Slijedi sklapanje ugovora

Počinje gradnja punog profila Istarskog ipsilona: Dionica Pazin – Učka bit će gotova za tri godine

Marinko Glavan

snimio Milivoj Mijošek

snimio Milivoj Mijošek

Procijenjena vrijednost investicije faze 2B1 iznosi oko 165 milijuna eura, odnosno više od milijardu i 200 milijuna kuna. Radovi na dionici trebali bi trajati tri godine. Prva dionica Rogovići-Ivoli, dužine šest kilometara, bit će puštena u promet dvije godine nakon početka radova.



RIJEKA – Vlada će na današnjoj sjednici u Puli donijeti odluku o izmjenama i dopunama Ugovora o koncesiji za financiranje, građenje, upravljanje i održavanje »Jadranske autoceste«, dionice Dragonja-Pula i Kanfanar-Pazin-Matulji, potvrđeno je iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture.


Ova je odluka osnovni preduvjet za sklapanje ugovora s Bina Istrom o nastavku izgradnje Istarskog ipsilona u punoj duljini, odnosno pokretanju investicije vrijedne milijardu i 237 milijuna kuna, kojom će istarski poluotok konačno biti pokriven adekvatnom mrežom autocesta, u prvom redu izgradnjom punog profila autoceste od Pazina do tunela Učka, u duljini od 28 kilometara, kojom prosječno dnevno prometuje oko deset tisuća vozila.


Druga cijev


Odobrenje za nastavak gradnje, službeno nazvane Faza 2B1, stiglo je iz Europske komisije u lipnju ove godine, a radovi na istarskoj žili kucavici, nakon okončanja pravne procedure, trebali bi započeti koncem ove godine. U međuvremenu je izrađena i projektna dokumentacija za probijanje druge cijevi tunela Učka, no o toj fazi, nazvanoj 2B2 će se, kako saznajemo, odlučivati tek nakon izgradnje punog profila Istarskog ipsilona.




– Što se tiče 2B2 faze, odnosno druge cijevi tunela Učka, ministarstvo je osiguralo sredstva koncesionaru, koji je pripremio projektnu dokumentaciju i građevinsku dozvolu za drugu cijev tunela Učke te studiju utjecaja na okoliš za preostalu dionicu do Matulja, poručuju iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture.


Iz koncesionara, Bina Istre, dodaju da će, istodobno s izgradnjom faze 2B1, Pazin-tunel Učka, »s ministarstvom raditi na pronalaženju financijskog modela za dovršetak faze 2B2 za koju očekujemo da će se realizirati po završetku radova faze 2B1 ukoliko uvjeti na tržištu kapitala budu povoljni«.


Ukupno 31 objekt


Iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture ističu da Istarski ipsilon povezuje Istru s ostatkom Republike Hrvatske, te je izuzetno bitan za stanovnike Istre, kao glavna prometna veza. Vlada Republike Hrvatske je dodijelila koncesiju društvu Bina Istra d.d. u rujnu 1995. godine, a ugovor o koncesiji je izmijenjen i dopunjen četiri puta.


– Izmjenama i dopunama br. 5 Ugovora o koncesiji kreće izgradnja faze 2B1 Istarskog ipsilona, odnosno drugog kolnika. Gradit će se još jedan trak u svakom smjeru i jedan zaustavni trak i to od čvora Rogovići do Vranje, dionice duge 28 kilometara na sjeveroistočnoj strani autoceste. Radovi će uključivati izgradnju 11 novih vijadukata, izgradnju 14 novih podvožnjaka, izgradnju tri nova nadvožnjaka i rušenje tri postojeća, izgradnju brojnih potpornih zidova i pomoćnih građevina, izgradnju odmorišta Rebri te poboljšanje trase postojećeg kolnika na tri lokacije.



Izgradnja Istarskog ipsilona u punom profilu značajno će pridonijeti i sigurnosti prometa u Istarskoj županiji, jer je u zadnjih nekoliko godina upravo dionica od Pazina do Tunela Učka bila jedna od opasnijih, s prosječno tri smrtno stradale osobe u prometnim nesrećama godišnje. Osim toga očekuje se i povećanje broja turista, zbog kraćeg vremena putovanja.



Investicija u fazu 2B1 predstavlja dopunu na puni profil dionice Pazin-Učka, putem izgradnje drugog kolnika s dva vozna traka širine 3,5 metara te zaustavnog traka širine 2,5 metara. Faza 2B1 podrazumijeva veliki broj objekata te odmorište Rebri neophodno zbog sigurnosnih razloga budući da od Tunela Učka do Vodnjana nema odmorišta. Dionica Pazin-tunel Učka prilično je zahtjevna jer je potrebno izgraditi 31 objekt ukupne duljine 2.510 metara. Zona prolazi kroz geološko osjetljivo područje na kojem su predviđena kompleksna rješenja stabilizacije terena, a zemljanim radovima bit će obuhvaćeno više od milijun kubičnih metara materijala, ističu iz Ministarstva prometa.


Tisuću radnih mjesta


Procijenjena vrijednost investicije faze 2B1 iznosi oko 165 milijuna eura, odnosno više od milijardu i 200 milijuna kuna. Radovi na dionici trebali bi trajati tri godine. Prva dionica Rogovići-Ivoli, dužine šest kilometara, bit će puštena u promet dvije godine nakon početka radova.


– Faza 2B1 predstavlja značajan impuls ulaganja u gospodarstvo. Oko 95 posto radova izvodit će hrvatske državne i lokalne građevinske kompanije kao podizvođači. Investicija će omogućiti dodatnih tisuću radnih mjesta, u razdoblju građenja i dodatnih deset zaposlenih u razdoblju održavanja. Po završetku koncesije investicija u dopunu dionice Pazin-Učka ostaje u vlasništvu Republike Hrvatske te se očekuje da će ulaganje u fazu 2B1 utjecati na rast BDP-a za 0,5 posto za vrijeme građenja. Radovi počinju do kraja ove godine, a izvodit će ih Bouygues TP. Izgradnja Faze 2B1 će povećati razinu sigurnosti ove dionice autoceste, smanjiti zagušenja, skratiti vrijeme putovanja autocestom, unaprijediti zaštitu okoliša, nadograditi sveobuhvatnu Transeuropsku prometnu mrežu »TEN-T«, čime se primjereno povezuje Istra s ostatkom Republike Hrvatske.



– Ulaganje u infrastrukturu Istarskog ipsilona pridonijelo je povećanju prihoda od turističkog sektora za 5,7 milijardi kuna u posljednjih pet godina budući da preko 90 posto turista u Istru dolazi autom koristeći Istarski ipsilon, kažu u Ministarstvu.


Sadašnja »obična« i opasna istarska prometnica za tri godine postat će prava autocesta 



Izgradnja ove dionice autoceste također će poboljšati gospodarsku i socijalnu koheziju te doprinijeti ostvarenju znatnih gospodarskih koristi, poručuju iz ministarstva.


I financijski pozitivno


Uz uplatu financijskog doprinosa od strane Republike Hrvatske prema Koncesionaru u visini 986 milijuna kuna do kraja trajanja koncesije, projekt je pozitivan za proračun Republike Hrvatske, ističu u Ministarstvu prometa.


– Koncesionar će do kraja koncesijskog ugovora u proračun Republike Hrvatske uplatiti 934 milijuna kuna koncesijske naknade te kroz trajanje koncesijskog ugovora i 826 milijuna kuna poreza i doprinosa, od čega 455 milijuna kuna u prve tri godine. Ukupno gledajući, izgradnjom faze 2B1 s uplatom poreza od strane Koncesionara, Hrvatska ima pozitivan financijski učinak veći od 774 milijuna kuna. Dodatno, Republici Hrvatskoj, kao davatelju koncesije, po isteku trajanja koncesije, odnosno u polovici eksploatacijskog vijeka faze 2B1, pripast će vlasništvo nad ovom autocestom.