Od 1. siječnja nova pravila

Nema više zavaravanja kupaca redovnim cijenama koje se pretvaraju da su akcijske

Bojana Mrvoš Pavić

Foto Dragan Matić / CROPIX

Foto Dragan Matić / CROPIX

Do sada je svaki trgovac sam mogao odlučivati kad će započeti sezonsko sniženje, čime se narušavalo tržišno natjecanje. Zakonom o zaštiti potrošača su sniženja vremenski ograničena – akcijska prodaja na mjesec dana, a sniženja mogu biti tri puta godišnje

S prvim danom ove godine na snagu su stupile dodatne novosti iz Zakona o zaštiti potrošača, prije svega vremensko ograničavanje akcijskih prodaja i sezonskih sniženja.Razloga za brigu i paniku, međutim, nema, jer iako je sezonsko sniženje dozvoljeno samo triput godišnje, svako od njih može trajati čak dva mjeseca. Redom, sezonsko sniženje trgovci mogu proglasiti isključivo u razdoblju između 27. prosinca i 10. siječnja, zatim od 1. do 15. travnja te od 10. do 25. kolovoza, a svako od njih može trajati do 60 dana.




Kaznom od 10.000 do 100.000 kuna kažnjavat će se trgovca – pravnu osobu koja tijekom trajanja posebnog oblika prodaje proizvode prodaje po cijeni koja nije niža od cijene tih proizvoda u redovnoj prodaji te ako nije istaknuta cijena u redovnoj, i cijena tijekom trajanja posebnog oblika prodaje.


Istu kaznu »fasovat« će i trgovac čije je trajanje akcijske prodaje dulje od 30 dana, odnosno ako ti proizvodi nisu jasno, vidljivo i čitljivo označeni riječima »akcija« ili »akcijska prodaja«. Kazna u tom rasponu predviđena je i za trgovce koji sezonska sniženja budu započinjali izvan zakonom definiranih rokova, ili pak ako im sezonsko sniženje bude trajalo dulje od dva mjeseca.


Za te će se prekršaje s kaznom od 10.000 do 15.000 kuna kažnjavati i odgovorna osoba u pravnoj osobi. Trgovca – fizičku osobu ovi će prekršaji koštati od 5.000 do 15.000 kuna.





To znači da će, recimo, zimsko sniženje započeto s prvim danom ove godine trajati do prvog dana ožujka, a onda će već nakon samo mjesec dana, s početkom travnja, trgovci moći proglasiti novo, proljetno sniženje, koje će trajati do prvog dana lipnja. Ako svu sezonsku robu ne uspiju prodati u tim periodima, snižene će cijene moći ostaviti do isteka zaliha, ali tu prodaju više neće smjeti oglašavati kao sezonsko sniženje. 


   


Sezonski popust


Nudi li robu sniženu po različitim postocima, trgovac će najveći sezonski popust morati dati na najmanje 20 posto robe u ukupnoj robi koja je sezonski snižena. Kad cijenu proizvoda na sezonskom sniženju umanjuje više puta, trgovac može jasno, vidljivo i čitljivo označiti sve izmjene cijena tijekom sezonskog sniženja. Do sada je svaki trgovac sam mogao odlučivati kad će započeti sezonsko sniženje, čime se narušavalo tržišno natjecanje. 


    Akcijska prodaja, kažu izmjene Zakona o zaštiti potrošača, smiju trajati najdulje mjesec dana, i ti proizvodi moraju biti jasno, vidljivo i čitljivo označeni riječima »akcija« ili »akcijska prodaja«. Pri oglašavanju akcijske prodaje trgovac je dužan navesti njezino trajanje. Razlog ovakvoj zakonskoj izmjeni je česta dosadašnja praksa nekih trgovaca koji su »akcijske« cijene držali mjesecima, zapravo zavaravajući kupca, koji je za proizvod plaćao redovitu cijenu. 


    Rasprodaju pak izmjene zakona definiraju kao »prodaju proizvoda po nižoj cijeni« u slučaju prestanka poslovanja trgovca, prestanka poslovanja u postojećim poslovnim prostorijama, prestanka prodaje određenog proizvoda iz predmeta poslovanja trgovca, kad je poslovanje trgovca ozbiljno ugroženo, dok će rasprodaja trgovcu biti dozvoljena i u slučaju da kreće u složenije građevinske radove u svojim poslovnim prostorijama. 


   


Dodatna jamstva


Prodaje li pak robu s greškom, trgovac sniženu cijenu te robe mora jasno, vidljivo i čitljivo označiti na proizvodu ili na prodajnom mjestu te upoznati potrošača s greškom. Jednako tako, proizvod koji se prodaje po nižoj cijeni od cijene u redovnoj prodaji jer mu istječe rok uporabe, mora imati dodatno jasno, vidljivo i čitljivo istaknut krajnji rok uporabe. 


    Inspekcija će trgovcu moći privremeno, do ispravljanja greške, zabraniti prodaju tijekom sezonskog sniženja, rasprodaje, akcijske prodaje, prodaje robe s greškom ili pred istekom roka uporabe, ako, redom, nije istaknuo cijenu u redovnoj prodaji i cijenu tijekom trajanja tog, posebnog oblika prodaje, odnosno popusta, ako proizvode koje prodaje na akcijskoj prodaji nije jasno, vidljivo i čitljivo označio riječima »akcija« ili »akcijska prodaja«, ako najveći postotak sniženja cijena na proizvodima ne iznosi najmanje jednu petinu količine svih proizvoda koji se prodaju na početku sezonskog sniženja, onda kad prodaje proizvod koji ima grešku, a nije to jasno kupcu dao do znanja, kao i onda kad proizvod prodaje po nižoj cijeni od cijene u redovnoj prodaji jer mu uskoro istječe rok uporabe, a taj rok nije dodatno jasno istaknuo.