Tristo meni, tristo tebi... Stručnjaci tvrde da popularna reklama Optime promovira neetično ponašanje

TV-reklama u udarnim terminima predstavlja u nas očito učinkovitu i poželjnu matricu ponašanja, gdje se sve može postići uz dobru vezu ili preporuku, a sebi priskrbiti materijalnu korist
ZAGREB - »Dobra veza čini čuda«, reklamni je slogan dvosmislenog sadržaja kojom jedan od domaćih teleoperatera već tjednima privlači nove korisnike, i to na etički krajnje dvojben način. Osim dobitne kombinacije TV-kanala, interneta i minuta razgovora, spomenuta TV-reklama u udarnim terminima gledateljima predstavlja i u nas očito učinkovitu i poželjnu matricu ponašanja, gdje se sve može postići uz dobru vezu ili preporuku, a sebi priskrbiti materijalnu korist.
Dvosmislenost
»Mare, jel možeš sredit preporuku? Mogu... Tristo meni, tristo tebi. Pošteno!« Tako se otprilike odvija konverzacija kojom baka iz reklame u telefonskom razgovoru s poznanicom svojoj obitelji preko veze ugovara najbolji telekom paket. Priča, doduše, ima i svoje uporište u ponudi dotičnog teleoperatera, jer se u reklamiranom paketu kao nagrada za preporuku novog korisnika dobivaju dodatne kune, no dvosmislenost nekoliko razmijenjenih rečenica ne ostavlja nimalo dvojbe o tome na kakvu se matricu ponašanja zapravo aludira.
Da se ovakvi propagandni sadržaji u kojima se indirektno promovira koruptivno ponašanje ne bi trebali plasirati u medijima, smatra Zorislav Antun Petrović, suradnik Instituta za kulturu i etiku i nekadašnji čelnik Transparenty Internationala.
– Svaka reklama mora biti razumljiva publici, a ovdje je, unatoč dvoznačnosti poruke, apsolutno očito o čemu se radi. Najtragičnije je da je takvo ponašanje svakom Hrvatu uvjetni refleks kad treba poslovati s tijelima javne uprave – komentira Petrović, za kojeg je spomenuta reklama bez dvojbe neetična. Bilo bi, kaže, lijepo da regulatorna tijela reagiraju, ali to, zaključuje, ne mijenja činjenicu da se radi o dijagnozi ponašanja u hrvatskom društvu.
Iz Optima Telekoma demantiraju da svojom reklamom promoviraju koruptivno ponašanje. Radi se, kažu, o programu koji promovira usluge novim korisnicima kroz preporuke postojećih korisnika i tako donosi novčanu naknadu za oboje, što je u svijetu poznata marketinška metoda.
– Osim što tako motiviramo korisnike financijskim poticajima, utječemo i na povezivanje ljudi, uže i šire lokalne zajednice, a što predstavlja srž našeg branda. Svi korisnici imaju apsolutno jednaka prava sudjelovanja, a program je u potpunosti transparentan, pravedan, legalan i svima dostupan – poručuju.
Po svemu sudeći, spornom je reklamom teleoperater prekršio Kodeks oglašavanja Hrvatskog udruženja društava za tržišno komuniciranje (HURA), a Agencija za elektroničke medije provjerava je li njen sadržaj u koliziji sa Zakonom o elektroničkim medijima.
Nedopuštena praksa
Prema mišljenju Kamila Antolovića, stalnog sudskog vještaka za oglašavanje, nema sumnje da se u njoj mogu naći elementi nedopuštene poslovne prakse i zavaravanja potrošača.
– U video spotu nedvojbeno se mogu identificirati verbalni sadržaji koji označavaju nedopuštenu poslovnu praksu, odnosno preporuku koja uključuje podjelu interesa u novcu – ocjenjuje Antolović. Kodeks oglašavanja jasno definira poštenje i iskrenost kao obvezu oglašivača. Prema članku 3. koji se odnosi na poštenje, tržišno komuniciranje ne smije zlorabiti povjerenje potrošača, odnosno njegov nedostatak iskustva ili znanja, a prema članku 5. koji govori o iskrenosti, oglašavanje treba biti istinito, ne smije navoditi na krive zaključke te ne smije sadržavati »nijednu izjavu, tvrdnju ili obradu slike ili zvuka u kojoj se izravno ili implicitno, izostavljanjem, dvosmislenošću ili pretjerivanjem potrošača može navesti na krivi zaključak…« Upravo to se, kaže Antolović, događa u ovoj reklami gdje potrošač može steći dojam da je ovakav poslovni odnos normalan, uobičajen i etičan.
– Ako je ovakav postupak istinit, te u ponudi oglašivača postoji podjela interesa između njega i korisnika usluga, onda je to neprihvatljiva poslovna praksa. A ako ta praksa nije istinita, nedvojbeno se u dijelu poruke promovira neprihvatljiv i neetičan poslovni postupak – objašnjava Antolović. Prema Kodeksu oglašavanja, ovisno o stavu regularnog tijela, za neetično oglašavanje može se tražiti povlačenje poruke ili pokrenuti sudska tužba.
Iz kategorije: Hrvatska
Pogledaj sve-
Dokument
Stručnjaci HBOR-a odavno su upozoravali da je davanje kredita Agrokoru prevelik rizik
-
Član saborskog istražnog povjerenstva
Grmoja objavio dokumente na Facebooku: Todorić je Rohatinskog ''držao u šaci''
-
Premijer
Plenković: Očekujem kvalitetnu i sadržajnu raspravu o prijedlogu proračuna za 2018.

- Direktni sudar na magistrali: "Fiat" je nakon sraza s kamionom udario još dva auta, vozaču nije bilo spasa
- KRAJ: Rijeka preokretom u Kranjčevićevoj stigla do druge proljetne pobjede
- Ćorić se žestoko posvađao s Komadinom: "Vi se protivite LNG-u, a ne lokalna zajednica"
- Kakav preokret! Pogledajte sve golove kojima je Rijeka torpedirala Rudeš
- U Gospiću pala lažna profesorica. Cijenili su ju učenici, profesori i roditelji
- 'Neću plaćati četničku televiziju': Inkasator u Rijeci bježeći uganuo nogu i izgubio naočale
- Maškarana poslastica u Kvarneru: Klape ni ove godine 'nikome nisu ostale dužne'
- Ovo je mala priča o velikim ljudima: 'Stisni zube i kreni dalje - to je naš moto'
- DETALJI NESREĆE KRALJA NARODNE GLAZBE Smrt Šabana Šaulića skrivio pijani vozač, bez vozačke dozvole
- Kako je otkrivena tajna stara 19 godina? Ukućani su zbog radova htjeli maknuti škrinju. Smiljana se jako protivila
- Ekstremno prerađena hrana skraćuje život: Ovo je pet stvari koje često trošite, a doslovno vas ubijaju
- Smiljana priznala ubojstvo sestre: Slomila se na ispitivanju, otkriveno tko je našao tijelo
- Horor u Palovcu: 'Smiljana je iznad Jasminina leša u škrinji držala i svinjski kare iz 2002'
- Od menadžerske zvijezde do glavnog negativca: Za tehnički krah Autotroleja najodgovorniji - Smojver
- POGINUO JE KRALJ NARODNE GLAZBE: U prometnoj nesreći stradao legendarni folker kojeg je obradio i LET3
- Biznis Ante Gotovine strelovito raste: Tvrtka mu je narasla na 96 milijuna kuna
- Humanitarna akcija: Živi zid podijelio po petsto kuna za 28 samohranih roditelja iz Rijeke
- Tomo Horvatinčić: 'Bog me poslao na zemlju da pomažem ljudima! Talijanima plaćam mise'
- RIJEKA DOBILA PRVI 'ŽENSKI SEMAFOR': Pogledajte, ona ima suknju
- Imamo alarmantno izvješće direktora Autotroleja: 'Neispravan nam je svaki peti bus. Situacija je rizična...'
- GRADONAČELNIK GOSPIĆA Predsjednice, negiranjem pozdrava 'Za dom spremni' pljunuli ste u lice većini hrvatskog naroda; naše glasove nećete dobiti
- LADISLAV TOMIČIĆ Hvala vam, gospodine Tajani
- ON POMAŽE DISLEKSIČARIMA ČITATI 'Kći me inspirirala da osmislim aplikaciju za one koji vide drugačijim očima '
- RIJEKA U MAGLI: Bajkoviti prizori iz objektiva našeg foto-reportera. Pogledajte galeriju
- Humanitarna akcija: Živi zid podijelio po petsto kuna za 28 samohranih roditelja iz Rijeke
- RIJEKA DOBILA PRVI 'ŽENSKI SEMAFOR': Pogledajte, ona ima suknju
- SLOBODA ZA LIJEČENJE MARIHUANOM Predsjednica je potpisala, Huanito Luksetić je pomilovan
- MARIŠĆINA PRED ZATVARANJEM Ministar Ćorić: Ako se do 25. ožujka situacija ne popravi, odlagalište će biti zatvoreno
- Pretraži članke
UKLJUČITE SE I VI ZA BOLJE OBRAZOVANJE!
- RBA turistički krediti S pet zvjezdica napunite sezonu brzo, lako i jednostavno