Nafta i plin u Jadranu

Šteta ili zarada? Eksploatacija plina nije problem, ali nafta…

Hina

Različita su mišljenja o tome je li suživot moguć * Foto: M. GRACIN

Različita su mišljenja o tome je li suživot moguć * Foto: M. GRACIN

Zagovornici bušenja Jadrana ističu zaradu, a protivnici tvrde da je to tek dva-tri posto novca koji se godišnje obrne na turizmu



ZAGREB » Prije nego što je zapravo počelo, istraživanje nafte i plina na hrvatskoj strani Jadrana izazvalo je političke sukobe i medijska prepucavanja oko koristi moguće eksploatacije tih resursa – hoće li to uništiti turizam i okoliš, kako se pribojavaju ekološke udruge, ili će hrvatskoj državi i ekonomiji osigurati znatne profite, čemu se nadaju Vlada i energetski stručnjaci. Protivnici podsjećaju na ekološku tragediju 2010. godine u Meksičkom zaljevu, zbog izlijevanja sirove nafte na istražnoj bušotini Macondo 252, na dubini mora od oko 1500 metara.


Istraživanja su kasnije potvrdila da su za gotovo svih sedam izravnih uzroka nesreće krivi ljudski propusti, a izostao je i nadzor nad izvođenjem radova. Upravo je ta katastrofa bila glavnim povodom za donošenje novog regulatornog okvira na razini Europske unije, pa je sredinom 2013. godine usvojena Direktiva o sigurnosti naftnih i plinskih djelatnosti na moru, čiji je cilj temeljitije sprječavanje takvih nesreća. Direktiva koncesionaru određuje donošenje korporativnog plana o sprječavanju velikih nesreća, unutarnji plan za dojave u slučaju nesreća, izvješća o aktivnostima na bušotinama, sustav upravljanja sigurnošću i okolišem i slično.



Hoće li buka s platformi uništiti riblji fond, kako tvrde ekološke udruge, ili se neće dogoditi apsolutno ništa, trebali bi zaključiti stručnjaci nakon provjeravanja činjenica. Podaci pokazuju da plovila, kojih je pun Jadran, stvaraju buku od 171 do 186 decibela, buka s platforme prosječno iznosi 80 decibela, a bušeće postrojenje od 90 do 262 decibela. Mogu li to ribe i turisti podnijeti?





   U slučaju slične katastrofe kod nas teško je i zamisliti što bi ostalo od Jadrana, jednog od najljepšeg mora na svijetu i naše prekrasne obale, koju mnogi svrstavaju u sam vrh svjetskih prirodnih posebnosti. Hrvatska godišnje od turizma zaradi službeno oko 7,4 milijarde eura, a još najmanje 20 posto novca završi u sivoj zoni. Turizam nam još koliko-toliko drži glavu iznad vode i sprječava socijalne nemire jer privatni iznajmljivači, ugostitelji i prodavači tijekom ljeta zarade za život do novog turističkog ciklusa. Tendencija je da se prihodi od turizma idućih godina podignu do razine od 10 milijardi eura, s time da je hrvatski potencijal daleko iznad 15 milijardi eura.


   Zagovornici bušenja Jadrana ističu pak da je uz sve moderne sigurnosne sustave vjerojatnost da se dogodi katastrofa na nekoj budućoj naftnoj platformi u Jadranu ravna nuli. Osim toga, u ovom trenutku istražuju se i eksploatiraju ugljikovodici u ostalim dijelovima Jadrana – talijanskom, albanskom i crnogorskom, pa se postavlja pitanje zašto i Hrvatska ne bi nešto zaradila  na tome. Ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak najavio je da će se slijedom početnih istraživanja u državni proračun sliti 100 milijuna kuna, dok će vrijednost investicijskih planova premašiti četiri milijarde kuna. Procjenjuje se da će oko 60 posto vrijednosti investicija napraviti domaće tvrtke koje bi mogle dobiti i odraditi poslove u vrijednosti 2,5 milijarde kuna. Također, ako dođe do ozbiljnije eksploatacije iz jadranskih bušotina, država će kroz različite naknade uzimati 53,5 posto vrijednosti nafte i 60 posto vrijednosti plina


   No, predsjednik udruge Eko Kvarner Vjeran Piršić nije impresioniran mogućom zaradom. S eksploatacijom plina nemaju problema, kaže, ali učinit će sve da ne dođe do vađenja nafte. Piršić se ograđuje od najave referenduma protiv bušenja Jadrana u medijima jer referendum je skupa igračka i ne treba ga olako potezati. »Imamo dvije moćnije opcije za sprečavanje vađenja nafte i javnost će uskoro saznati za njih«, poručuje Piršić. Po njemu je skandalozno što su se koncesije za istraživanje počele djeliti prije nego što su se stekli zakonski uvjeti, a cijeli proces vodi se bez javne rasprave, u mutnim uvjetima.


   – To je suludi projekt očajničke Vlade koji stavlja na test mentalno stanje nacije. Ako mi, koji najvećim dijelom živimo od turizma i ribarstva, to dozvolimo, onda smo bolesna nacija, kaže Piršić koji tvrdi da se eksploatacijom ugljikovodika može zaraditi svega dva-tri posto novca koji se godišnje obrne na turizmu. Na podsjećanje da i naši jadranski susjedi, ponajprije Talijani, buše Jadran u potrazi za ugljikovodicima, Piršić odgovara da Talijani imaju više od sto platformi, ali ni na deset posto od njih ne vade naftu, nego plin.