Sporna nabava vozila

Prometni stručnjak upozorava: Državnom vrhu trebaju blindirane limuzine, evo zašto

Hina

Ilustracija, Foto: D. LOVROVIĆ

Ilustracija, Foto: D. LOVROVIĆ

Visokospecijalizirana vozila imaju zadaću zaštite štićenih osoba i rasterećenja službi osiguranja te drastično smanjenje troškova osiguranja. Svako specijalno vozilo napravljeno je zbog višestrukih posrednih ušteda, zaključuje Željko Marušić



Nakon što su predsjednica republike, premijer i predsjednik Sabora rekli da neće koristiti blindirana vozila vrijedna 13 milijuna kuna, koja je naručio MUP za potrebe prijevoza štićenih osoba, reagirao je prometni stručnjak Željko Marušić, ustvrdivši da bi otkazivanje nabavke takvih vozila bila opasna populistička demagogija jer se na takvim vozilima zbog sigurnosti ne smije štedjeti.


»Jasno, ova nabavka ‘bode oči’, ali nemojmo zbog toga raditi višestruko veće troškove u sustavu i dovesti u pitanje potrebnu razinu sigurnosti najvažnijih štićenih osoba«, priopćio je Marušić koji smatra da bi umjesto na takvim vozilima trebalo štedjeti na luksuznom i često nepotrebnom voznom parku državnih službenika, djelatnika javnih tvrtki te ostalih, kolokvijalno nazvanih »uhljeba«.


Više od polovice službenih vozila nepotrebno


»Pogledajte vozni park župana, gradonačelnika i načelnika, više rangiranih političara i djelatnika državnih i službi, javnih poduzeća, koji biraju ‘top’ verzije modela«, navodi Marušić, koji smatra da bi trebalo uvesti pravilo po kojem oni koje plaćaju građani ne bi smjeli koristiti skuplje i bolje aute od onih koje sebi mogu priuštiti sami građani.Smatra da je više od 50 posto, a možda čak i 70 posto svih tih vozila bespotrebno i da su na tome moguće drastične uštede, koje su nužne radi poreznog rasterećenja, ali i temeljnih moralnih vrednota, jer građanima je teško gledati taj raskalašeni luksuz. Marušić upozorava da se u nemogućnosti štednje na onome na čemu treba štedjeti ide u drugu krajnost i štedi na onome što je kontraproduktivno i štetno.Pritom navodi činjenicu da policijska vozila iz novog kontingenta koriste jeftine, tzv. »budget» gume, a državni čelnici – predsjednica, premijer i predsjednik Sabora odbijaju koristiti specijalna vozila čiju su specifikaciju izabrale stručne službe.

»Za boga miloga, takva vozila naprosto trebaju i na njima se ne smije štedjeti. Povijesna lekcija o tome je ubojstvo Johna F. Kennedya iz 1963. Pametan svijet tada je i na tome puno naučio«, kaže Marušić.




Visokospecijalizirana vozila imaju zadaću zaštite štićenih osoba i rasterećenja službi osiguranja te drastično smanjenje troškova osiguranja. Svako specijalno vozilo napravljeno je zbog višestrukih posrednih ušteda, zaključuje Marušić.


Premijer Plenković u srijedu je poručio da se predsjednica, predsjednik Sabora ni on neće voziti u tim vozilima, a u pogledu njihove nabavke rekao je da sve države zbog sigurnosnih razloga imaju potrebu za takvim vozilima jer postoje osobe za koje postoji sigurnosna procjena da im takva vozila trebaju.


Specijalna vozila kojima trenutno raspolaže MUP već su dotrajala i prema određenom planu i odgovarajućim sigurnosnim procjenama nužno je država ima i takva vozila u slučaju da za nekog od štićenih osoba budu potrebna što, ponovio je, nije slučaj za čelne ljude države.


Javna nabava za dva automobila s balističkom zaštitom


Za potrebe prijevoza štićenih osoba, MUP putem javne nabave kupuje dva osobna vozila visoke klase s balističkom zaštitom, procijenjene vrijednosti 10,4 milijuna kuna bez PDV-a.


Vozila visoke klase MUP nabavlja u ubrzanom postupku s rokom za dostavu ponuda ili zahtjeva za sudjelovanje do 3. studenog, stoji u obavijesti o nadmetanju, objavljenoj u Narodnim novinama.


Po pisanju Jutarnjeg lista specifikacijama odgovaraju Audi A8, Mercedes S klase ili BMW 7, koji će morati biti opremljeni vrlo sofisticiranom razinom zaštite.


Traži se da vozila imaju nosače za strojnice, senzore za suzavac, specijalne pneumatike i naplatke koji omogućuju kretanje bez tlaka, nosače zastavica u prednjim blatobranima, kao i balističku zaštitu minimalne razine VR9, koja podrazumijeva da vozilo može izdržati vrlo ozbiljne udarce poput metka iz M60, M14 ili FAL-FN vojne puške na udaljenosti od 10 metara ili, pak, metka iz M16 puške, 357 Magnuma, 44 Magnuma, pa čak i 20-milimetarski fragmentacijski metak.


Vozila, osim toga, moraju imati sustav za nužni izlaz te hidraulički pogon sigurnosnog stakla na svim vratima, te zbog težine tako opremljenog vozila najmanje 460 konjskih snaga.