Hajdaša Dončića ne brine najava referenduma

Monetizacija autocesta kreće u veljači? Idućeg tjedna objava uvjeta koncesije

Hina

Ministar Hajdaš Dončić naglašava da će vlada osigurati jamstva radnicima na tri do pet godina i ograničiti povećanje cestarina na visinu inflacije minus jedan postotni bod. Zauzvrat bi Zagreb mogao produljiti razdoblje koncesije na 40 godina, s prvotno planiranih 35 godina, dodaje



ZAGREB – Hrvatska će idućeg tjedna objaviti uvjete za dodjelu koncesije za autoceste, a očekuje se da će ugovor biti dodijeljen do veljače, najavio je u danas objavljenom intervjuu za agenciju Bloomberg ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš-Dončić.


Vlada je u srpnju 2013. prihvatila model monetizacije javnog duga Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ) kroz dodjelu koncesije za upravljanje i održavanje autocesta na rok od 30 do 50 godina. Tu su odluku obrazložili zaduženošću poduzeća većom od četiri milijarde eura. Samo ove godine HAC-u i ARZ-u na naplatu stiže oko milijardu eura obveza.


Predloženi model predviđao je jednokratnu koncesijsku naknadu u rasponu od 2,4 milijarde do 3,2 milijarde eura, ovisno o trajanju koncesije.




Početkom prošlogodišnjeg listopada objavljen je natječaj za dodjelu koncesije a krajem srpnja ove godine Hinin je izvor izjavio da bi, ako ne zapnu, pregovori s jednim ili više ponuđača trebali biti završeni do kraja godine.


U razgovoru za agenciju Bloomberg ministar Hajdaš-Dončić je kao novi mogući rok naveo veljaču iduće godine.


Odluka o dodjeli koncesije na autoceste sastavni je dio nastojanja Zagreba da svede proračunski deficit u okvire dopuštene u Europskoj uniji, napominje Bloomberg.


»Jedino rješenje da se stabiliziraju državne financije trenutno je davanje autocesta u koncesiju, uz trenutnu uplatu novca u državni proračun«, ustvrdio je ministar za Bloomberg. To bi nam omogućilo da zaključimo najveći dio postojećih obveza autocesta, dodaje.


Nije želio komentirati koje su kompanije iskazale interes, pri čemu je u veljači austrijska grupa Strabag potvrdila da je zainteresirana za sudjelovanje na natječaju.


Po pisanju hrvatskih medija, interes su iskazali i konzorciji okupljeni oko grupe Macquarie i oko Goldman Sachsa, te talijanski operater Atlantia i španjolska Cintra.


Ministar Hajdaš Dončić naglašava da će vlada osigurati jamstva radnicima na tri do pet godina i ograničiti povećanje cestarina na visinu inflacije minus jedan postotni bod. Zauzvrat bi Zagreb mogao produljiti razdoblje koncesije na 40 godina, s prvotno planiranih 35 godina, dodaje. Referendum ne bi trebao ugroziti taj plan, napominje Hajdaš-Dončić.


Nezavisni cestarski sindikat najavio je da će idućeg mjeseca početi prikupljati potpise građana za raspisivanje referenduma protiv monetizacije autocesta u svim gradovima i većim mjesecima. Prema riječima njegova predsjednika Mijata Stanića, ankete su već ranije pokazale da se koncesioniranju protivi 60 do 70 posto građana.


U razgovoru za Bloomberg ministar Hajdaš-Dončić napominje da će Hrvatska preuzeti na sebe dio rizika neočekivano niskih prihoda odnosno moguće zarade u slučaju da prihodi nadmaše očekivanja.


Osim što će smanjiti javnu potrošnju, prihodi od koncesije trebali bi smanjiti i hrvatski javni dug koji se kreće oko razine od 68 posto BDP-a, navodi Bloomberg.


»To nam pruža priliku da upravljamo našim dugom i da zaštitimo naš ugled na međunarodnoj sceni«, kaže hrvatski ministar. »Sve bi drugo bilo neodgovorno odgađanje koje bi utjecalo i na buduće vlade«, napominje.


Zainteresiranim kompanijama bit će ponuđen nacrt koncesijskog ugovora. U roku od 45 dana one moraju dati neobvezujuće ponude a vladino povjerenstvo će onda odabrati kandidate za idući krug pregovora, prenosi Bloomberg riječi ministra Hajdaša Dončića.


»Siguran sam da ćemo dobiti nekoliko dobrih ponuda«, uvjeren je Hajdaš-Dončić. »Koncesionar bi u 40 godina mogao zaraditi čak 15 milijardi kuna (2,5 milijardi dolara) a u istom će razdoblju porasti i vladini prihodi od trošarina na benzin«, dodaje.


Hrvatska do kraja godine planira objaviti i novi natječaj za prodaju zračnog prijevoznika Croatia Airlinesa (CA), najavljuje ministar. Prvobitni je plan prodaje 49-postotnog udjela propao.


 »Možemo ponuditi većinski udio ako je kupac iz Europske unije«, ističe Hajdaš-Dončić. »Već smo primili nekoliko upita«, dodaje.