Optimizam s pokrićem

KREĆE LOV NA REKORDE Ovog ljeta možemo očekivati pravu invaziju Rusa na Jadran

Biljana Savić

Živost predsezone osjeća se već i na kvarnerskim otocima / Foto Ivica TOMIĆ

Živost predsezone osjeća se već i na kvarnerskim otocima / Foto Ivica TOMIĆ

Tradicionalno najvažniji gosti, Nijemci, putovat će više nego lani, a turoperatori su do sada za Hrvatsku prodali između 60 i 70 posto programa za ovu godinu. Nove goste možemo očekivati i zbog poboljšane zračne povezanosti s mnogim destinacijama 20%



RIJEKA – Prošlogodišnja turistička sezona u Hrvatskoj srušila je sve rekorde, no ova bi je mogla nadmašiti s obzirom na najave s emitivnih tržišta. Bilo da je riječ o Njemačkoj, Austriji, Francuskoj ili Sloveniji, a svakako treba računati i na velik porast gostiju iz Kine i ostalih dalekih tržišta, koji je najavio ministar turizma Gari Cappelli. No, zasad se najviše nade polaže u Njemačku, ali turističke djelatnike veseli i oporavak ruskog tržišta.


– Njemačka za nas predstavlja jedno od najvažnijih emitivnih tržišta koje u ukupno ostvarenim noćenjima na godišnjoj razini ostvaruje visok i značajan udio od 20 posto. Naš je cilj na ovom tržištu zadržati stabilnu poziciju te osigurati rast u ovoj i idućim godinama. Putem raznih promotivnih akcija nastojimo motivirati njemačke klijente na dolazak u Hrvatsku i izvan kupališne sezone, a kao motiv dolaska i ono što nudimo su vrhunski selektivni oblici turističke ponude, poput kulturnog, aktivnog, poslovnog i zdravstvenog turizma, kaže direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić.


Gospodarski uzlet


Direktor predstavništva HTZ-a u Njemačkoj, Romeo Draghiccchio, unosi dodatni optimizam u opće pokazatelje još jedne odlične turističke sezone, ističući da njemačko turističko tržište prolazi kroz izuzetno pozitivno razdoblje te da stabilne ekonomske i financijske okolnosti u Njemačkoj, rekordno niska nezaposlenost i visoka stopa zaposlenosti, rastući izgledi što se prihoda tiče, jačaju i potražnju za turističkim putovanjima.





Direktorica predstavništva HTZ-a u Italiji Viviana Vukelić najavljuje ponovo dobar posjet talijanskih turista i naglašava da talijansko tržište karakterizira individualnost i last minute rezervacije.


– Buking je korektan i stabilan, a najveća aktivnost i kupnja aranžmana tek slijedi. Najave su dobre, jer je Hrvatska za Talijane sigurna i stabilna destinacija koja ima sve komparativne prednosti. Naš najveći potencijal su svakako dostupnost i blizina jer Talijani vole putovati autom i tu su Istra i Kvarner posebno u prednosti, ali i selektivni oblici turizma poput zdravstvenog, aktivnog i eno-gastro turizma, dok brojni festivali jako privlače mladu populaciju. Ključnu ulogu imaju i nove aviolinije, kao i jačanje rotacija postojećih letova, kaže Viviana Vukelić i podsjeća da su talijanski turisti lani u Hrvatskoj ostvarili 1,1 milijun dolazaka i 5,2 milijuna noćenja. Riječ je o porastu u dolascima od 2 posto, dok su noćenja ostvarena na razini 2016. U razdoblju od siječnja do kraja ožujka ove godine ostvareno je 48.000 dolazaka, što je porast od 9 posto i 104.000 noćenja, što je rast od 3 posto.


– Riječ je o vrlo dobrim pokazateljima koji sugeriraju kako Hrvatska na ovom tržištu ima stabilnu poziciju, konstatira Viviana Vukelić i kaže da su Talijani jedni od vjernijih gostiju i da su prosjeku Hrvatsku posjetili po šest puta, te da je dnevna potrošnja Talijana u Hrvatskoj prošle godine iznosila 76 eura i da u destinaciji prosječno borave osam dana.



– Sva istraživanja koja su provedena za nadolazeću sezonu pokazuju da se sklonost putovanjima njemačkih turista neće smanjivati ni ove godine. Relevantne analize upućuju na to da će ovo biti rekordna godina što se njemačkog outgoinga tiče. Turističke agencije također izvještavaju o dobrom raspoloženju klijenata i o dobrim najavama za ljetnu sezonu, a porast bukinga potvrđuju i u njemačkoj turističkoj udruzi – DRV, ističe Draghiccchio i dodaje da sukladno analizama instituta Travel Trend, od početka ove godine, sve destinacije na Sredozemlju bilježe bolje rezultate bukinga u odnosu na isto razdoblje protekle godine. Najveći rast, kaže, bilježe Turska, Egipat, Tunis i Maroko.


– Iste destinacije su u zadnje tri godine imale velikih problema na njemačkom tržištu, pa su tako, primjerice, u Turskoj dolasci njemačkih turista pali za puna dva milijuna. Ostale destinacije kao što su Hrvatska, Portugal, Bugarska i Grčka također bilježe bolje rezultate prodaje. U trenutnoj fazi turoperatori su za Hrvatsku prodali između 60 i 70 posto svog programa za ovu godinu. Prodaja je krenula intenzivno krajem prošle godine i doživjela vrhunac u siječnju. Prvi dani travnja donijeli su povećanje volumena prodaje u odnosu na ožujak.


Turoperatori su uglavnom u plusu što se tiče Hrvatske, a važno je napomenuti da su vodeći njemački turoperatori također krenuli u izgradnju vlastitog produkta u Hrvatskoj i to kroz ekskluzivne ugovore za njemačko tržište ili kroz hotele pod vlastitom markom. U avioprometu su najave također dobre, pa tako iz njemačkih zračnih luka u ovoj godini prema Hrvatskoj stoji na raspolaganju milijun sjedala. Gotovo sve njemačke zračne luke povezane su raznim linijama prema Hrvatskoj, a ove su godine uvedene i potpuno nove linije sa sporednih zračnih luka, što omogućuje i novim ciljnim skupinama izravan dolazak u naše destinacije, kaže Draghiccchio i ističe da će za uspjeh sezone iz Njemačke biti ključni dolasci i u privatni smještaj te u kampove te da su najave za navedene segmente također dobre i povoljne.


– U ovoj turističkoj godini se očekuje ponavljanje i poboljšanje odličnih prošlogodišnjih rezultata, koji su s 2,7 milijuna ostvarenih dolazaka bili rekordni. Istra i Kvarner će i dalje biti vodeće destinacije u Hrvatskoj za Nijemce, ali tu su i druge destinacije poput Splita i okolice. Kao važni elementi u učvršćivanju pozicije Hrvatske ističe se jačanje nacionalnog turističkog brenda među njemačkom klijentelom, ali i sve bolji imidž Hrvatske u njemačkim medijima, koji su ove godine pokazali iznimno veliki interes za našim destinacijama, zaključuje Draghiccchio.


Odlična predsezona


Dobre vijesti stižu i iz Austrije.


– S obzirom na interes individualne publike iz Austrije, kao i na najave velikog broja grupa od strane agencija i autobusera, nastavak pozitivnih trendova se očekuje i tijekom svibnja, kada kalendarski padaju blagdani, ali i tijekom cijele predsezone. Istraživanja govore kako će ove godine još više Austrijanaca putovati na odmore, lani je 64 posto njih putovalo ili 5,8 milijuna, a Hrvatska se nalazi u samome vrhu traženih destinacija.


Stanje kod najvećih turoperatora je pozitivno, bilježe se povećanja prodaje u odnosu na prošlu godinu te sve ukazuje na rast prometa u 2018. godini, kaže direktor predstavništva HZT-a u Austriji Ranko Vlatković i iskazuje zadovoljstvo dosadašnjim turističkim rezultatima s austrijskog tržišta, jer je, kako navodi, tijekom prva tri mjeseca ove godine ostvareno 54.000 dolazaka, što je rast od 9 posto, i 184.000 noćenja, što je rast od 8 posto, austrijskih turista. Gledajući samo ožujak, turisti iz Austrije su ostvarili 36.000 dolazaka, što je čak 61 posto više nego lani, i 120.000 noćenja što je 90 posto više nego prošle godine, što dokazuje da su Austrijanci dobri gosti za razdoblje predsezone.


Školski praznici


Direktorica predstavništva HTZ-a u Sloveniji Metka Bradetić kaže nam da su najave za cjelokupnu godinu dobre i da prema prvim informacijama dobivenim od strane turističkih agencija i turoperatora prodaja ide jako dobro.



NJEMAČKA


– turoperatori u plusu, ključni dolasci u privatni smještaj te u kampove


AUSTRIJA


– samo u ožujku ostvareno 90 posto noćenja više nego lani


SLOVENIJA


– izraziti rast interesa za predsezonu, odlične najave za prvomajske praznike


FRANCUSKA


– porast rezervacija za razdoblje od svibnja do listopada od gotovo 30 posto


RUSIJA


– prednjači interes za Istrom, no značajno se povećava buking za Dalmaciju i Kvarner


ITALIJA


– ključnu ulogu imaju nove aviolinije i jačanje rotacija postojećih letova



– Posebice veseli izraziti rast interesa za predsezonu, a odlične su i najave za prvomajske praznike kad su aktivni školski praznici. U prilog dobrim trendovima idu i nove aviolinije pa tako kompanija Adria Airways koja krajem travnja otvara redovne linije od Ljubljane do Dubrovnika i Brača pa se i na tim destinacijama očekuje porast broja slovenskih gostiju. Nadamo se da će slovensko tržište, ukupno gledano, ostati na razini prošlogodišnjeg rezultata koji je bio rekordan, iznad 10 milijuna ostvarenih noćenja, najavljuje Bratedić. Inače, tijekom 2017. u Hrvatskoj je zabilježeno 1,4 milijuna dolazaka slovenskih turista koji su ostvarili više od 10 milijuna noćenja. Najveći udio u rezultatima ima Istra s udjelom od 55 posto, a od destinacija je vodeći Rovinj u kojem je ostvareno 37.000 noćenja slovenskih gostiju. Slijedi Kvarner s udjelom od 13 posto, a od destinacija prednjači Opatija sa ostvarenih 9.600 noćenja.


Zdravstveni programi


Nove zračne linije najavljuju i organizatori putovanja iz Francuske.


– Prodaja aranžmana za Hrvatsku ide odlično zbog čega imamo razloga za optimizam s francuskog tržišta. Partneri ističu kako povratak destinacija poput Tunisa, Turske i Egipta ne može uzdrmati vrlo stabilnu poziciju Hrvatske među francuskim turistima koji našu zemlju percipiraju kao sigurnu i raznoliku. U prilog optimističnim najavama ide i poboljšana zračna povezanost što je godinama bila prepreka još značajnijim dolascima s ovog tržišta. Tako se ove godine iz Francuske, uz brojne charter letove iz gotovo svih većih francuskih gradova, uvode i tri nove redovne zračne linije: iz Nice za Split, Nantesa za Pulu te Pariza za Dubrovnik, kaže direktorica HTZ-a u Francuskoj Danijela Mihalić Đurica.


Ističe da se optimizam za ovu i buduće turističke godine kad je riječ o turistima iz Francuske može temeljiti i na činjenici što većina francuskih turoperatora najavljuje otvaranje novih programa u mnogim hrvatskim regijama, dok se pojavljuju i pojedini organizatori putovanja koji dosad nisu bili prisutni u Hrvatskoj sa svojom produkcijom, poput velikog francuskog turoperatora Voyamara, koji otvara produkciju u Slanom ili Ovoyagea odnosno Thalasso N°1 koji je jedan od najznačajnijih organizatora putovanja u segmentu SPA, wellness i zdravstvenih programa. Prvi charter ovog francuskog lidera slijeće u Zračnu luku Rijeka 20. travnja, a ova je godina tek početak prisutnosti ovog francuskog turoperatora na Kvarneru, odnosno na Lošinju.


– Tijekom 2017. u Hrvatskoj je ostvareno 547.000 dolazaka Francuza, što predstavlja porast od 10 posto te rekordnih 2,1 milijun noćenja, što je porast od 5 posto u odnosu na godinu ranije, a slične tendencije i rast možemo očekivati i ove godine. Naime, prema posljednjem barometru Udruženja francuskih turoperatora, prodaja Hrvatske ide jako dobro te se bilježi porast rezervacija za razdoblje od svibnja do listopada od gotovo 30 posto. Najpopularnije destinacije tradicionalno su Split i Dubrovnik, no činjenica je da se Francuzi sve više okreću i prema regijama u kojima dosad nisu bili prisutni u velikom broju, prije svega Istri, Zagrebu kao novoj city break destinaciji, Kvarneru te kontinentalnim dijelovima zemlje, čemu zasigurno pridonose i brojne promidžbene aktivnosti koje provodimo na tržištu, zaključuje Mihalić Đurica.


Rusi preferiraju hotele


Svi vole ruske turiste, za koje slovi da najviše troše, iako statistike pokazuju da su Nijemci najležerniji za potegnuti duboko u džep. Kako god bilo, ove ćemo godine imati više Rusa nego lani, kako nam kaže direktor predstavništva HTZ-a u Rusiji, Rajko Ružička. Prodaja organiziranih ljetnih programa u Rusiji kreće nešto kasnije, pa veći volumen bukinga tek predstoji.


– Ipak, organizatori putovanja ističu da je potražnja za Hrvatskom na vrlo zadovoljavajućoj razini. Uz inicijalne stope rasta, koje ukazuju na osjetan porast potražnje, možemo očekivati nastavak oporavka ruskog tržišta i pozitivnog trenda zabilježenog prošle godine, kad je turistički promet s ruskog tržišta na godišnjoj razini rastao 10 posto u dolascima i 9 posto u noćenjima. Na osnovu informacija dobivenih iz Veleposlanstva RH u Moskvi, a vezano uz interes ruskih građana za vize za putovanje u Hrvatsku te na osnovu upita u predstavništvu HTZ-a u Moskvi, procjenjujemo da je rast bukinga individualnih turista veći od 20 posto, kaže Ružička i ocjenjuje da spomenuto potvrđuju i najznačajniji organizatori putovanja koji bilježe velik interes za odmorom u Hrvatskoj.


Cilj je nadmašiti 2017. - Gari Cappelli i Kristjan Staničić / Foto Nenad REBERŠAK


Cilj je nadmašiti 2017. – Gari Cappelli i Kristjan Staničić / Foto Nenad REBERŠAK



– I dalje je Istra najprivlačnija za ruske turiste koji preferiraju hotelski smještaj. Veseli činjenica da se značajno povećava i buking za Dalmaciju i Kvarner, te bi upravo rast interesa za ostale dijelove zemlje trebao biti jedan od ključeva rasta turističkog prometa iz Rusije. Pozitivnim trendovima će svakako pridonijeti i novi letovi, pa je tako kompanija S7 najavila let iz St. Peterburga za Pulu, od 27. svibnja jednom tjedno, a riječ je o prvom izravnom letu iz St. Peterburga za Pulu nakon pet godina. Iz Croatia Airlinesa pojačavaju let iz St. Peterburga za Zagreb koji će u ovoj godini prometovati tri puta tjedno, što znači jedan let više u odnosu na prošlu godinu, najavljuje Ružička.