Kanalizacijski turizam

Turisti otkazuju jer ne žele odmor u blatu i kanalizaciji

Ivor Balen

Za stanovnike turističkog bisera, od kojih mnogi žive od novca njemačkih, austrijskih i ostalih gostiju, to je gotovo pa katastrofa. Nitko se naime ne želi odmarati u mjestu u kojem put do plaže vodi preko iskopanog kanalizacijskog kanala, s neugodnim mirisom u zraku.



Izgradnja kanalizacije, crpnih stanica i obnova šetnice, triju velikih i povezanih projekata vrijednih oko 30 milijuna kuna, tjera stanovnike Barbata u očaj. Iako je lipanj na vratima, a turistička sezona je praktički već počela, radovi su i dalje u punom jeku. Za stanovnike turističkog bisera, od kojih mnogi žive od novca njemačkih, austrijskih i ostalih gostiju, to je gotovo pa katastrofa. Nitko se naime ne želi odmarati u mjestu u kojem put do plaže vodi preko iskopanog kanalizacijskog kanala, s neugodnim mirisom u zraku.


– Recite mi, da ste vi Nijemac, biste li došli ovdje na godišnji odmor – pita Katica Kaštelan, Barbaćanka koja stanuje i iznajmljuje apartmane u prvom redu do mora, nekoliko metara od dijela trase radova u kojem je sve još uvijek raskopano, prljavo i smrdi.


– Ja već dvije godine ispred kuće imam blato do koljena. Iz Komunalnog društva Vrelo obećali su mi prije nekoliko dana da će sve biti sanirano »u roku odmah«, ali ništa se nije promijenilo. Događa mi se da gost dođe, prespava i drugo jutro ode, a ja mu nemam obraza ni naplatiti. Oni oprezniji zovu i pitaju ako je ovdje još uvijek gradilište i kada čuju da jest, otkazuju rezervacije – žali se Kaštelan, tvrdeći da se u pojedinim dijelovima trase radovi odvijaju brže.




– Nekima je ispred kuće već sve gotovo. To funkcionira po sistemu tko da više, a ja novaca nemam. Sve i da imam, nisam takva osoba. Zbog svega što se tu događa, molim Turističku zajednicu Grada Raba da nam ne zaračuna barem dio boravišne pristojbe. Meni su ovdje bili Nijemci koji su rekli da neće platiti pristojbu nakon što su ih dočekale raskopane ceste uz more, kaže Kaštelan.


Boravišna pristojba plaća se sedam kuna dnevno po osobi, što je u umnošku značajan iznos, pogotovo ako sezona bude slaba kako se pribojavaju Barbaćani. Katica Kaštelan dodaje da nema povjerenja kako će radovi biti doskora završeni, prije svega zbog toga što se, kako kaže, radnike može nabrojiti na prste.


– Dođu trojica pa sjednu u hlad. Direktor Vrela Damir Brusić obećao je da će sve biti gotovo do kraja svibnja, na što sam im ja rekla da ću speći tri janjca ako tako bude. Ali, ništa od janjaca, kaže Kaštelan, koja doista nema sreće s ovim radovima jer ne samo da je ispred njezine kuće sve još uvijek raskopano nego je točno uz more u tom dijelu smještena i crpna stanica.


Slične probleme ovima o kojima govori Katica Kaštelan imaju i njezini susjedi u južnom dijelu Barbata, u kojem su radovi u punom jeku. Nešto sjevernije živi bivši gradonačelnik Raba Davor Andrić, danas poznati ugostitelj i vlasnik restorana Barbat. Kao bivši gradonačelnik, Andrić kaže da je šteta što se u ovaj projekt nije išlo ranije jer je bilo mogućnosti. Također je razočaran tempom radova koje izvode GP Krk (kanalizacija i šetnica) i Mikić (crpne stanice).


Da su tenzije u južnom dijelu Barbata povišene do krajnjih granica, svjedoči nedavni primjer u kojem je susjed susjeda gurnuo u otvoreni kanalizacijski kanal. Njihov problem nije povezan s kanalizacijom samo kao mjestom izvršenja ovog nedjela, već je to i njegov uzrok. Susjedi Tomislav i Franjo Grce posvađali su se oko pravca u kojem će ići priključak na kanalizaciju.– Između 9 i 10 sati 21. svibnja, kod kućnog broja 512, policija je intervenirala zbog narušivanja reda i mira. Osoba 1954. godišta prišla je susjedu 1932. godišta i gurnula ga u kanal dubok jedan metar. Taj čovjek je prevezen u Dom zdravlja Rab gdje su utvrđene lakše tjelesne ozljede, dok je gospodin koji ga je gurnuo podvrgnut alkotestiranju i izmjereno mu je 0,6 promila. Izrečena mu je mjera opreza, zabrana približavanja susjedu na manje od 10 metara u roku osam dana te je protiv njega podnesen optužni prijedlog Prekršajnom sudu u Rabu, nakon čega je pušten – rekao je Tomislav Veršić, glasnogovornik PU primorsko-goranske.



– Sve ovo skupa predugo traje i nedovoljno se sagledavaju problemi nas koji se bavimo turizmom. Osnovni problem je što su na ovako velikom projektu angažirana dva izvođača između kojih nema sinkronizacije. Na primjer, kooperanti GP Krka stavljaju tlakavce, a potom Mikićeva teška mehanizacija prolazi preko njih. To je nedopustivo. Šetnica bi trebala biti šlag na tortu, a po njoj idu vozila – kaže Andrić, koji živi u dijelu Barbata u kojem su radovi gotovi, ali također ima problema s gostima. Poznato pravilo u turizmu je ako gosta jednom izgubite, on vam se više nikada neće vratiti…


Direktor Vrela Damir Brusić tvrdi da je cijeli problem prenapuhan te dodaje da je sve dogovoreno s mjesnim odborima Banjol i Barbat, koji su dali dopuštenje da radovi traju do 15. lipnja.


– Razumijem da su ljudi nezadovoljni, pogotovo oni koji žive u prvom redu do mora, ali ipak se pretjeruje. Na Rabu su dozvoljeni radovi na otvorenom do 1. lipnja i to nije novost. Grubi radovi koji uzrokuju buku i blato, poput iskopa, bit će gotovi do 1. lipnja, a do 15. lipnja će se dovršavati finiji radovi poput popločenja, uređenja plaža i pristupa plažama te čišćenje kompletnoga gradilišta. Do tog datuma će cijela trasa biti uređena tako da ne ometa turističku djelatnost. Nešto više od 70 posto trase bit će u potpunosti završeno, dakle s uređenom šetnicom pokrivenom crvenim tlakavcima. Od preostalog dijela jedan dio će biti betoniran, a u jednom dijelu će se zatvoriti kanal i stisnuti zemlja, da bude prohodno. Dakle, ostat će ukupno oko 300 metara trase, od kaštela pa do Vodenče, koji neće biti betoniran – kaže Brusić, dodavši da će taj dio biti dovršen na jesen, što je, kako napominje, u skladu s ugovorenim rokovima.


Ako rokovi ne budu ispoštovani, naravno da će se aktivirati ugovoreni penali. Ali, kašnjenja nema – zaključio je Brusić.