Nadzvučni optimizam

Ministar je optimističan, ali procedura surova: Ugovore za avione Hrvatska ne može potpisati prije 2019.

Danko Radaljac

Hrvatska uskoro kreće u nabavu novih lovaca / Arhiva NL

Hrvatska uskoro kreće u nabavu novih lovaca / Arhiva NL

Kako je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo do sada letjelo na staroj ruskoj tehnici, što MiG-ovi 21 jesu, a prelaze na moderniju tehnologiju druge države, za pretpostavljati je da prijelazni rok bude bliži granici od pet godina



 Ministar obrane Damir Krstičević gostujući na Hrvatskom radiju kazao je kako smatra da bi Hrvatska mogla već 2018. godine potpisati ugovor za nabavu novih nadzvučnih aviona, ukoliko se odlučimo na to. No, ljudi upućeni u takve poslove smatraju da je to ipak preoptimistično stajalište.


Kako su nam pojasnili ljudi koji će vjerojatno i sudjelovati u izradi ponuda za hrvatske lovce, 2018. godina bi izuzetno teško mogla biti ona u kojoj bi se mogao potpisati ugovor o kupoprodaji ili leasingu aviona, na koji god bi se model Hrvatska odlučila. Kako je Novom listu pojašnjeno, obično treba oko dvije godine vremena od odluke o nabavi do potpisivanja ugovora o nabavi. Tu se misli na primjere iz drugih država, gdje se odluke ipak u prosjeku donose brže nego li u Hrvatskoj. Stoga se kao neka realna opcija za takvo što ipak nameće kraj 2019. godine, bar prema procjenama upućenih.


Ukoliko se bude poštovala klasična procedura, Hrvatska najprije mora odlučiti misli li zadržati nadzvučno zrakoplovstvo. Radi se o interdisciplinarnoj odluci, koju će u konačnici morati prelomiti Vlada, odnosno sam premijer. I to u dogovoru s predsjednicom. Nakon takve odluke uobičajeno je da se sve potencijalne nabavljače pozove da daju neobvezujuću ponudu. Takvih ponuđača u svijetu nadzvučnog zrakoplovstva može biti pet do šest, obično.




Tek kad se dobiju neobvezujuće ponude, hrvatska strana može pristupiti stručnoj analizi što bi se moglo nabaviti, koliko bi se ponude trebale modificirati i koja bi ponuda mogla biti najbolja. Nakon toga, ide se u dodatne pregovore s ponuđačem, a još bolje s dva. Jer bi inače moglo biti problema sa žalbama na odluku. Čak i tada, kad se već odluči tko ima najbolju ponudu, sljedi dodatna runda pregovora jer se moraju usuglasiti detalji, prije svega obuke, održavanja i nabavke streljiva i dodatne opreme. Upućeni tvrde kako nerijetko baš taj dio posla najdulje traje.


Zbog takvog ipak kompliciranog postupka, drži se da bi čak i da odluka same Vlade o tome što će biti s nadzvučnim avionima bude sutra, ugovor teško da može biti potpisan prije početka 2019. godine. A teško da će Vlada prije ljeta brzati s ovom odlukom, koja nosi dalekosežne posljedice. Čak i kad se dogovori nabavka, potpišu ugovori i sve prođe amenovanje najviših državnih institucija, proći će nekoliko godina dok zrakoplovi budu u potpunosti u operativnoj upotrebi. Naime, drži se kako treba proći tri do pet godina da neko zrakoplovstvo u potpunosti implementira nove avione u svoj sustav obrane. Kako je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo do sada letjelo na staroj ruskoj tehnici, što MiG-ovi 21 jesu, a prelaze na moderniju tehnologiju druge države, za pretpostavljati je da prijelazni rok bude bliži granici od pet godina. Što bi značilo da bi spremni mogli biti taman kad MiG-ovima isteknu resursi 2024. godine.