Pritisak na Vladu

Potvrda namjere zatvaranja sisačke rafinerije: Mađari u studenom šalju u Rijeku 30 tisuća tona nafte

Bojana Mrvoš Pavić

Snimio Vedran Karuza

Snimio Vedran Karuza

Ina planira nabaviti ili unajmiti 40 novih željezničkih cisterni kako bi idućih mjeseci prevezla i do 55 tona nafte. Neslužbeno, u riječkoj rafineriji užurbano se radi na proširenju kapaciteta punilišta, odnosno istakališta za sirovu naftu 



Nakon što je prije nepuna dva tjedna, tijekom praznika 8. listopada, u 12 unajmljenih vagona-cisterni mađarskog Train Hungaryja iz skladišta nafte u Graberju Ivanečkom do rafinerije Rijeka probno prevezla 600 tona sirove nafte namijenjene preradi u Sisku, Ina se, kako neslužbeno doznaje naš list, priprema za drugi, ovaj put puno ozbiljniji transport sirovine u Rijeku, koja bi inače trebala biti prerađena u Sisku. Namjera je tijekom studenog u riječku rafineriju prevesti pošiljku od 30.000 tona sirove nafte, a nakon toga, idućih mjeseci, doznajemo, i do 55.000 tona. U tu svrhu Ina nabavlja odnosno planira unajmiti 40 novih željezničkih cisterni, što nesumnjivo potvrđuje namjeru MOL-a da sisačku rafineriju, slanjem sirovine u Rijeku, zatvori.


Podsjetimo, Ina je prvu pošiljku prije dva tjedna službeno opravdala kao probni, dosad prvi transport sirove nafte željeznicom, kako bi ispitala fleksibilnost sustava odnosno omogućila sigurnu opskrbu. Zasad, koliko je poznato, ta nafta i dalje stoji u riječkom skladištu i još nije otišla u preradu, no planirani novi prijevoz 30.000 tona sigurno više nije proba, već uvertira u proglašavanje Siska potpuno nerentabilnim. Transport sirove nafte iz skladišta u Graberju Ivanečkom do Rijeke je vrlo skup, ali i rizičan, dok bi inače ta ista nafta do sisačke rafinerije, udaljene tridesetak kilometara od skladišta, »putovala« cjevovodima.



Kako doznajemo od zaposlenika rafinerije Rijeka, od ove godine u krugu rafinerije više ne postoji sanitetsko vozilo, koje im je omogućavalo da u hitnim slučajevima ozlijeđeni budu što prije prevezeni na hitnu pomoć. Na pitanje zašto to vozilo više ne postoji, iz Ine odgovaraju kako stupanjem na snagu Pravilnika o uvjetima, organizaciji i načinu obavljanja djelatnosti sanitetskog prijevoza rafinerija više taj prijevoz ne obavlja jer je određeno da prijevoz bolesnika i ozlijeđenih mogu obavljati samo ovlaštene ustanove s definiranim brojem medicinskog osoblja.





Veće istakalište


Neslužbeno doznajemo i to da se u riječkoj rafineriji užurbano radi na proširenju kapaciteta punilišta, odnosno istakališta za sirovu naftu, kao i ostatke prerade nafte. Ubuduće bi to istakalište, koje sad može primiti pet cisterni, trebalo primati i do dvadeset njih. Iz Ine potvrđuju kako je »u tijeku modernizacija infrastrukture za otpremu i dopremu naftnih proizvoda, sirovina i poluproizvoda, vrijedna 30 milijuna eura. Fokus modernizacije postojećih postrojenja, koja su stara oko 50 godina, nije povećanje kapaciteta nego povećanje fleksibilnosti koja je nužna za sigurnu opskrbu tržišta«, odgovaraju iz Ine, u kojoj nakon probne vožnje 600 tona sirove nafte nisu potvrđivali, ali ni demantirali namjeru da nastave s prijevozom.


Premijer Plenković nedavno je izjavio kako se u Ini mora zaštititi nacionalni interes i poštovati međudioničarski ugovor. To je djelomično i apsurdno jer Hrvatska međunarodnom arbitražom traži raskidanje spornog, Sanaderovog ugovora s MOL-om iz 2009. godine, kojim je MOL-u omogućeno da upravlja Inom kao većinski vlasnik, iako to nije, i kojim je prestala njegova obaveza da investira u modernizaciju rafinerija. Bude li taj ugovor arbitražom poništen, na snagu će stupiti stari, iz 2003. godine, kojim se MOL na modernizaciju obavezao.



Uprava Ine razmotrila je na radionici u srijedu različite poslovne scenarije za iduću godinu, među kojima je, po pisanju medija, bio i plan o zatvaranju sisačke rafinerije, dok iz Ine ističu da se razmatraju različiti poslovni scenariji radi unapređenja poslovanja kompanije te da nema odluke o zatvaranju te rafinerije. Kako navodi Jutarnji list, na radionici Uprave Ine u srijedu jedan od prijedloga u okviru Plana poslovanja za 2017. godinu, prema visokom izvoru iz te kompanije, predviđa i prestanak prerađivanja nafte u rafineriji Sisak u ovoj godini. Taj prijedlog navodno sadrži odredbu da se u 2018. otpremninama zbrine oko 600 radnika u toj rafineriji, a one bi se trebale kretati od 250 do 300 tisuća kuna. Iz Ine je na upit Hine odgovoreno da nema odluke o zatvaranju rafinerije Sisak. (Hina)



Bez odgovora Vladi


Bivši ministar gospodarstva Tomislav Panenić je nakon probnog transporta prije dva tjedna s hrvatskim dijelom Nadzornog odbora Ine dogovorio da od uprave zatraže pojašnjenja zbog čega se sirova nafta prevozi u Rijeku, i kakvi su daljnji planovi. Taj odgovor, kako doznajemo, uprava Ine još nije dostavila, dok se u pozadini, bez da su u to upućeni hrvatski članovi uprave, sprema novi, puno veći transport. Onaj probni je planiran bio odavno, nafta je u cisternama ukrcana čekala od lipnja, a prema informacijama koje smo dobili iz same rafinerije Rijeka, tamo je željeznicom stigla pod lažnom oznakom, kao benzinske komponente. To su iz Ine demantirali, napominjući kako je sva dokumentacija bila odgovarajuća.