Naša novinarka na otvorenju najveće svjetske turističke burze

Otvoren ITB u Berlinu: Glavne teme su povratak Grčke na turističku scenu te ukrajinska prijetnja turizmu

Alenka Juričić Bukarica

 Nakon što je pratkički potonuo u proteklih nekoliko godina, grčki turistički sektor ove godine očekuje snažan oporavak i vraćanje dobrog dijela turističkog prometa. Naime, najave s ITB-a ohrabruju, Nijemci imaju volje putovati i ove godine



Prijetnja sukoba u Ukrajini turističkoj industriji te veliki povratak Grčke na scenu – teme su koje obilježavaju danas otvorenu najveću svjetsku turističku burzu – ITB u Berlinu.


Na otvorenju najveće svjetske turističke burze tako je istaknuto da su međunarodni dolasci skočili lani na rekordnih 1,1 milijardu, ali bi snažan rast koji je obilježio lanjsku godinu, ove mogla ugroziti politička kriza u Ukrajini, ocjenjuju turistički stručnjaci.


Osim toga, u zraku visi i pitanje ukidanja viza za ruske građane koji žele u EU, kao i ponovni pad vrijednosti ruskog rublja. Predvideni rast turističkog prometa od 4,5 posto na globalnoj razini, a koji, za sada predviđaju u Svjetskoj turističkoj organizaciji UNWTO, temelji se upravo na skoku potražnje za putovanjima u Kini i Indiji, ali i – Rusiji.





Ministar turizma naveo je kako u nedjelju 10. ožujka, istječe javni poziv za iskazivanje interesa investitora za kompleks Kupari. O imenima ministar nije htio govoriti. Doznaje se kako je s današnjim danom javilo pet investitora , a do kraja javnog poziva očekuje se da će ih biti i nešto više.


Nakon toga će se otvoriti glavni obvezujući natječaj koji će biti raspisan već do kraja ožujka. Potencijalni investitori tada će imati 60 dana za podnošenje obvezujućih ponuda, dakle do kraja svibnja tako da će Kupari u lipnju dobiti i novog “gazdu“. O imenima ministar nije htio govoriti. Doznaje se kako je s današnjim danom javilo pet investitora, a do kraja javnog poziva očekuje se da će ih biti i nešto više.


– Želio bih istaknuti da je pozicija svih investitora jednaka i da će se kroz obvezujući glavni natjecaj biti svima jasan bodovni sustav ocjenjivanja projekata, kazao je Lorencin. Investitora će izabrati povjerenstvo kojeg će činiti predstavnici Ministarstva turizma, Drzavnog ureda za upravljanje drzavnom imovinom i Centra za restrukturiranje i prodaju.


Inače, i bez investicija u turističke firme koje država ove godine planira privatizirati, ove godine su, prema riječima ministra, investicije privatnog sektora dvostruko veće nego lani. Naime, prošle godine ulaganja su iznosila 230 milijuna eura, uglavnom u hotelske objekte, dok će turističke tvrtke ove godine uložiti preko 410 milijuna eura.



S druge strane, nakon što je pratkički potonuo u proteklih nekoliko godina, grčki turistički sektor ove godine očekuje snažan oporavak i vraćanje dobrog dijela turističkog prometa.


Osobito na njemačkom tržištu, inače najjačem emitivnom trzistu i za hrvatski turizam. Naime, najave s ITB-a ohrabruju, Nijemci imaju volje putovati i ove godine.


Prilikom otvorenja burze, Jurgen Buchy, predsjednik Udruge njemačkih putničkih agencija (DRV) je istaknuo kako se očekuje daljnji rast od čak 5 posto.


Rani buking ide dobro, osobito za Mediteran, s time da osobito snažan oporavak njemački touroperatori imaju kod bukinga grčkih destinacija.


Prema objavljenom istraživanju GfK, prodaja je nakon godina smanjenja, skočila za čak 52 posto. Da Nijemci i ove godine neće iznevjeriti kao jedna od vodećih nacija po pitanju putovanja, pokazuju i podaci 30 najvećih njemačkih portala za putovanja, a kojima je on line buking trenutno veći za 11 posto u odnosu na lani.



Film “Putovanje s Elsom” je reklama za Hrvatsku 


Oko 5 milijuna Nijemaca trebalo bi u petak, u prime timeu pogledati igrani film Putovanje s Elsom (Unterwegs mit Else). U tome ne bi bilo ništa čudno da se ne radi o odličnoj reklami za Hrvatsku obzirom da je film sniman u Opatiji, Rovinju i Puli. Film je danas na pressici HTZ-a predstavila glumica Michaela May koja igra glavnu ulogu.


– Odlicna hrana, krasni krajolici, ali i odlicna malvazija, kazala je o Hrvatskoj May navodeci i kako ju je oduševilo jedriti oko jadranskih otoka jer se jos uvijek mogu naci uvale u kojim je čovjek i usred sezone sam, ali i kako joj je drago da Hrvatska nije izbetonirala svoju obalu. Inače, premijeru će film imati na njemackoj televiziji ARD, a snimljen je uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra.



Komentirajući situaciju na njemačkom tržištu te rast Grčke, Darko Lorencin, hrvatski ministar turizma, kazao je kako ne očekuje da bi povratak Grčke mogao utjecati na hrvatsko ostvarenje. Situacija je, rekao je, u očekivanim veličinama bukinga te prožeta optimizmom.


– Nemamo nekih stavki oko kojih bi se po tom pitanju trebali brinuti. Jasno stanje pratimo, i imat cemo itekako vremena, ukoliko bude potrebno, djelovati za sezonu, kazao je ministar. Opcenito, gospodarski rast u Njemačkoj daje vjetar u leđa većoj potrošnji, a time i većem broju putovanja, istaknuo je Lorencin .


Situaciju u Njemačkoj, barem što se očekivanja o dolascima u Hrvatsku tiče, hrvatski turistički radnici ocijenili su dobrom. Tako je Mato Radić, direktor Predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Frankfurtu, kazao kako touroperatori najavljuju stabilnu turisticku sezonu.


– Nama je prošla godna bila rekordna, i kada bismo ponovili te rezultate, to bi bilo odlično. Najave za predsezonu i posezonu su dobre, no teško je govoriti o tome da li možemo očekivati dodatni rast, kazao je Radić. O tome može li povrat Grčke na scenu utjecati na dolaske Nijemaca u Hrvatsku, ali i na smanjenje cijena kazao je kako to ne očekuje.



Meri Matešić, direktorica HTZ-a, potpisala je danas ugovor s predstavnicima grupe DER Touristik koim je dogovoreno kako će ove godine ova grupacija svoje godišnje okupljanje održati u Hrvatskoj, točnije u Zadru.


– Radi se o odličnoj promociji obzirom da nam dolazi 200 njemačkih agenata. Skup će se održati u studenom i osim Zadra, agenti će obići i Split, kazala je Matešić. Inače, ovu grupaciju čine touroperatori ITS, Dertour i ADAC Reisen.



– U obzir moramo uzeti dvije činjenice. Kao prvo, Grci su proteklih godina imali veliki pad, a kao drugo, strašno su spustili cijene, 40 do 50 posto tako da oni jesu u ogromnom rastu, ali su još uvijek daleko od onih brojki koje su na njemačkom tržištu ranije ostvarivali. Jasno je da Grčka ne smije izgubiti njemačko tržište i da se za njega bori, zaključio je Radić.


Inače, ovogodišnji ITB u njemackoj je metropoli okupio rekordan broj izlagača. Organizatori ističu kako se predstavlja preko 10.100 turističkih subjekata iz preko 180 zemalja svijeta.