Promjene trošarina

U čemu je kvaka? Auti u Hrvatskoj poskupjeli, a prodaja skočila 17 posto

Hina

Foto: REUTERS

Foto: REUTERS

Kupci su, prema riječima Agana Begića iz Promocija plusa, zbog viših davanja od 1. siječnja ove godine požurili s nabavkom takvih vozila i obavili je do Nove godine te platili manja davanja, a potom su registraciju obavili u siječnju, što se odrazilo na statistiku prodaje



ZAGREB Tijekom siječnja u Hrvatskoj je registrirano 2.833 novih osobnih automobila, što je 16,7 posto ili 406 komada više nego u siječnju 2016. godine, a prvi ovogodišnji mjesec donio je i povećan broj registracija premium vozila, pokazuju podaci agencije Promocija Plus. 


U prvom ovogodišnjem mjesecu najveći prodajni uspjeh među markama na hrvatskom tržištu ostvario je Volkswagen, sa 416 prodanih novih vozila i tržišnim udjelom od 14,7 posto.


Slijedi Škoda s 247 vozila i udjelom od 8,7 posto te Hyundai sa 173 vozila, uz udjel na tržištu od 6,1 posto. Sa 6-postotnim udjelom i 169 prodanih automobila slijedi Renault, a sa 161 vozilom i 5,7 posto tržišta slijedi Suzuki.




Među prvih deset proizvođača još su Toyota, Peugeot, Opel, Ford i BMW. Potonjega je prodano 129 komada, a među prodavanijim premium markama je i Audi sa 103 automobila, a tome treba pridodati i Volswagen Passat sa 87 primjeraka.


U odnosu na prosinac 2016. godine, pak, u siječnju je prodano 18,5 posto odnosno 642 vozila manje.


Za malo hrvatsko tržište to su respektabilne brojke, a Agan Begić iz Promocija Plusa povećanje interesa za skupa vozila objašnjava promjenama u trošarinskom i poreznom sustavu.


Kupci su, naime, kaže Begić, zbog viših davanja od 1. siječnja ove godine požurili s nabavkom takvih vozila i obavili je do Nove godine te platili manja davanja, a potom su registraciju obavili u siječnju, što se odrazilo na statistiku prodaje.


Prema izmjenama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, posebni porez od 1. siječnja 2017. godine utvrđuje se na temelju emisije ugljikova dioksida (CO2), prodajne cijene vozila, snage i obujma motora i razine emisije ispušnih plinova.


Posebni porez za rabljena vozila plaća se, pak, u iznosu ostatka posebnog poreza utvrđenog prema postotku pada vrijednosti motornog vozila na tržištu u Hrvatskoj.


Analize pokazuju da je na temelju novog izračuna trošarina, koji se računa prema vrijednosti vozila ali i prema ispuštanju CO2, većina automobila poskupjela. Jeftiniji modeli, pogotovo oni sa slabijim motorima starije generacije, koji ispuštaju veće količine CO2, poskupjeli su nekoliko tisuća kuna.


Novi Renault Clio 1.2 (CO2 127 g/km) poskupio je, primjerice, tisuću eura, dok je hrvatskim građanima jedan od najomiljenijih modela, Volkswagen Golf 1.6 TDI (CO2 98g/km) nakon novog izračuna trošarina skuplji oko 300 kuna.


S druge strane, premium Mercedesu S 500 cijena nakon novog izračuna trošarina skočila je s 1.118.700 na 1.156.696 kuna.


Bitno veća su poskupljenja skupih automobila. Dodatno se, naime, po novim stopama, oporezuju sva luksuzna vozila. Vozila skuplja od, recimo, 600.000 kuna, oporezuju se stopom od 30 posto, umjesto dosadašnjih 14 posto.