Natječaj

OTVORENE PONUDE Tvrtka iz BiH bi pristupne ceste do Pelješkog mosta izgradila čak duplo jeftinije od Kineza

Darko Pajić

U cijeloj priči zanimljiv je nesrazmjer cijena i ponuda pogotovo ako se uzme u obzir da je kineska tvrtka za gradnju Pelješkog mosta ponudila uvjerljivo najmanju cijenu, koja je bila više od 500 milijuna kuna jeftinija od ostalih konkurenata. Ovoga puta dogodila se sasvim obrnuta situacija



Na natječaj Hrvatskih cesta za izgradnju pristupnih cesta do Pelješkog mosta na dionici Duboka – Šparagovići (Zaradeže), čija je procijenjena vrijednost 482 milijuna kuna bez PDV-a, stiglo je ukupno sedam ponuda, a najjeftinija je ponuda tvrtke Integral Inženjering iz Laktaša (BiH) vrijedna 321 milijun kuna. Natječaj je izazvao veliki interes domaćih i stranih građevinskih tvrtki i ponudio izuzetno veliki raspon ponuđenih cijena.


Najskuplja ponuda stigla je od kineske tvrtke »China Bridge and Road Corporation«, koja je dobila posao izgradnje Pelješkog mosta, a za gradnju pristupnih cesta ponudila je cijenu od 647,8 milijuna kuna što je čak dvostruko skuplje od tvrtke Integral. Druga najjeftinija ponuda vrijedna 444,3 milijuna kuna stigla je od konzorcija tvrtki u kojem su GP Krk i sarajevski Euro-Asfalt. Zatim slijede i dvije cijenom gotovo identične ponudi grčkih tvrtki, prva od tvrtke Actor koja je vrijedna 464,7 milijuna kuna i druga od tvrtke J&P Avax od 465 milijuna kuna. Za ovaj posao se natječe i Strabag s ponudom od 478,4 milijuna kuna. Riječ je o tvrtki koja se također natjecala i za gradnju Pelješkog mosta, ali je taj posao izgubila u srazu s Kinezima nakon što je odbijena žalba Strabaga od strane Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave i Upravnog suda. Uz navedene u konkurenciji je i francuski Colas s ponudom vrijednom 521,9 milijuna kuna.


U cijeloj priči zanimljiv je nesrazmjer cijena i ponuda pogotovo ako se uzme u obzir da je kineska tvrtka za gradnju Pelješkog mosta ponudila uvjerljivo najmanju cijenu, koja je bila više od 500 milijuna kuna jeftinija od ostalih konkurenata. Ovoga puta dogodila se sasvim obrnuta situacija i Kinezi su uvjerljivo najskuplji za vrlo vrijedan posao gradnje dionice Duboka – Šparagovići, koja je duga 12,4 kilometara, te je na njoj predviđena i izgradnja nekoliko većih objekata. Prije svega je riječ o dva tunela, a najduži je tunel Debeli brijeg s jednom tunelskom cijevi i ukupnom dužinom od 2.467 metara.




Inače, tvrtka Integral iz Laktaša je najveća građevinska tvrtka u Republici Srpskoj, koja se pokušava probiti i na hrvatsko tržište. Nedavno su dobili u svojstvu podizvođača i poslove na izgradnju dionice pruge Dugo Selo – Križevci. Natječaj za pristupne ceste do Pelješkog mosta također je zanimljiv i zbog toga što neizravno potvrđuje teško stanje hrvatske građevinske operative i činjenicu da se niz velikih građevinskih tvrtki nalazi u poslovnim i financijskim teškoćama. Na ovaj natječaj javila se samo jedna hrvatska tvrtka, a to je GP Krk, pa se stoga opravdano postavlja pitanje tko je uopće od hrvatskih građevinara još uvijek sposoban, kadrovski, financijski i operativno, samostalno iznijeti realizaciju zahtjevnijih građevinskih projekata i većih investicija. (D. P.)