristiti kao alat za savladavanje nastavnog gradiva i stjecanje novih znanja i vještina.


Nastava ranog učenja informatike će stoga kroz igru i suradničko učenje razvijati kreativnost kod učenika, poticati radoznalost i zanimanje za istraživanje, omogućiti aktivno sudjelovanje učenika u nastavnom procesu i individualiziranu nastavu te pripremiti učenike za cjeloživotno učenje. Nakon pomnog promišljanja odlučeno je približiti ovaj program svim učenicima te im omogućiti jednake obrazovne prilike i pravedan pristup sve potrebnijem kvalitetnom informatičkom obrazovanju. Iz tog će razloga svi materijali, kao i pohađanje ranog učenja informatike, za škole i učenike biti potpuno besplatni, kaže pročelnica.


Zaključujući kako to znači da će Grad u potpunosti preuzeti troškove financiranja programa ranog učenja informatike za učenike od prvog do četvrtog razreda, Sušanj ističe da temeljem trenutačnih projekcija rashoda uz povećanje zainteresiranih skupina od 20 posto, samo za taj program će biti potrebno izdvojiti oko milijun kuna na godišnjoj razini.