Profesor na FPZ-u o demokratskom deficitu u Hrvatskoj

Kurelić: Hrvatska treba i HDZ i SDP u civiliziranoj formi, no oni to trenutno nisu

Damir Cupać

Niti su se u SDP-u potpuno raspali niti su se u HDZ-u potpuno konsolidirali. Problem Hrvatske je što treba obje stranke i to u civiliziranoj formi, a trenutno nema niti jednu



S profesorom Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu dr. sc. Zoranom Kurelićem nakon proglašenja rezultata izbora za Europski parlament razgovarali smo o demokratskom deficitu u Hrvatskoj i u Europskoj uniji, potrebi prijevremenih izbora, stanju u SDP-u i možebitnom utjecaju na politički sustav u Hrvatskoj… Iako hrvatski birači, kao ni oni u zemljama s puno razvijenijom političkom kulturom, nisu previše motivirani za izbornu participaciju, ipak je riječ o izborima koji su i te kako bitni i na nacionalnoj i na europskoj razini.


   Koju su poruku poslali birači zemalja članica Europske unije na izborima za Europski parlament. Pitam vas to u kontekstu opet slabe izborne participacije. Je li prema vašem mišljenju zaustavljen negativan trend kada je riječ o izlaznosti?


   – Kako je na izbore za EP izašlo 28 fragmenata europskog glasačkog tijela rezultati variraju od države do države, ali dosadašnji trendovi su se ponovili. Uvijek se izbori za Europski parlament prvenstveno doživljavaju kao drugorazredni nacionalni izbori koji su svojevrsna predigra za izbore za nacionalne parlamente. Takva percepcija samih izbora onda vodi i kažnjavanju onih koji su na vlasti za sve što su učinili ili su propustili učiniti, imalo to veze s Unijom ili samim izborima ili ne. U Ujedinjenom Kraljevstvu izbore za EP nikad nisu dobili oni koji su bili na vlasti. Ove godine dobre batine dobili su i konzervativci i liberalni demokrati, pogotovo ovi drugi koji su u rasulu, a u Francuskoj su katastrofalno prošli socijalisti, koji su pak odlično prošli u Italiji. Vrlo važno je da je personalizacija izbora potencijalnog kandidata za predsjednika Komisije zaustavila trend opadanja postotka glasača. Ne zvuči naročito 43,1 posto, ali kad se sjetimo da je u Hrvatskoj na referendum o ulasku u EU izašlo 43,5 posto, a na referendum o braku 38 posto glasača to su sasvim solidne brojke za »drugorazredne« izbore.


Poprište politike




Možete li komentirati izbornu participaciju u Hrvatskoj, odnosno komparirati onu od prije godinu dana s ovom nedavnom? Zbog čega je izlaznost toliko mala, manja i od lokalnih izbora, iako svi već ponavljaju kao mantru da Hrvatska mora implementirati oko 70 posto europskih zakona što znači da se o našoj sudbini, odnosno javnim politikama i te kako odlučuje u Strasbourgu i Bruxellesu?


   – U Hrvatskoj je broj glasača porastao za pet posto i dosegao 25 posto što je na razini tranzicijskih zemalja koje prednjače u ignoriranju pravog smisla izbora i čije stanovništvo nerijetko nema svijest o tome da postoji veza između kandidata na listama i grupacija u Europskom parlamentu poput Pučana ili Liberala. Sama kampanja bila je u Hrvatskoj neinspirativna, ali sve u svemu medijsko praćenje izbora se popravilo. Od gotovo imbecilnog trabunjanja o plaćama parlamentaraca i njihovom poznavanju jezika, koje je obilježilo prve izbore, ipak smo došli do relativno informiranog obavještavanja o fenomenu i nekoliko pristojnih dopisničkih tekstova. Najveća greška je podcjenjivanje značaja personalizacije kampanje i debata na kojima su sudjelovali J-C. Juncker, M. Shultz, G. Verhofstadt i društvo. Hrvatska televizija prenosila je samo treću, najlošiju debatu i to bez adekvatne pripreme, pa je sve prošlo nezapaženo. Ozbiljni komentari u ozbiljnim novinama su izostali.


   Jeste li analizirali izborne kampanje u europskim zemljama i jesu li one artikuliranije u odnosu na našu? Pitam vas to zbog toga što je ostao utisak da kampanje u Hrvatskoj nije ni bilo, te se čini da je ona lišena bilo kakvog sadržaja, osim dnevnopolitičkih prepucavanja na najnižoj razini. Što politički akteri trebaju napraviti, i na europskoj i na nacionalnoj razini, kako bi izborna participacija bilo što veća, barem približna onoj na nacionalnim izborima? Ili je to utopija?


   – Središnji problem s izborima za EP je nemogućnost da se nacionalnim medijima sugerira refokusiranje na samu svrhu izbora. Ako lokalni mediji nemaju bilo kapaciteta, bilo volje da građanima pojasne smisao vezivanja izbora za Predsjednika Komisije s izborima za EP, ništa Komisija i Parlament sami ne mogu učiniti da se to promijeni. Kako lokalni političari prezentiraju izbore kao »međuvremena« tako ih i lokalni mediji tretiraju. Zato je ova dramatična pobjeda euroskeptika i desnice u Velikoj Britaniji i Francuskoj odlična za politizaciju Parlamenta i upućuje da bi mogao postati poprište prave politike. Takav Europski parlament sam će po sebi biti medijski privlačan.


Ideološke diskusije


Iako je Lisabonskim ugovorom povećana važnost Europskog parlamenta, ipak je zbog smanjene izlaznosti slab legitimitet toga europskog predstavničkog tijela. Sve to utječe na povećanje demokratskog deficita i dovodi do otuđenja demokratskih institucija od građana. Kako to promijeniti i je li to uopće moguće, te tko može i na koji načim smanjiti demokratski deficit, a samim tim vratiti vjeru u institucije Europske unije?


   – Ovi su izbori, naravno, bili izbori koje je odredio pokušaj da se smanji takozvani demokratski deficit Unije. Pod demokratskim deficitom se podrazumijeva nekoliko problema. Prvenstveno to je nepostojanje europske javne sfere, europskih kontinentalno prepoznatljivih političara i sveeuropski relevantnih stranaka kao i nepostojanje europskog medijskog sustava. Uže politološki gledano deficit znači slabost Parlamenta u odnosu na Europsko vijeće, Vijeće ministara i Komisiju. Dakle, jedino tijelo Unije koje je izravno birano od strane građana ima nedovoljan utjecaj na funkcioniranje Unije. Pokušaj da se to ove godine promijeni naravno nije se svidio mnogim članovima Europskog vijeća, dakle šefovima država i vlada, ali to je razumljivo. Napad na nelegitimnost izbora zbog malog odziva je prilično upitna, jer oni koji napadaju su doživjeli opake izborne poraze koji u pitanje dovode upravo njihov legitimitet. Prema tome činjenica je da je u pobjedama Hollanda i Camerona na nacionalnim parlamentarnim izborima sudjelovalo više ljudi, ali je isto tako činjenica da su im mnogi od njih upravo na ovim izborima okrenuli leđa.


   Kako građane Hrvatske u Uniji predstavljaju i Milanović u Vijeću i Plenković u Parlamentu zašto bi Milanovićev glas za Shultza bio legitimniji od Plenkovićevog za Junckera samo zato što je više ljudi u Hrvatskoj izašlo na nacionalne parlamentarne izbore nego li na izbore za Europski parlament? Prije nekoliko dana Juncker je ironično ohladio Camerona rečenicom »Ja nisam na koljenima, jer ja sam dobio izbore«. Problem demokratskog deficita stvarno je problem samo za one koji misle da bi Parlament kao izravno izabrano tijelo trebao biti važniji no što jeste. Euroskeptici to zovu federalizmom i misle da je i ovakav Parlament prejak. Mislim da je prava polarizacija pozicija u Parlamentu uz ulazak radikala i lijevo i desno, kao i čitava diskusija o samom smislu vezivanja izbora za Parlament s odabirom budućeg Predsjednika Komisije izvanredna, jer prava politika prestaje biti vođena samo na »neslužbenim« večerama ili u tijelima koja su zatvorena za javnost. Konačno bi Europski parlament mogao početi ličiti na parlament. To je put da se smanji demokratski deficit Unije. Jedino što je problematično je ulazak u Parlament nekoliko verificiranih idiota koji ne prihvaćaju temeljne vrednote Unije i to upravo one vrednote koje se propovijedaju zemljama kandidatima. To se može urediti normalnim izbornim pragom na nacionalnoj razini, a ako ni to ne pomogne naprosto ih se može izbaciti iz institucije koju ne poštuju. Ozbiljne ideološke diskusije i ozbiljnu raspravu o svemu uključujući temelje Unije samo treba pozdraviti. Vodit će se diskusije hoće li EU ići više lijevo ili desno i hoće li biti »pritegnutija« ili labavija, hoće li biti prve i druge brzine u integriranju, te hoće li se i kako potpisivati ugovor o slobodnoj trgovini s Amerikancima, ali upravo to je politika i Parlament je institucija koja bi po definiciji trebala biti politička. Otužna je i sama činjenica da su ozbiljni autori pozivali na politizaciju političkih institucija EU.


   Što mislite o ocjeni francuskog predsjednika Francoisa Hollanda da je Europska unija postala nejasna i da se treba povući odande gdje nije nužna? Je li to alibi za izborni neuspjeh pred francuskom javnošću ili je njegova ocjena realna? On tvrdi da je Europa postala zamršena, daleka i nerazumljiva, čak i za vlade, te da tako više ne može.



Hoće li hrvatski eurozastupnici imati ikakav utjecaj u Europskom parlamentu i trebaju li oni djelovati jedinstveno na zaštiti, kako se to kaže nacionalnih interesa, ili postupati u skladu s politikama političkih grupacija u koje ulaze?   – Jedan od prigovora Europskom parlamentu je da u njemu sjede »drugoligaši« ili odsluženi političari koji kao nagradu pred umirovljenje dobivaju mjesto na listama za EP. Među 11 parlamenataraca izabranih na ovim izborima nalazi se nekoliko uglednih političara i političarki sposobnih predstavljati građane Hrvatske, kao građane Europske Unije u Parlamentu Unije kao i sudjelovati u radu institucije misleći i o dobrobiti zajednice i o dobrobiti svojih sugrađana. Plenković i Picula su ozbiljni diplomati i političari i nerijetko se spominju i kao mogući budući vođe svojih stranaka, pa se Hrvatskoj ne može predbaciti da je poslala rezerve i predpenzionere u EP. Ako Parlament u novom sazivu oživi i postane forum u kojem će se odlučno raspravljati o sudbini Unije, bit će dobro da i glas koji nas tamo predstavlja bude artikuliran.


   – Holland je jedan od brojnih kritičara trenutnog stanja EU. To je potpuno razumljivo, pogotovo nakon što je izgubio od euroskeptika. Nije pitanje je li Unija u krizi već kako iz nje izaći uz smislene reforme čitavog sustava. Kako je taj sustav izgrađen uz pasivni i strukturalno inferiorni Parlament, sigurno se djelovanje te institucije ne može proglasiti izvorom brojnih problema, od zajedničke valute na dalje.


Meka sila


Kakva je uopće snaga Europske unije danas i treba li ta politička asocijacija ubrzati proširenje kada je riječ o zemljama jugoistočne Europe, kada je riječ o Turskoj? Je li Europska unija još jednom pokazala nemoć kada je riječ o krizi u Ukrajini i kakav bi stav po tom pitanju trebao zauzeti EU?


   – Europska unija je po samorazumijevanju meka sila. Cijela priča s Ukrajinom počela je s ugovorom koji nije bio promišljen i nije anticipirao lavinu što je uslijedila. Svi kandidati za novog predsjednika komisije istakli su da EU ne može ni sa kim ratovati i da je potrebno naći diplomatsko rješenje, a i sankcije koje je Verhofstadt dramatično predlagao, nisu ni pola od onog što predlažu Amerikanci. Jasno je da nema dogovora i da će Unija uz ostale relevantne institucije diplomatski pokušati osigurati federalizaciju Ukrajine da bi se izbjegao rat. Ako do njega ipak dođe, tada će raditi i manje no u Bosni jer im to ne bi dopustili Rusi. Nadam se da sam u krivu.


   SDP-ova koalicija izgubila je izbore od HDZ-ove. Mislite li da bi nakon takvog izbornog rezultata bilo politički korektno raspisati prijevremene izbore i je li vlada Zorana Milanovića izgubila legitimitet? Jesu li rezultati euroizbora dovoljan razlog za davanje ostavki ili je riječ o hijerarhijski nižim izborima koje treba tretirati kao međuizbore i na kojima je uobičajeno protestno glasovanje protiv aktualne vlasti, a što implicite tvrde u Kukuriku koaliciji?


   – SDP i koalicijski partneri prošli su sasvim solidno na izborima. Naravno zahvaljujući izuzetnoj individualnoj pobjedi Picule, nad svima uključujući i Plenkovića i Ružu Tomašić. HDZ je prošao sjajno, ali prijevremenih izbora neće biti. Niti su se u SDP-u potpuno raspali niti su se u HDZ-u potpuno konsolidirali. Problem Hrvatske je što treba i jednu i drugu stranku i to u civiliziranoj formi, a trenutno nema niti jednu.