Novi koncept

TEHNOREVOLUCIJA U HRVATSKOM ŠKOLSTVU Virtualna šetnja Tutankamonovom grobnicom umjesto slika iz udžbenika

Ljerka Bratonja Martinović

Foto D. Kovačević

Foto D. Kovačević



ZAGREB Umjesto da im nastavnik povijesti pred pločom prepričava suhoparne povijesne podatke, datume i imena iz doba starog Egipta, odigraju video igru »Mummy maker« i zatim stavljaju naočale za virtualnu stvarnost i ulaze u Tutankamonovu grobnicu. Šetajući jednim od najvažnijih povijesnih nalazišta tog doba, djeca istražuju artefakte i kroz simulaciju povijesnog razdoblja savladavaju gradivo. Ova se škola ne nalazi u Finskoj: učenici osmog razreda Osnovne škole Vugrovec-Kašina od ove školske godine kreću s virtualnom nastavom povijesti i geografije, a namjera je školske uprave, zahvaljujući opremi koju su dobili donacijom Vipneta, proširiti virtualno učenje i na druge djeci manje zanimljive predmete, poput kemije ili fizike. Nastava u virtualnoj stvarnosti apsolutna je novost u hrvatskim školama, a nažalost nije rezultat kvalitetne i promišljene obrazovne politike, već osobnog entuzijazma profesora povijesti i geografije, Hana Uzeirbegovića. Ovaj je profesor zagrebačke Hotelijersko-turističke škole ujesen 2016. godine u svojoj školi osmislio izborni predmet »Virtualna povijest«, a pokazalo se to sjajnim nastavnim rješenjem kojim se interes djece za povijest eksponencijalno povećava.



Izradili Partenon


Učenicima je, naime, daleko zanimljivije sudjelovati u onome o čemu uče, a što se više u tome i osobno angažiraju, znanje im je veće. Autor virtualne nastave povijesti sadržaje nalazi na internetu, a koristi svu raspoloživu opremu, od tableta, računala, virutalnih naočala, do različitih igrajućih konzola. Iskoristio je tako različite igre s BBC-jevih stranica, od mumifikacije, života u Srednjem vijeku ili u Antici…





– Djeca uče, a nisu svjesna da uče, i to je najbolje u svemu – kaže Uzeirbegović. Njegovi su učenici u Minecraftu lani izradili grčki Partenon, srednjevjekovni dvorac, a upravo se gradi Dioklecijanova palača. »Da bi uspjeli u tome, prvo moraju jako puno istraživati, analizirati, proučavati fotografije… Usuđujem se reći da neke povijesne dijelove koje su sami obrađivali poznaju i razumiju puno bolje od mene jer su ušli u problematiku koju nismo radili na fakultetu i ne piše u udžbenicima«, otkriva zagrebački profesor. O Tutankamonu, dodaje, sada znaju puno više nego da im je on to predavao.



Individualni pristup


Na ideju o stvaranju virtualne nastave povijesti došao je, kaže, gledajući svog četverogodišnjeg sina kako satima igra kompjuterske igrice. – On je igrao Minecraft po cijele dane, a ja sam tražio da mi kaže šta je iz te igrice naučio. Pokazalo se da je naučio engleski jezik, može se reći jako dobro, a doslovno mi je ispričao segment prapovijesti, razdoblje u kojem je nastao čovjek. Bilo je to kad je imao samo četiri godine. To mi je otvorio oči – prepričava Uzeirbegović. Bacio se nakon toga na istraživanje, i pronašao mnogo igrica koje se mogu koristiti u nastavi. Zasad, radi samo teme za izbornu nastavu, ali je uvjeren da bi koncept koji uspješno primjenjuje već godinu dana mogao ući i u redovnu nastavu, i to u različite predmete. – Ovakvi se sati mogu odvijati i u redovnoj nastavi, sa maksimalnih 22 učenika u razredu. Radi se individualnim pristupom, svaki učenik radi svojom brzinom. Profesor je moderator, a djeca su dovoljno sposobna pomoću informacijske tehnologije sama savladati gradivo – kaže Uzeirbegović. Za pripremu takvog školskog sata treba više vremena, priznaje, a problem vidi i u strahu kolega od tehnologije, osobito prisutan kod profesora društvenih predmeta. U hrvatskim školama koje vape za promjenama, ovaj je koncept pravo osvježenje. Može se, uvjeren je ovaj profesor, primijeniti i uz postojeće, zastarjele nastavne programe, ali nedostaje sadržaja kojima bi se virtualna nastava popunila.

– Volio bih da se neka informatička tvrtka pozabavi izradom nastavnih sadržaja, da se to stavi na jednu višu razinu i da više kolega u školama pokaže interes za takvu nastavu – veli Uzeirbegović. Ni u drugim europskim državama, naime, nema kurikuluma za virtualnu nastavu, a ona se u školama u EU održava sporadično, i počiva na entuzijastima.