Pantovčak protiv MORH-a

Pozadina “neopozive” ostavke: Uzrok sukoba predsjednice i Krstičevića leži u izboru – novih aviona

Danko Radaljac

Foto Miranda Cikotić

Foto Miranda Cikotić

Predsjednica je kazala još lani kako bi se Hrvatska trebala osloniti na najmodernije tehnologije kad je zrakoplovstvo u pitanju – to je Gripen. Nadopunilo se to i njezinim odlaskom u Švedsku. Krstičević je, pak, tijekom posjeta SAD-u istaknuo da je od Amerikanaca dobio zeleno svjetlo za nabavku aviona 



ZAGREB Razmirice predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović i ministra obrane Damira Krstičevića prošli su tjedan obilježile političku scenu u Hrvatskoj, a krugovi bliski i Pantovčaku i obrambenom sektoru pojašnjavaju kako sam uzrok sukoba nema veze sa splitskim požarom, već svoj začetak nalazi u izboru novog višenamjenskog borbenog aviona.


Neuobičajen je bio razvoj kretanja sukoba predsjednice i ministra, koji je u jednom trenutku zbog toga podnio i neopozivu ostavku, koja se jučer pretvorila u neopozivi ostanak na funkciji. Predsjednica je najprije u utorak, 18. srpnja, kazala kako je prema njezinom mišljenju vojska mogla ranije izaći na požarišta oko Splita. To je kroz dva sata izazvalo reakciju ministra Krstičevića, koji je novinaru Jutarnjeg lista kazao da podnosi neopozivu ostavku. Od tada traje natezanje u kojem Krstičević drži stav da je pokazao principijelnost, a predsjednica je, uz ogradu da nije zazivala njegovu ostavku, između redaka tvrdila da se ministar ponaša razmaženo i plačljivo.


Zamjena za MiG-ove 


Iako je sukob kulminirao tijekom požara u Splitu, razmirice predsjednice i ministra obrane, tvrde upućeni, traju već prije više od godinu dana – još prije nego je Krstičević postao ministar – i to zbog razmimoilaženja oko nabavke novog borbenog aviona. Treba podsjetiti kako je Damir Krstičević svugdje smatran glavnim kandidatom za ministra obrane i u onoj prvoj Vladi Mosta i HDZ-a, no tada je pobijedila struja Pantovčaka, koja je na to mjesto iznudila postavljanje Josipa Buljevića, čovjeka bliskog Kolindi Grabar-Kitarović. Razlog je bio jednostavan, predsjednica je odigrala poveću ulogu u tome da Most odustane od koalicije sa SDP-om, pa joj nitko nije mogao reći »ne« za ovu poziciju. U drugoj Vladi Krstičević ipak dolazi na tu poziciju i od tada sukob tinja, a u pozadini svega su borbeni avioni.




Naime, jedino gdje se oboje slažu, kažu upućeni, jeste potreba da se pronađe zamjena za MiG-ove 21, sad već svojevrsne relikvije. No, svatko ima svoje favorite. Krugovi oko Pantovčka guraju švedski JAS-39 Gripen kao nasljednika starog ruskog lovca, dok s Krešimirovog trga (gdje je smješten MORH) puno blagonaklonije gledaju na izraelske F-16 avione, koji bi se onda nadogradili američkom novijom tehnologijom. I iako nitko ne želi javno pričati o tome, postoji hrpa i javnih indicija da se Kolinda Grabar-Kitarović i Damir Krstičević ovdje nalaze na suprotstavljenim stranama.


Jer, još prije godinu dana predsjednica Grabar-Kitarović je imala u najmanju ruku zanimljive javne izjave u kojima je odavala tko je njezin favorit. Još u travnju lani, tijekom istrage o remontu MiG-ova, kazala je kako bi se Hrvatska trebala osloniti na najmodernije tehnologije, kad je zrakoplovstvo u pitanju. A među avionima koji su u užem krugu za novi hrvatski lovac Gripen je – najmodernija tehnologija.


Paketi prodaje 


Sve se to nadopunilo njezinim odlaskom u Švedsku krajem ožujka ove godine, gdje se nalazila s političkim čimbenicima, ali i gospodarstvenicima te, što nikako nije nebitno, ministrom obrane Kraljevine Švedske. Najeksplicitnija izjava dolazi krajem svibnja ove godine, kada Magnus Lewis-Olsson, direktor Saaba, proizvođača Gripena, izjavljuje pozitivne stvari o brzini hrvatskog odlučivanja o novim avionima.


– Od nečeg za što smo mislili da će trajati duže – a možda su to mislili i Hrvati – došli smo do toga da se sada čini da je to, ako ne hitno, onda u svakom slučaju da se događa brže nego smo očekivali: Mislim da će to postati relevantno u sljedeću godinu ili dvije – izjavio je čelni čovjek Gripena za Europu.


Da ne ostane sve na tome da je jasno za koga predsjednica navija u ovom poslu koji će se mjeriti u milijardama kuna, pobrinuo se sam Damir Krstičević. On je tijekom posjeta Sjedinjenim Američkim Državama gotovo pa doslovno kazao kako je od Amerikanaca dobio zeleno svjetlo za nabavku aviona. A Amerikanci zasigurno ne bi lobirali za švedske ili korejske avione koji su u natjecanju s F-16. Naknadno je MORH pokušavao ublažiti retoriku ministra Krstičevića, ali jednom kazano ostaje u medijskom prostoru. Ne pomažu mnogo ni glasine o detaljnim dogovorima delegacija o paketima prodaje aviona prilikom boravka Krstičevića u službenom posjetu Izraelu.


Šlag na tortu 


U proteklih tjedan dana, od neopozive ostavke do njezinog opozivanja, i mediji bliski ministru su se uključili u ovu borbu. Pa jedan komentator tvrdi kako su protiv Krstičevića oni koji žele zaraditi na provizijama od aviona, a druga komentatorica pojašnjava da je Hrvatskoj nužna što bolja vojna suradnja sa – SAD-om i Izraelom. Šlag na tortu i vjerojatno najznakovitija izjava proteklih dana je ona od jučer, pismena samog Damira Krstičevića, o razlozima ostanka na ministarskom mjestu.


– Posebno sam zahvalan predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću na bezrezervnoj potpori ne samo meni, nego što je još važnije i svim projektima koje sam zajedno sa svojim timom pokrenuo u svrhu jačanja Oružanih snaga Republike Hrvatske i izgradnje boljeg i učinkovitijeg sustava Domovinske sigurnosti. Upravo je ta potpora razlog ove moje odluke, poslano je iz MORH-a u ministrovo ime, čime se zapravo implicira da je i premijer Andrej Plenković, nakon što je bio arogantan i nesuosjećajan tijekom »splitske krize«, sada odlučio i koju će stranu zauzeti prilikom odabira novih hrvatskih lovaca. Ili bolje napisati »novih«, s obzirom na to da su izraelski F-16 ipak polovni avioni.