Otvaranje tržišta

Otočanima ostaju povlastice, a od 2017. Jadroliniju napada konkurencija iz EU-a

Gabrijela Galić

Snimio Vedran KARUZA / NL arhiva

Snimio Vedran KARUZA / NL arhiva

Brodari iz EU-a bi pod istim uvjetima kao i domaći ostvarivali pravo na subvencije za nerentabilne pomorske linije



ZAGREB  Dodatno vrijeme koje je Hrvatska dobila za prilagodbu europskim pravilima u pomorskom prometu uskoro istječe, a Jadrolinija i drugi domaći brodari više neće biti monopolisti u obavljanju javnog obalnog linijskog prijevoza.


 Naime, Hrvatska je u postupku pregovora s Europskom unijom osigurala prijelazno razdoblje do kraja 2016. godine kako bi se domaći brodari pripremili za otvaranje tržišta i dolazak konkurencije. To vrijeme istječe, a resorno ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture priprema izmjene i dopune zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom prometu kako bi se taj propis do kraja uskladio s EU direktivama.


 A to znači da će se na nove natječaje za obavljanje javnog prijevoza na državnim linijama osim domaćih, moći javljati i strani brodari.




  Svi ugovori koje domaći brodari imaju za obavljanje pomorskog prijevoza na državnim linijama vrijede do 31. prosinca iduće godine. Tijekom iduće godine, a prije isteka tih ugovora, raspisat će se novi natječaji na kojima će biti odabrani brodari koji će pomorske putničke linije održavati od prvog dana 2017. godine.


Za nešto više od godinu i pol dana tako bi putnike, primjerice, prema otocima osim domaćih brodara mogli prevoziti i brodari sa sjedištem u nekoj drugoj članici EU-a. Oni će pod jednakim uvjetima kao i domaći brodari ostvarivati pravo na subvencije za nerentabilne pomorske linije.


  »Nužno je omogućiti da se izmjenama i dopunama zakona tijekom 2016. godine obave postupci odabira brodara koji će predmetne linije održavati od 1. siječnja 2017. godine, a vodeći račun da će svi natječaji/postupci odabira biti otvoreni za sve zainteresirane brodare na području europskog gospodarskog područja«, navodi se u nacrtu prijedloga iskaza o procjeni učinaka i tezama za pripremu nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu.


  Zakonodavnim izmjenama osigurat će se i pravni okvir za isplatu potpore socijalnog karaktera za stanovnike udaljenih regija, odnosno potpora otočanima. Od ove godine u funkciji je informatički sustav evidencije otočnih prava (SEOP), pa se pravo na povlašteni prijevoz ostvaruje isključivo temeljem otočnih iskaznica za osobe te iskaznica i vinjeta za vozila.


SEOP je, kako se navodi u tezama za izmjene zakona, stvorio i uvjete za efikasan nadzor sredstava iz državnog proračuna »kojim će se kao naknada refundirati brodarima izgubljeni prihod s osnove omogućavanja povlaštene cijene prijevoza određenim kategorijama stanovnika s prebivalištem na otocima«. Te je elemente sada potrebno pretočiti u zakon i uskladiti s Uredbom Europske komisije koja regulira pitanje te vrste potpora. Zakonskim promjenama, preciznije će regulirati i održavanje sezonskih linija.