Što će biti s rafinerijama?

Stručnjaci o sukobu s Mađarima: ‘Sisak mora ostati, MOL može izaći iz Ine’

Bojana Mrvoš Pavić

foto: arhiva NL

foto: arhiva NL

Upućeni u zbivanja su uvjereni da je riječ o pritisku MOL-a na Vladu. I sam je predsjednik uprave MOL-a Zsolt Hernadi prije nekoliko dana, podsjećaju, konstatirao kako MOL ide dalje, sa ili bez Ine, koja je, kazao je, »prošlost i sadašnjost, ali bez partnerstva s Vladom ne i budućnost MOL-a«.



ZAGREB –  Nakon što je u nekoliko navrata dosad mađarski MOL preko svog dijela uprave Ine na stol pokušao staviti odluku o zatvaranju rafinerije Sisak, koju bi hrvatski trojac u upravi bojkotirao rušenjem kvoruma na sjednici, na sastanku uprave u srijedu je, kako doznajemo, na stol stavljena drugačije »zapakirana« odluka, ali s istom namjerom. Na dnevnom se redu našao Plan proizvodnje rafinerije Sisak u 2017. godini, s proizvodnjom – nula, na što su, neslužbeno doznajemo, tri hrvatska člana uprave reagirala odlaskom sa sjednice.


Strateška odluka


Tako je još jednom MOL spriječen u namjeri da obustavi preradu nafte u Sisku, no zato intenzivno priprema prijevoz sisačke sirovine, domaće sirove nafte, u rafineriju Rijeka.


Iako službena odluka o tome još navodno nije donesena, Inina je logistika dobila zadatak vrh kompanije izvijestiti, što je i učinila, da je spremna od studenog nadalje željezničkim cisternama prevoziti velike količine nafte u Rijeku. Plan je u studenom prevesti prvih 30.000 tona nafte, u prosincu isto toliko, a u siječnju zatim između 50.000 i 60.000 tisuća tona, zbog čega se razmatra odluka najma još 80 vagona-cisterni.




Uzme li se u obzir da rafinerija Sisak u posljednjih nekoliko godina prerađuje između 500 i 700 tisuća tona domaće sirove nafte godišnje, pripreme za transport kažu da bi u Rijeku željeznicom već na samom početku iduće godine odlazile velike količine domaće sirove nafte.


Transport prvih 30.000 tona planiran je za 10. studenog, dokad bi trebalo biti prošireno punilište nafte unutar sisačke rafinerije, odakle će željeznički vagoni krenuti put Rijeke.


Kako ističu naši sugovornici, MOL službeno odluku o transportu, što je navodio nakon probne vožnje prvih 600 tona početkom listopada, može pravdati kao operativnu odluku uprave Ine u koju se hrvatska država nema što miješati, no to je, napominju, za Hrvatsku strateška odluka koju treba zaustaviti.


Upućeni u zbivanja su uvjereni da je riječ o pritisku MOL-a na Vladu. I sam je predsjednik uprave MOL-a Zsolt Hernadi prije nekoliko dana, podsjećaju, konstatirao kako MOL ide dalje, sa ili bez Ine, koja je, kazao je, »prošlost i sadašnjost, ali bez partnerstva s Vladom ne i budućnost MOL-a«.


– Transport za Rijeku služi ubrzanju pregovora s Vladom. Iz Hernadijevih je izjava jasno da MOL želi izaći, jer ni njemu ovakva situacija dugoročno ne odgovara zbog dioničara. Drugdje gdje su preuzimali rafinerije nije bilo otpora, što kod nas nije slučaj. Prijevoz sirovine za Rijeku ne bi nas trebao previše uzrujavati, no svakako bi Vladu trebao natjerati da više ne čeka s pregovorima u kojima treba vidjeti po kojoj bi cijeni MOL izašao iz Ine –  ističe energetski stručnjak Davor Štern.


Na pitanje tko bi trebao otkupiti MOL-ovih 49 posto dionica Ine – država ili netko treći – Štern odgovara kako bi država jedina mogla ono što niti jedan drugi investitor ne bi učinio – zadržati Sisak. Trećeg potencijalnog partnera zapravo, kako ističe, niti nema – Rusi nisu opcija, Amerikanci nisu niti zainteresirani, kao ni Arapi. Potencijalno bi, zaključuje, zainteresirani mogli biti Kinezi, no prema tom partnerstvu blagonaklon ne bi bio EU. Drugim riječima, jedino je rješenje da država »skupi« novac i od MOL-a otkupi njegov udio u Ini.


Akademik i naftni stručnjak Mirko Zelić otkriva da je ogorčen Ininim planovima za transport na kojima, ističe, »ne radi struka nego politika«. Taj bi transport, kaže, bio apsurdan, potpuno nepotreban, a ogroman trošak. Sisak je »bogomdan« za preradu domaće nafte, ističe Zelić, a kako istraživanja pokazuju da na kopnu imamo značajne rezerve nafte i plina, rafinerija mora ostati.


Na potezu Vlada


– Vlada mora odgovoriti na namjeru da se, tako lako, Sisak zatvori. Ako se gašenje rafinerije dopusti, to znači da smo onda odustali i od daljnjih istraživanja nafte i plina u Hrvatskoj. Upravo bi sad, jer do nalazišta u Siriji ne možemo, trebali optimizirati domaću proizvodnju, u kojoj je Sisak vrlo važan –  zaključuje akademik, dodajući da se sa zatvaranjem rafinerije on neće pomiriti. Nevjerojatno je, navodi, da se transport nafte i zatvaranje Siska dogovaraju u državi koja je vlasnik čak 44 posto dionica Ine, a MOL manje od 50 posto.


– U svijetu ne postoji naftna kompanija koja nije pod direktnim utjecajem i kontrolom Vlade. Čak i da MOL ima 50 posto Ine, ne bi se ovako smio ponašati –  zaključuje Zelić.


Na potezu je, u svakom slučaju, nova Vlada odnosno premijer Andrej Plenković. Svi od njega očekuju da partnerstvo s MOL-om raskine, ili mađarsku kompaniju natjera na suradnju na obostrano zadovoljstvo. Kako zaključuju naši sugovornici,  nečinjenje će Ini nanijeti veliku štetu.