Kustosi čuvari sjećanja

Razočarat će se oni koji bi da muzeja u Jasenovcu nema

Boris Pavelić

Jakob Weiss, zatočenik logora u Jasenovcu, izradio je u prosincu 1943. namještaj za logorskog ustašu. Ubili su ga 1945. Sedamdeset godina kasnije, Jakobov je namještaj opet u Jasenovcu, u instituciji koja dostojno čuva uspomenu na ubijene zatočenike



U prosincu 1943., Jakob Weiss, rođen 1907. u Inđiji, dovršio je u Jasenovcu drveni namještaj kojim je neki logorski ustaša opremio svoju spavaću sobu. Godinu i nešto kasnije, Jakob Weiss je ubijen. Neposredno poslije rata, jasenovački paroh Lazar Radovanović vratio se iz izbjeglištva u svoje razoreno mjesto i na svoju spaljenu pravoslavnu crkvu. Uputili su ga da namještaj za novi dom potraži na starome Velesajmu u Zagrebu.


   Ondje je dobio namještaj za koji su mu rekli da je iz Jasenovca. Ovaj natpis pronašao je Lazar Radovanović na donjem dijelu ladice noćnoga ormarića: »Wiess Jakob Aleksandar, zatočenici, 21. XII 1943.« Namještaj je obitelji Lazara Radovanovića služio desetljećima, uza nj su odrasla i djeca. Cijeli životni vijek je prošao – 68 godina – prije nego što je Momčilo, Radovanovićev sin, u rujnu prošle godine namještaj svojega oca poslao Memorijalnome muzeju Jasenovac. »Iz poštovanja prema mojim roditeljima i pijeteta prema svim žrtvama jasenovačkog logora odlučio sam da vas zamolim da preuzmete namještaj, jer vas smatram najkompetentnijim i najodgovornijim kome to mogu predati«, napisao je Momčilo Radovanović u e-mail poruci kustosu jasenovačkoga muzeja Ivi Pejakoviću, koji brine o sačuvanim predmetima iz logora. Dodao je Radovanović i precizan popis predanih predmeta, koji citiramo doslovno: »Soba se sastoji od bračnih kreveta, 2 noćna ormarića, psihe s ogledalom, jednog okruglog stola, 2 tapezirane stolice i 2 ormara. Soba je izrađena od hrastovine (predpostavljam Slavonske«) i u dobrom je i očuvanom stanju«. Sav taj namještaj danas je pohranjen u jasenovačkome muzeju, i čeka stručnu obradu. Tako se životno djelo Jakoba Weissa, rođenog 1907. u Novim Karlovcima kod Inđije, ubijenog 1945. u ustaškome logoru Jasenovac, vratilo na mjesto na kojemu je nastalo, da čuva sjećanje na svojega umješnog tvorca i upozorenje o njegovim ustaškim ubojicama.   

Prijetnje Josipa Miljka


Ali Jakob Weiss iz Inđije nije jedini Jakob Weiss ubijen u logoru Jasenovac. Prema službenome popisu žrtava, još su četiri čovjeka istoga imena i prezimena umorena ondje, svi 1942: Jakob Weiss rođen 1888. u Sarajevu, ime oca nepoznato; Jakob-Jakša Weiss, rođen 1882. u Slavonskome Brodu od oca Kese; Jakob Weiss, rođen 1880. u Velikoj Kopanici od oca Hermana; Jakob Weiss, rođen 1878. u Paljevini kod Drenja od oca Aleksandra. Jakob Weiss čiju smo priču ukratko prepričali peti je ubijeni Jakob Weiss u Jasenovcu. Poživio je tri godine duže od četvorice imenjaka i prezimenjaka, dovoljno da završi spavaću sobu, pa da i njega likvidiraju.


   Skica o Weissu iz Inđije, i suha faktografija o ostala četiri Jakoba umorena u ustaškome logoru smrti, mali su dio povijesti koju čuvaju kustosi muzeja u Jasenovcu. Ali njihov posao u posljednje je vrijeme izvrgnut prijetnjama onih koji veličaju ubojice petorice Jakoba Weissa. »Vi jako dobro živite od svojih laži, jer Vas hrvatska država plaća za iste te laži o Jasenovcu i Hrvatima općenito… Vaše laži i mržnja prema svemu što je hrvatsko samo doprinose vašem kraju… Takvi kao Vi su samo ostaci ostataka truleži na hrvatskom nacionalnom tkivu i osuđeni ste na izumiranje… Za Dom Spremni!« – to je napisao Josip Miljak, predsjednik Hrvatske čiste stranke prava, HDZ-ova koalicijskog partnera u nekoliko hrvatskih gradova, u e-mailu koji je 1. prosinca prošle godine poslao na službeni e-mail ravnateljice jasenovačkog muzeja Nataše Jovičić. U razmaku od petnaest minuta, Jovičić i ostalih četvoro muzejskih kustosa dobili su anonimne e-mailove s fotografijom metka.





Za ponedjeljak, 9. lipnja u 9 sati, na Općinskome sudu u Kutini zakazano je »ročište radi mirenja« u tužbi koju je Josip Miljak podnio protiv Nataše Jovičić, tvrdeći da ga je 1. prosinca 2013. oklevetala člankom u Večernjem listu »Miljak prijeti smrću Nataši Jovičić«. Miljkova je tužba vrhunac farse kojom su institucije – općinsko tužiteljstvo u Kutini prije svih – propustile sankcionirati Miljkov e-mail mržnje, potpisan sa »Za dom spremni«. Podsjetimo, kutinska općinska državna odvjetnica Marija Rukavina odbacila je kaznene prijave protiv Miljka, uz objašnjenje kako njegov mail ne sadrži prijetnju, te ga je prijavila samo prekršajno. Jasenovački kustosi, pak, kažu ono što je svakome očito: da je Miljkov mail »čisti antisemitizam i mržnja«, već i na stilskoj razini. »Sintagme koje je upotrijebio tipični su za način kojim su nacisti i ustaše govorili o Židovima«, tumači Maja Kućan. Sve su to jasenovački kustosi Mariji Rukavini detaljno objasnili. »Svi smo bili u tužiteljstvu. Tužiteljica je tražila da joj damo konkretan primjer antisemitske retorike, pa smo dobili dojam da joj treba objasniti osnovne pojmove, što smo i učinili. Nikakve sumnje nema da je riječ o pismu prijetnje. Kad sam ga pročitala, pomislila sam da će netko istog časa doći i likvidirati me. Kolegu kustosa odmah sam pustila kući, jer kako mogu znati što se za petnaest minuta može dogoditi? Ali eto, tužiteljica to pismo nije protumačila kao prijetnju. Štoviše, nakon konzultacija s Mladenom Bajićem, pitala me tko je Miljkovo pismo dao medijima, pa je ispalo da sam ja kriva što sam pismo dala u javnost. A sada se dogodilo i to da se moram pravdati i odlaziti na sud jer sam objavila da nam prijete! Apsurdno! To svjedoči da sustav ne funkcionira, i da više nije jasno jesmo li mi uopće društvo koje prepoznaje elementarne vrijednosti«, ljutita je Nataša Jovičić. Očekuje se da će Natašu Jovičić, koju brani odvjetnik Anto Nobilo, u ponedjeljak u Kutini podržati antifašisti i aktivisti za ljudska prava.



   A onda je počela farsa. Kažnjen nije nitko, a sustav je Miljku omogućio da se nastavi razmetati i maltretirati čuvare jasenovačkoga pamćenja, dok su oni sami dobili policijsku zaštitu. Dođete li danas razgledati muzej, naoružani zaštitar naprije će vas legitimirati. Muzej je pod neprestanom čuvarskom prismotrom. Do pred nekoliko mjeseci, policija je kustose čuvala 24 sata. Neposredno nakon što su primili prijeteće e-mailove, neki od njih ustrebali su psihološku i farmakološku pomoć. Ali muzej radi, i radit će. »Ne smijemo dopustiti da se muzej zatvori. To je točno ono što bi ovi i htjeli. Razočarat će se oni koji bi htjeli da ovoga muzeja nema«, kaže za naš list Nataša Jovičić, koja ustanovu vodi od 2002. U tom su razdoblju obnova i suvremeni razvoj jasenovačkoga muzeja pridonijeli da se međunarodne predodžbe o Hrvatskoj od zazora prometnu u prihvaćanje: od zemlje čiji je predsjednik promicao permanentni povijesni revizionizam, Hrvatska je – uvelike zaslugom jasenovačkog muzeja – u proteklome desetljeću prihvaćena kao zemlja sposobna i voljna suočiti se s vlastitom ustaško-nacističkom prošlošću, te njegovati objektivno sjećanje na zločine počinjene uime hrvatske države.


  


Opterećeni predrasudama


»Bez obzira na teškoće, od 2002. naovamo popravlja se odnos prema jasenovačkom muzeju. Broj posjetitelja, istina, opada, ali ljudi dolaze s više povjerenja. Na samome početku uistinu je bilo teško: u Hrvatskoj je vladalo uvjerenje da smo svi mi nekakvi komunisti i Jugoslaveni«, prisjeća se Nataša Jovičić. Oko vrata i danas nosi crveni šal, sjećanje na Bogdana Bogdanovića, autora jasenovačkoga Kamenog cvijeta, velikoga umjetnika, časnog čovjeka te blagog i duhovitog sugovornika, s kojim je početkom dvijetisućitih uspostavila prijateljstvo koje je trajalo do umjetnikove smrti 2010. godine. Angažman Nataše Jovičić u muzeju više je od profesionalnoga: tu su ubijeni i članovi njezine obitelji. »Nama je jasno da nismo tek jedan od mnogih i raznovrsnih muzeja. Ovo je strašno mjesto, središte teških emocija. Jasenovački bi muzej trebao biti mjesto sjećanja, ali njime i dandanas dominiraju emocije«, kažu jasenovački kustosi.


   Svakoga dana ti su ljudi izloženi najraznovrsnijim optužbama. Jedni ih optužuju da su izdajnici hrvatstva, drugi da su ustaše, treći da su četnici, četvrti da su komunisti, peti da umanjuju broj žrtava, šesti da ga preuveličavaju… »Posjetitelje dočekujemo s oprezom, katkad čak sa strahom. Nikad ne znaš kako će netko reagirati. Mnogi su opterećeni predrasudama. Ali toliko smo se već uvježbali, da i iz prvih reakcija možemo procijeniti kako će se netko ponijeti«, kaže Nataša Jovičić. »Svakome govorimo istinu, ali nekome valja neki dio posebno naglasiti«, objašnjava nam kustosica Maja Kućan. Ona je nedavno, u sklopu izdavačke djelatnosti muzeja, objavila knjigu pisama logorskih zatočenika, i u njoj dešifrirala kodirano pismo kojim su se zatočeni komunisti dopisivali s drugovima izvan logora. »Hrvatima često moraš objasniti da ustaše nisu bili nikakva »hrvatska strana«, jer su i Hrvati bili žrtve logora, i to ne samo komunisti, nego i HSS-ovci; srpskim posjetiteljima, pak, češće valja naglašavati kako nisu svi Hrvati ustaše«, objašnjava Maja Kućan. I da, upravo je u tome važnost institucija poput jasenovačkoga muzeja: one sprečavaju ideološka iskrivljavanja činjenica o zločinu.    Muzej, koristeći znanstvene metode istraživanja, arhiviranja i publiciranja građe, rekonstruira najobjektivniju moguću sliku o jasenovačkome logoru smrti. Ta je objektivnost važnija nego što se na prvi pogled može činiti: napad na Hrvatsku 1991. u dobroj je mjeri inspiriran ideologiziranim pretjerivanjima u Jasenovcu, baš kao što bi, na suprotnome polu, proustaški ideolozi u današnoj Hrvatskoj htjeli ukinuti istinu o Jasenovcu da otvore prostor mržnji protiv Srba, Židova, Roma i hrvatskih »izdajnika«.

   Muzej u Jasenovcu, dakle, jamstvo je istine nasuprot laži i ideologiji. On je tvarni test zrelosti i tolerancije hrvatskoga društva. I zato, ma koliko napadali na nj, njegovi kustosi i zaposlenici – ukupno ih je trinaest – moraju imati pristojne i sigurne uvjete za rad, i svekoliku pažnju zajednice. Odgovornost je to cijeloga društva – zbog njegova vlastitog zdravlja. Bude li tako, možda će se jednom prestati ponavljati »sitnice« poput one kada je učiteljica jednoga osnovnoškolskog razreda iz Međimurja, dovevši učenike u muzej, na pitanje kustosice imaju li u razredu romsko dijete, odgovorila: »Hvala bogu, nemamo«.