Milanski BIT

Talijanski turistički sajam u znaku Hrvatske: ‘EPK će biti mamac za turiste’

Alenka Juričić Bukarica

Foto: I. TOMIĆ

Foto: I. TOMIĆ

Kultura je još prije nekoliko godina bila na marginama motiva dolaska, međutim sve se promijenilo i već 14 posto turista navodi kulturnu ponudu kao glavni motiv dolaska u Hrvatsku, rekao je ministar Cappelli



Iako je prva vijest u talijanskim medijima koronavirus, a već se govori o minusima koje milanski turizam bilježi radi epidemije i izostanka kineskih turista, interes Talijana za putovanjima ne opada. Zaključuje se to prema posjećenosti i informacijama s jednog od najvećih turističkih sajmova u Italiji – milanskom BIT-u koji je jučer bio u znaku Hrvatske, točnije Kvarnera i Rijeke. Hrvatska turistička zajednica (HTZ), naime, ovih dana domaću turističku ponudu predstavlja na milanskom sajmu koji ove godine slavi 40. godišnjicu osnutka, okuplja preko 1.300 izlagača, a ukupno će ga u tri dana rada, od 9. do 11. veljače posjetiti oko 400.000 posjetitelja.


Jučerašnji je dan, pak, svakako bio u znaku Kvarnera i Rijeke s obzirom na to da je Turistička zajednica Kvarnera, u suradnji s TZG-om Rijeke i Predstavništvom HTZ-a u Milanu, organizirala posebnu prezentaciju regije Kvarner s naglaskom na Rijeku kao Europsku prijestolnicu kulture u 2020. godini, na kojoj su nazočili neki od najznačajnijih talijanskih medija poput Conde Nast, Lonely Planet, Il sole 24 ore, medijske kuće Mediamond, medijske kuće Hearst koja izdaje Elle, Cosmopolitan, Marie Claire, La Repubblica, Travelquotidiano, Guida viaggi, TTG, Trend… Prepuna dvorana novinara i gostiju, živost na hrvatskom štandu, upiti o EPK-u, ali i novostima u ponudi poput bike staze, gastronomije, kao i zdravstvenog turizma, obilježili su jučerašnji dan na BIT-u.


Sigurna zemlja


Ministar turizma Gari Cappelli jučer je u Milanu kazao kako je Italija Hrvatskoj zemlja partner u svakom pogledu. Podsjetio je kako je treća zemlja po visini investicija u Hrvatskoj, a upravo s Italijom su potpisani prvi ugovori o suradnji u turizmu. Kazao je i kako je epidemija koronavirusa i Italiju, odnosno njen turizam, dovela u specifičnu situaciju, ali i kako je važno Talijanima i ostalim partnerima jasno reći kako je Hrvatska sigurna i spremna reagirati u slučaju potrebe.




– Mi sad imamo priliku jer kineski turisti ne dolaze direktno u Hrvatsku već dolaze preko drugih, susjednih zemalja pa prvi filter prolaze negdje drugdje. Mi smo svakako spremni i svim partnerima komuniciramo da smo po tom pitanju sigurna zemlja. Inače, što se tiče današnje prezentacije Kvarnera i Rijeke EPK 2020. ponovo je stvorena jedna dobra slika u talijanskoj javosti, interes je velik, prisutni smo u medijima i drago mi je da se iz dana u dan ovdje govori o Hrvatskoj – kazao je Cappelli te dodao kako je kultura još prije nekoliko godina bila na marginama motiva dolaska, međutim po posljednjim istraživanjima se to potpuno izmijenilo i već 14 posto turista navodi kulturnu ponudu kao motiv dolaska u Hrvatsku. Na pitanje kako će ekonomska situacija u Italiji utjecati na putovanja Talijana dodao je kako ekonomska situacija nije problematična.


– Italija je uvijek među najutjecajnijim industrijskim zemljama, utjecaj turizma na BDP im je oko 10,5 posto, ostvaruju dobre rezultate, imaju rast i s te strane Italija ne trpi trenutačno. Što se tiče Hrvatske, karakterističan je kasni buking, tako da očekujemo konkretnije pokazatelje tek oko Uskrsa. Mi smo im među prvih šest emitivnih zemalja, no moramo znati da 80 posto Talijana putuje na odmor unutar Italije, a tek dvadeset posto u inozemstvo. Ove godine, s obzirom na sva događanja oko koronavirusa kada će tražiti bliže destinacije, sigurno ćemo im biti dodatno zanimljivi i to ćemo znati iskoristiti – zaključio je resorni ministar.


Kristjan Staničić, direktor HTZ-a, podsjetio je kako je u Hrvatsku lani stiglo preko 1,2 milijuna talijanskih turista i ostvareno je oko pet milijuna noćenja, što je rast od oko pet posto.– Moram reći da se u usporedbi s proteklih nekoliko godina, Hrvatska »vratila« na ovo tržište i postala jedna od njihovih omiljenih destinacija. Samom činjenicom da smo susjedne zemlje i vrlo lako dostupni automobilom, pogotovo Kvarner i Istra koje su i najposjećenije hrvatske regije što se tiče talijanskih gostiju, veseli da smo imali posebnu prezentaciju i Kvarnera i Rijeke EPK. Uz to, treba istaknuti i kako nas Talijani sve više percipiraju kao destinaciju u kojoj dobiju odgovarajući odnos vrijednosti za novac – kazao je Staničić te dodao kako se s partnerima razgovaralo o novim programima povezivanja i srednje i južne Italije s Hrvatskom, s obzirom na to da interes postoji s obje strane. Dodao je i kako se u posljednje dvije godine vidi iskorak u vidljivosti Hrvatske na talijanskom tržištu, čemu je velik obol dalo Predstavništvo HTZ-a u Milanu.

Povratak u Italiju


A Viviana Vukelić, direktorica milanskog Predstavništva HTZ-a, podsjetila je kako su talijanski gosti vjerni Kvarneru i Istri koji su im blizu i dostupni automobilom, ali i istaknula kako te veze treba njegovati i dalje razvijati. Ovo je, pojasnila je, nakon niza godina ustvari prvo ovako veliko predstavljanje Hrvatske na ovom sajmu.


– Kontinuiranim radom Predstavništva uspjeli smo privoliti TZ-e i gospodarstvo da se vrate na talijansko tržište te da ulažu u Italiju. Drago mi je da je interes velik i da smo uspjeli okupiti ovoliki broj suizlagača. Talijani nas poznaju, no izuzetno je važno predstaviti sve novosti koje imamo u ponudi – istaknula je Vukelić te uz ostalo, najavila, predstavljanje hrvatske ponude na workshopu kulturnog turizma u Firenzi.


A da je interes i s talijanske strane velik, pokazala je puna dvorana gdje su se predstavili Kvarner i Rijeka EPK 2020. Interes medija je doista bio velik, pa je za nadati se da će informacije o regiji i EPK-u pridonijeti povećanju broja talijanskih gostiju.


Na Kvarneru je tako lani zabilježeno 1,34 milijuna noćenja i preko 270.000 dolazaka talijanskih gostiju, što je porast od jedan posto u odnosu na 2018. Talijanski partneri koji su bili prisutni na sajmu, potvrdili su da za Kvarnerom među gostima iz Italije i dalje vlada dobar interes. Direktorica TZ-a Kvarnera Irena Peršić Živadinov nakon odrađene prezentacije istaknula je kako je iznimno zadovoljna odazivom medija i partnera.


– Sam odaziv dokazuje da vlada dobar imidž i interes za Kvarnerom na talijanskom tržištu koje nam je izuzetno važno i već tradicionalno, niz godina, drži četvrto mjesto po udjelu s više od 8 posto u ukupno ostvarenim dolascima i noćenjima. U posljednje tri godine, gosti iz Italije ostvaruju stabilan i stalan porast, a kada govorimo o smještaju, prvi izbor im je boravak u obiteljskom smještaju i kampovima. Talijansko tržište čine većinom individualci koji na Kvarner, zbog naše blizine, dolaze u vlastitom aranžmanu.


Opatija dodatni adut


Upravo zbog toga, većina njih svoju odluku o godišnjem odmoru donosi u zadnji čas te čekaju ekonomične ponude, ovise o vremenskoj prognozi, gospodarskim prilikama u vlastitoj zemlji, ali i mogućnosti da spoje praznike. To je i razlog da se za talijansko tržište pokazatelji o bukingu relativno kasno pokazuju – rekla je Peršić Živadinov. Uz ostale, talijanskim se medijima obratio i riječki gradonačelnik Vojko Obersnel koji je istaknuo kako vjeruje da će činjenica da u Rijeci ima toliko događnja biti dodatni motiv da talijanski gosti svrate i u Rijeku, tim više što je dio programa EPK vezan uz talijanske muzeje i izvođače. Od kvarnerskih predstavnika, u Milanu se predstavlja i Opatijska rivijera. Suzi Petričić, direktorica TZG-a Opatije podsjetila je kako je talijansko tržište jedno od top četiri emitivna tržišta Opatijske rivijere.


– Talijanski su gosti u Opatiji prošle godine ostvarili 80.000 noćenja, a odlične su najave i za ovu turističku godinu – istaknula je direktorica TZ-a grada Opatija. Goste Opatije te sve delegacije i inozemne novinare s ponosom informiramo da nama susjedna Rijeka ove godine nosi titulu Europske prijestolnice kulture. Većina opatijskih gostiju zasigurno će tijekom boravka u Opatiji posjetiti mnogobrojne programe ovogodišnjeg EPK-a, dok su ljepote i turistička ponuda Opatije dodatni adut Rijeke u ovoj EPK godini – rekla je Petričić te dodala kako je održan veliki broj sastanaka s predstavnicima agencija i tour operatora, a velik je broj i individualnih gostiju koji bi željeli svoj odmor provesti na Opatijskoj rivijeri.


Odmor u inozemstvu bira 16 posto stanovnika


Talijanska udruga hotelijera Federalberghi objavila je rezultate istraživanja o rezultatima glavne sezone u Italiji. U tom periodu 34,5 milijuna talijanskih građana je otputovalo na odmor što je 57 posto ukupnog stanovništva. U 84 posto slučajeva bira se Italija kao destinacija, dok se ostatak odlučio za putovanje u inozemstvo. Ukupni promet iznosio je lani 21,8 milijardi eura, što predstavlja pad od 9,5 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.


Prosječni broj noćenja je 10 kao i prethodne godine, a omiljene su morske destinacije. Prosječni budžet Talijana na godišnjem odmoru je bio 837 eura ili 8 posto manje nego godinu ranije. Najveći broj Talijana standardno godišnji odmor provodi u kolovozu i to njih 57,6 posto, slijede srpanj, rujan te lipanj.Što se tiče smještajnih kapaciteta, hoteli su na prvom mjestu s 27,5 posto udjela, slijedi smještaj kod prijatelja ili obitelji, stanovi, bed and breakfast, i kampovi u koje, primjerice, ide dva posto Talijana.

Pada talijanski budžet za putovanja, osjeća se kriza


Informatorice na štandovima Rijeke i Opatijske rivijere Sanja Ćaćić i Liliana Stipanić jučer su nam kazale kako su Talijanima Rijeka i Opatija dosta dobro poznate. Većina posjetitelja je barem čula za ovu regiju, a dio ih je i bio ovdje. Kažu kako posjetitelji sajma pokazuju interes za ponudom jedrenja, bike stazama, šetnicama, pitaju naravno za gastronomiju, ali pitali su i za EPK


– Interesa ima, stvarno je bilo puno posla. Ono što je možda specifično jest da se osjeti kriza, dosta posjetitelja je pitalo za jeftiniji smještaj, a traži se i ponuda izvan glavne sezone. Isto tako smo imale upita i za ponudom za osobe s invaliditetom – kazale su informatorice.