Veliki pritisak

Struka oštro protiv dizanja boravišne pristojbe: ‘Na što mislite potrošiti novac od novog nameta?”

Andrea Bralić

Foto R. Brmalj

Foto R. Brmalj

Načelno se ne protivimo eventualnom podizanju iznosa boravišne pristojbe, ali smatramo da povećanje nije prihvatljivo bez temeljite analize cijelog sustava turističkih zajednica, poručuju predstavnici hrvatske turističke industrije

RIJEKA Nastavljaju se pritisci struke na Ministarstvo turizma i predloženo povećanje boravišne pristojbe za iduću godinu, no unatoč tome prijedlog bi se trebao već sutra naći na Vladi. Predstavnici hrvatske turističke industrije okupljeni u Hrvatskoj udruzi turizma, Udruzi poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske, Udruženju hotelijera pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, Kamping udruženju Hrvatske i Hrvatskoj udruzi poslodavaca ne podržavaju novi prijedlog Uredbe o visini boravišne pristojbe za 2019. – Načelno se ne protivimo eventualnom podizanju iznosa boravišne pristojbe, ali smatramo da povećanje nije prihvatljivo bez temeljite analize cijelog sustava turističkih zajednica. Samo povećanje prihoda bez redefiniranja uloge i zadaća pojedinih razina turističkih zajednica i bez procjene realnih financijskih potreba novi je neargumentirani namet na turizam – kazao je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.

Jedinstven stav




Turističke udruge naglašavaju da prihodi sustava turističkih zajednica od boravišne pristojbe svake godine ionako značajno rastu zbog rasta broja noćenja pa je tako porast prihoda u 2017. iznosio 11 posto, odnosno 47 milijuna kuna. Svako novo opterećenje, prema mišljenju sektora, smanjuje i ovako relativno nisku konkurentnost hrvatskog turizma u usporedbi s državama u okruženju i nije u skladu s preporukama EU-a o smanjenju fiskalnih i parafiskalnih opterećenja gospodarstva. Jedinstveni stav turističkog sektora je da Ministarstvo turizma treba donijeti novi Zakon o turističkim zajednicama i Zakon o boravišnoj pristojbi. U tim zakonima treba se detaljno precizirati aktivnosti koje provodi svaka pojedina razina turističkih zajednica, kao i precizna i transparentna namjena sredstava prikupljenih od boravišne pristojbe. O svojim stavovima i prijedlozima turistička industrija upoznala je nadležno ministarstvo vjerujući da će se, nakon prošlogodišnjeg povećanja, ipak uvažiti mišljenje turističkoga gospodarstva.


Turisti / Foto R. Brmalj


Turisti / Foto R. Brmalj





O svemu su se jučer oglasili i Gari Cappelli, resorni ministar, te Kristjan Staničić, direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice navodeći da su sredstva prikupljena boravišnom pristojbom važan prihod cjelokupnog sustava koji obuhvaća HTZ te su usmjerena i na financiranje promotivnih aktivnosti.



Osim pitanja boravišne pristojbe, sve se glasnije negoduje oko stope PDV-a koja značajno opterećuje poslovanje sektora koji nosi gotovo 20 posto BDP-a i najzdraviji je dio gospodarstva. Struka traži diferenciranu stopu PDV-a od 10 posto koja bi omogućila rast investicija i plaća jer poslodavci u turizmu već imaju velik problem s radnom snagom. Oko visine plaća nedavno se oglasio i resorni ministar Gari Cappelli koji je tražio od poslodavaca da podignu plaće u idućoj godini, no s terena stižu informacije da i za to postoji uvjet, a to je snižavanje PDV-a. Većina poslodavaca već podiže plaće i poboljšava uvjete radnicima, no smatraju da samo manji PDV može osigurati snažniji rast plaća od nekih 15 posto. Za to imaju i dokaze u razdoblju kada je smanjen PDV hrvatskom turizmu donio snažan investicijski zamah i zaposlenost te manji udio sive ekonomije. 



Važan prihod


Cappelli ističe kako boravišna pristojba nije nikakav porez, niti parafiskalni namet te se sredstva ne slijevaju u državnu blagajnu, već je riječ o prihodima koji se direktno vraćaju u destinacije putem preraspodjele, gradovima, županijama, HTZ-u i Crvenom križu. – Boravišna pristojba se iskazuje na odvojenom računu i nikako ne može biti dio cijene naše smještajne ponude. Kada pogledate koliki su milijuni ljudi ovih dana pretraživali našu zemlju zahvaljujući snažnoj promociji radi povijesnog uspjeha naših nogometaša, to je neprocjenjivo. Siguran sam da bi svi naši dragi gosti rado pridonijeli ljepoti, infrastrukturi, ponudi i promociji destinacija u RH koje su izabrali za mjesto svoga odmora, ističe Cappelli. Staničić pak navodi kako sredstva prikupljena boravišnom pristojbom značajno unaprjeđuju funkcioniranje cjelokupnog sustava turističkih zajednica. – Znamo da je boravišna pristojba najznačajniji prihod sustava turističkih zajednica, a riječ je o iznosu koji plaća gost i koji se primjerice kroz model udruženog oglašavanja, potpore manifestacijama, unapređenje ponude i drugo u najvećoj mjeri vraća natrag u sustav. Konkurencija ne miruje. Više novca iz boravišne pristojbe znači više novca za promociju zemlje, zaključuje Staničić.