Sindikat Preporod

Povećati materijalna prava učitelja i nastavnika koji rade s učenicima s poteškoćama u razvoju

Damir Cupać

Hrvoje Tomljenović, Igor Jovanović i Željko Stipić, Foto: S. DRECHSLER

Hrvoje Tomljenović, Igor Jovanović i Željko Stipić, Foto: S. DRECHSLER

Rad prema individualiziranom programu kolektivni ugovori ne prepoznaju, odnosno ova vrsta rada s učenicima s teškoćama nije kroz kolektivne ugovore niti zasebno prepoznata niti zasebno vrednovana. Ovo se mora promijeniti, naglasio je Stipić



RIJEKA – Predsjednik Sindikata zaposlenih u hrvatskom školstvu Preporod Željko Stipić poručio je da će se mandat ministrice prosvjete Blaženke Divjak pamtiti i po tome kako će se okončati pregovori za granske kolektivne ugovore u školstvu, posebno u dijelu koji se tiče materijalnih prava učitelja i nastavnika koji rade s učenicima s poteškoćama u razvoju.


– Rad učitelja i nastavnika s djecom s poteškoćama u razvoju u granskim kolektivnim ugovorima razvrstan je u takozvane posebne uvjete rada. Za takav rad učitelji i nastavnici »nagrađeni« su ili uvećanjem osnovne plaće od 10 ili 15 posto, ili uvećanjem vrijednosti održanog sata za sedam posto u srednjim školama, odnosno uvećanjem dijela plaće koji se ostvaruje u ustanovi za 10 posto, uvećanja osnovne plaće za 12 posto i uvećanjem vrijednosti održanog sata za sedam posto u osnovnim školama.


Postojeći granski kolektivni ugovori reguliraju jedino rad učitelja, nastavnika i odgajatelja koji rade prema prilagođenom programu.




Rad prema individualiziranom programu kolektivni ugovori ne prepoznaju, odnosno ova vrsta rada s učenicima s teškoćama nije kroz kolektivne ugovore niti zasebno prepoznata niti zasebno vrednovana.


Ovo se mora promijeniti, naglasio je Stipić. On je pojasnio da učitelji i nastavnici koji imaju, primjerice, tri učenika s prilagođenim programom u razrednom odjelu moraju izraditi četiri plana i programa, odnosno četiri pripreme za svaki održani sat.


– Ovome treba dodati i propisanu predaju izvještaja o napretku za svakog učenika na polugodištu i na kraju nastavne godine. Zbog svega toga kroz kolektivne ugovore potrebno je ugovoriti dodatak za rad s učenicima koji program svladavaju prema individualiziranom i prema prilagođenom programu. Drugi je problem koji treba riješiti napuštanje uvećanja plaće za održani sat bez obzira na broj učenika s teškoćama.


U osnovnim školama se uvećanje ostvaruje temeljem broja učenika, a u srednjim školama broj učenika se ne uvažava, odnosno vrijednost održanog sata uvećava se za sedam posto bez obzira na broj učenika. Treći je problem u prenisko ugovorenim vrijednostima bilo uvećanja plaće ili vrijednosti održanog sata.


Trenutno uvećanje vrijednosti održanog sata u bruto iznosu iznosi od 2,7 kuna do 3,5 kuna. Ne čudi da zbog ponižavajuće vrijednosti ovog posla u školama sve veći broj učitelja i nastavnika uopće ne podnosi zahtjev za isplatom uvećanja plaće, upozorio je Stipić. Predsjednik međužupanijskog vijeća Zapadne Hrvatske Sindikata Preporod Igor Jovanović pojasnio je da on osobno na plaći dobije do 125 kuna, a mora izrađivati 11 priprema zbog broja djece s poteškoćama u razvoju u razredu.


– Od predstojećih pregovora zaposlenici u posebnim ustanovama, ali i nastavnici koji rade u posebnim razrednim odjelima pri redovnim školama očekuju bolje vrednovanje njihova rada s učenicima. Riječ je o novcu koji sigurno neće ugroziti državni proračun, ali bi se poslala jasna poruka da je ovoj državi stalo do nastavnika.


Umjesto deklarativnog zauzimanja za učenike s poteškoćama u razvoju, od prosvjetnih se vlasti očekuje da, zajedno sa sindikatima, unaprijede profesionalni status i materijalni položaj zaposlenih, učitelja i nastavnika koji rade s učenicima s poteškoćama u razvoju, zaključio je Sipić.