Carinici pišu opomene, ali nema kontrole

Rupa u sustavu: Nenaplaćeno gotovo 22 milijuna kuna boravišnih pristojbi

Jagoda Marić

U prošloj je godini ukupna obveza po osnovi boravišne pristojbe bila 347,5 milijuna kuna, a od toga je naplaćeno 331,5 milijun kuna, što znači da je lani nenaplaćeno ostalo još gotovo 16 milijuna kuna boravišnih pristojbi

ZAGREB Iz Hrvatske turističke zajednice nedavno su, kako doznajemo, obvijestili Carinsku upravu da trenutno imaju 21,7 milijun kuna nenaplaćenih boravišnih pristojbi. Posao Ministarstva financija, odnosno Carinske uprave, inspekcijski je nadzor na obračunom, naplatom i uplatom boravišnih pristojbi i njihova je ovlast rješenjem naložiti obveznicima uplatu pristojbe. Prije ukidanja Državnog inspektorata taj su posao radili njegovi službenici, a onda je sa smanjenjem klasičnog carinskog posla, zbog ulaska Hrvatske u Europsku uniju, inspekcijski nadzor nad naplatom boravišne pristojbe pripao Carinskoj upravi. Tako su, potvrđuju nam sugovornici, u Ministarstvu financija i postali svjesni »rupe« koju imaju u tom nadzoru. Oni su u inspekciju išli na osnovu podataka što ih dostavlja Turistička zajednica, jer sami podataka o tome tko je platio, a tko nije boravišnu pristojbu nemaju, niti znaju što se dogodi nakon što obave nadzor i upozore vlasnika apartmana ili neki hotel da mora platiti boravišnu pristojbu za svoje goste.  

   Nema kontrole


U brojnim slučajevima u kojima su carinici išli u nadzor, nakon informacije Turističke zajednice, obveznici uplate pristojbe obavijestili su ih da su oni svoj dug već podmiri. U Carini to pak nisu mogli znati jer oni nadzora nad trenutnim podacima u uplati nemaju, takav podatak mogu dobiti isključivo od Turističke zajednice. Ona pak također nema jedinstvenog sustava kojim prati naplatu tog svog najvažnijeg prihoda, nego se mora oslanjati na podatke koje dobije od turističkih zajednica u pojedinim gradovima i općinama na čije račune taj prihod i sjeda. Tako u Carini ne mogu pratiti ni to je li netko postupio po njihovom rješenju i je li nakon naloga da plati boravišnu pristojbu to doista i učinio. Jednako je i s podacima o tome kad je neki dug dospio, odnosno koliko kasni u naplati te kolike bi mu zatezne kamate inspektori trebali obračunati.     Državni službenici u carini nadziru obračun, naplatu i uplatu boravišne pristojbe, prihoda koji ne pripada državnom proračunu nego turističkim zajednicama, bez saznanja što se u u svakom trenutku događa s tih gotovo 350 milijuna kuna godišnje, dok ih o tome ne obavijesti Turistička zajednica, koja pak još uvijek nema jedinstven sustav iz kojeg se vidi kako se turisti prijavljuju i odjavljuju te što se događa s naplatom boravišne pristojbe. Tako inspekcija služba Ministarstva financija nadzire naplatu nad kojom nema nikakvu kontrolu, a na pitanje planira li se eventualno jasnije propisati uloga carinskih inspektora u naplatu boravišne pristojbe kako bi oni koji nadziru trenutno znali što što se u njemu događa iz Ministarstva turizma odgovaraju da je »Zakonom o boravišnoj pristojbi propisano da je za inspekcijski nadzor nad obračunom, naplatom i uplatom boravišne pristojbe, te prijavom i odjavom boravka turista obavlja nadležna inspekcija Ministarstva financija«.    

Informacije u TZ-u




– Pravnoj i fizičkoj osobi koja na propisani račun ne uplati boravišnu pristojbu, nadležna inspekcija Ministarstva financija rješenjem će naložiti uplatu boravišne pristojbe, poručuju iz Ministarstva turizma. U Carini potvrđuju da je doista tako zakon propisao, ali da oni u toj svojoj nadležnosti nemaju jedno od važnijih »oružja« – informacije, jer u Turističkoj zajednici nema jedinstvenog sustava praćena zaduženja, naplata dugova, datuma dospijeća duga. Pokušali smo doznati zašto se taj jedinstveni sustav ne stvori na način da i naplatu kontrolira država, preko Državne riznice koja bi onda novca uplaćivala na račune pojedinih turističkih zajednica kojima on pripada, no čini se da to nije rješenje s kojim bi se suglasili u Turističkoj zajednici. HTZ je zajedno s Ministarstvom turizma, odgovorili su iz tog resora, pokrenuli postupak za realizaciju Informacijskog sustava za prijavu i odjavu gostiju koji će, između ostalog, omogućiti jednostavniju prijavu ili odjavu turista turističkoj zajednici, obračun i kontrolu naplate boravišne pristojbe, kao i kvalitetno praćenje turističkog prometa.


  U Carini se pak nadaju da će kroz izradu najavljenog informacijskog sustava u znatnoj mjeri biti poboljšan sustav podataka koji bi trebao biti pretpostavka za učinkovitu provedbu nadzora Ministarstva financija nad obračunom i kontrolu naplate boravišne pristojbe, te prijavom i odjavom turista. Dotad će carinici u nadzor na osnovu podataka koje prikupi Turistička zajednica od svojih lokalnih podružnica, koji nisu uvijek ni potpuni ni pravovremni.