Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 12° 1
Sutra: 12° 12° 1
19. studenoga 2019.
Riječki škver

TRENUTAK ISTINE Za tri poluzavršena broda Treći maj ima pet ponuda, čeka se Vlada

Foto: M. GRACIN
Foto: M. GRACIN
Autor:
Objavljeno: 25. srpanj 2019. u 22:14 2019-07-25T22:14:00+02:00

Koncept završetka brodova počiva na kreditu od 150 milijuna eura, ali bi ta svota - pogotovo ako je u prvom valu riječ o tri broda, s četvrtim u opciji - ipak bila bliža granici od 100 milijuna eura

RIJEKA - Najbolje ponude brodovlasnika, potencijalnih kupaca nedovršenih novogradnji u »3. maju« stavljene su na stol i sada slijedi trenutak istine za riječko brodogradilište kojeg idućeg četvrtka, 1. kolovoza, očekuje novo stečajno ročište na Trgovačkom sudu u Rijeci. Neslužbene informacije upućuju da će ekipa iz Ministarstva gospodarstva i Hrvatske brodogradnje-Jadranbrod početkom idućeg tjedna, najvjerojatnije već u ponedjeljak, užem Vladinom krugu podastrijeti konačnu računicu mogućeg završetka brodova u riječkom brodogradilištu.

Plus i minus

Da bi ova varijanta ponovnog pokretanja proizvodnje u riječkom brodogradilištu dobila zeleno svjetlo od Europske komisije i u Banskim dvorima, poglavito od novog potpredsjednika Vlade i ministra financija Zdravka Marića, brojke koje ostaju kad se podvuče crta morat će iskazivati dva »plusa«. Prvo, da će prihodi od prodaje tako završenih brodova premašivati uložena sredstva, i drugo, da država ovime sebi smanjuje štetu, odnosno da će više zaraditi od prodaje gotovih brodova nego da se na dražbi prodaju u stanju u kojem sada jesu.

Za tri poluzavršena broda koji su svi u fazi opremanja, odnosno porinuti su s navoza, pregovaralo se i dobile su se ponude od pet brodarskih kuća. Kao opcija se vodi još jedna novogradnja, s kojom se najmanje odmaklo jer je još na riječkom navozu i završena je tek oko 30 posto. Riječ je o samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutog tereta, čiji je naručitelj bila kanadska Algoma. Kako doznajemo, Kanađani nisu odustali od ove novogradnje, ali njegovo pitanje ostavljaju za vrijeme u kojem će vidjeti kako će se posložiti priča oko drugog njihovog broda, koji je na vezu u opremnoj luci riječkog brodogradilišta.

Koncept eventualnog završetka brodova, koji bi »3. maju« osigurao nastavak proizvodnje, prema onom što je poznato, počiva na kreditnoj liniji. Premda se spominjao iznos od 150 milijuna eura, čini se da je ta svota - pogotovo ako je u prvom valu riječ o tri broda, sa četvrtim u opciji - ipak bliža granici od 100 nego 150 milijuna eura.

Srozavanje cijene

Direktor »3. maja« Edi Kučan u intervjuu za naš list otkrio je i da bi se svaki brod vodio kao zaseban projekt, sa svojim računom, a svaka ispostavljena faktura, prije naplate, morala bi biti verificirana i odobrena u Hrvatskoj brodogradnji - Jadranbrodu. Kučan, baš kao i predsjednik Nadzornog odbora »3. maja«, sindikalac Juraj Šoljić, ističu još jednu bitnu stvar, a to je da bi riječko brodogradilište imalo status podizvođača, dakle ono što odradi, to mu se i plati, što znači da bi ugovore o završetku brodova država potpisivala direktno s brodovlasnicima.

Ono čega se u »3. maju« u ovom trenutku najviše boje, uz stečaj, jest novo prolongiranje donošenja odluke, premda je riječ o jednom te istom.

- Ukoliko prođe još vremena, troškovi će se povećavati, a postoji i realna mogućnost od ponovnog stavljanja ovrha pojedinih vjerovnika. Međutim, ono što je najbitnije u ovom trenutku, kada su ispregovarane konačne cijene sa zainteresiranim kupcima, vrijeme isporuka gradnji dovest će se u pitanje, a što onda odmah povlači za sobom i promjenu cijene koju smo uspjeli postići u pregovorima s brodovlasnicima, objašnjava Šoljić, ilustrirajući to na primjeru upravo Algominog broda za koji su najbolju cijenu vezali i uvjetovali rokom isporuke do 31. kolovoza 2020. godine.

Šoljić je upozorio i na opasnost kod prodaje na dražbi, u stanju u kojem sada jesu. Podsjetio je da je upravo taj Algomin brod specifičan jer je projektiran i građen za plovidbu i operiranje na Velikim jezerima, između Kanade i SAD-a, što praktički eliminira pojavu nekih drugih kupaca osim Algome, a što onda opet ovoj brodarskoj kući otvara prostor da može kalkulirati i s nekoliko krugova dražbe. A svaki novi krug, što bi se moglo pokazati i na primjeru Uljanikovog jaružala, početnu cijenu srozava za četvrtinu utvrđene vrijednosti.

Skinuto 80 milijuna kuna ovrha

Šoljić je jučer još jednom podsjetio i na činjenicu da je uprava »3. maja« tijekom ovog mjeseca uspjela poskidati oko 80 milijuna kuna ovrha. Blokada koja se još koncem lipnja penjala na gotovo 160 milijuna kuna, ovrhe na računima riječkog brodogradilišta uspjelo se spustiti na oko 75 milijuna kuna, od kojih većinu, oko 60 milijuna kuna, čine neisplaćene plaće radnika te potraživanja Ministarstva financija i HEP-a.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.