Godišnji izvještaj o Rapex sustavu

Niti jedan proizvod iz Hrvatske lani nije kao rizičan povučen s EU polica

Bojana Mrvoš Pavić

Reuters

Reuters

Čak 64 posto opasnih neprehrambenih proizvoda stiglo je iz Kine i Hong Konga, dok je 30 posto bilo europskog porijekla, najviše iz Njemačke, Italije i Turske



ZAGREB  S europskog je tržišta u prošloj godini povučeno, ili na njega uopće nije pušteno gotovo 2.500 opasnih proizvoda opće uporabe – od igračaka, preko odjeće i obuće, opreme za bebe, do električnih uređaja i automobila.


Prema izvještaju Europske komisije o Rapex sustavu u prošloj godini, kojim se trgovce i potrošače, ali i sve druge sudionike na tržištu obaviještava o opasnim proizvodima, najviše ih je bilo među igračkama (28 posto), dok se 23 posto opasnih proizvoda odnosilo na odjeću i obuću.


Igračke se najčešće povlače s tržišta zbog kemikalija kojima ih se omekšava (ftalati), a koje mogu izazvati sterilitet, opasni odjevni predmeti s vezicama, dugmadi i slično najčešće su potencijalna opasnost za malu djecu, dok obuća povučena s tržišta uglavnom sadrži štetne kemikalije.




Baš kao i 2013. godine, i lani je čak 64 posto opasnih neprehrambenih proizvoda stiglo iz Kine i Hong Konga, stoji u izvješću koje je obuhvatilo Rapex sustav u 28 članica EU-a i u Lihtenštajnu, Norveškoj te na Islandu.


Gotovo 30 posto ih je bilo EU porijekla, pri čemu najviše iz Njemačke i Italije, kao i iz Turske. Iz Hrvatske nije bio niti jedan proizvod povučen s europskog tržišta, dok smo mi sami preko Rapexa poslali 154 upozorenja o štetnim proizvodima iz drugih zemalja na našem tržištu.


Ukupan broj Rapex upozorenja lani je bio za tri posto veći nego 2013. godine, što ne znači da je na tržištu veći broj rizičnih proizvoda, nego da je sustav međudržavnog alarmiranja sve bolji.


Od 2010. godine naovamo svake se godine preko ovog sustava javnost upozori na oko dvije tisuće opasnih proizvoda. Polovica svih upozorenja lani je stigla iz Mađarske, Njemačke, Španjolske, Francuske i sa Cipra, koji očito najbudnije prate što na njihovo tržište dolazi.