Počinju radovi

ISTARSKI IPSILON Danas kreće dogradnja posljednje dionice, od Pazina do tunela Učka

Dubravko Grakalić / Glas Istre

Značajno je i da se planira proširenje tunela Učka izgradnjom druge cijevi, te dogradnja dionice do Matulja u Primorsko-goranskoj županiji. U nadležnom ministarstvu potvrdili su kako su osigurana sredstva koncesionaru koji je pripremio projektnu dokumentaciju i građevinsku dozvolu za drugu cijev tunela Učka te studiju utjecaja na okoliš za preostalu dionicu do Matulja.



ZAGREB – Radovi na proširenju Istarskog ipsilona konačno započinju. U nazočnosti predsjednika Vlade Andreja Plenkovića, ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, istarskog župana Valtera Flege i drugih uzvanika, danas će se svečano otvoriti radovi na dogradnji te najvažnije prometnice na Poluotoku između Pazina i tunela Učka. Radovi će se otvoriti na čvoru Rogovići (Pazin-zapad) u 13 sati.


Iako je početak radova na proširenju Istarskog ipsilona očekivan još pred dvije godine, čekalo se na odobrenje Europske komisije za produljenje ugovora s koncesionarom, Bina-Istrom. Odobrenje je stiglo u lipnju 2018., dok je Vlada na sjednici u Puli 13. rujna 2018. najavila kako se s radovima konačno kreće. Time je dano zeleno svjetlo za 165 milijuna eura vrijednu izgradnju punog profila autoceste na dionici Pazin – tunel Učka u duljini od 28 kilometara.


Tri godine


Europska komisija potvrdila je kako je hrvatski plan u skladu s državnim potporama, a povjerenica Margrethe Vestager, zadužena za politiku tržišnog natjecanja, izjavila je za posjeta Zagrebu kako će produljenje koncesije za Istarski ipsilon unaprijediti regionalni rast i investicije, poboljšati sigurnost građana te smanjiti prometno zagušenje.




– Nakon dvije godine procedure koja je podrazumijevala iscrpne pregovore s koncesionarom, međunarodnim financijskim institucijama i Europskom komisijom, sa zadovoljstvom sam primio ovu vijest iz Bruxellesa. Ubrzo počinje izgradnja 2B1 faze Istarskog ipsilona od Tunela Učka do Pazina. To je veliki i važan infrastrukturni projekt s kojim ova Vlada nastavlja s velikim investicijskim ciklusom u izgradnji prometne infrastrukture. Nakon ove Odluke, pokrećemo proceduru donošenja Odluke aneksa ugovora o koncesiji kojeg donosi Vlada Republike Hrvatske. Paralelno s ovim projektom, kreće se u projektiranje i 2B2 faze, odnosno druge cijevi tunela Učka i završetak izgradnje punog profila do čvora Matulji – izjavio je tom prilikom ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.


Bina-Istra d.d. dogovorila je sve uvjete financiranja projekta, a radovi na dionici Pazin – tunel Učka trebali bi trajati ukupno tri godine. Na tim radovima očekuje se značajan angažman istarskih poduzeća, te zapošljavanje oko tisuću ljudi na poslovima proširenja Ipsilona. Trasa novog kolnika od čvora Rogovići do 680 metara nakon čvora Ivoli ide s lijeve strane gledano u smjeru kretanja prema tunelu Učka. Od šestog kilometra (nakon čvora Ivoli) do 25. kilometra (nakon potpornog zida Dolenja Vas) novi kolnik ide s desne (južne) strane, nakon čega ponovo prelazi na lijevu stranu do kraja tunela Učka na kvarnerskoj strani. Zaustavni se trak izvodi na cijeloj dužini, osim na objektima i čvorovima Rogovići i Ivoli te u tunelu Učka. Radijusi krivina na dijelovima gdje stari kolnik ne zadovoljava projektirane računske brzine bit će korigirani, navode u Bina-Istri.


Značajno je i da se planira proširenje tunela Učka izgradnjom druge cijevi, te dogradnja dionice do Matulja u Primorsko-goranskoj županiji. U nadležnom ministarstvu potvrdili su kako su osigurana sredstva koncesionaru koji je pripremio projektnu dokumentaciju i građevinsku dozvolu za drugu cijev tunela Učka te studiju utjecaja na okoliš za preostalu dionicu do Matulja.


U koncesionaru Bina Istri naglasili su kako će se paralelno s izgradnjom faze 2B1 raditi na pronalaženju financijskog modela za dovršetak faze 2B2. Ona će se realizirati po završetku radova faze 2B1 ako uvjeti na tržištu kapitala budu povoljni.


Izmjene ugovora


Suradnja koncesionara Istarskog ipsilona, Bina Istre i Vlade započela je 25. rujna 1995. potpisivanjem koncesijskog ugovora za projektiranje, financiranje, građenje, upravljanje i održavanje dionica Matulji – Kanfanar – Pula te Kanfanar – Umag. Zauzvrat, Bina Istra je stekla pravo prikupljanja cestarine na navedenoj dionici u razdoblju od 32 godine od potpisivanja ugovora o koncesiji.


Prije posljednje izmjene, koncesijski ugovor je izmijenjen i dopunjen u četiri navrata. Prva je izmjena i dopuna uslijedila 1997. godine, kada je na tržištu kapitala bilo nemoguće prikupiti dovoljna sredstva kako bi projekt bio realiziran odjednom. Zbog tog je razloga odlučeno projekt graditi u fazama.


Druga je izmjena i dopuna načinjena 1999. godine, kada je davatelj koncesije, Vlada RH, sebi vratio pravo potpunog odlučivanja o politici naplate cestarina te je odlučio da neće biti primijenjen zatvoreni sustav naplate. Zauzvrat, Vlada je osigurala financijsku potporu tijekom prvih godina provedbe projekta. Do treće je izmjene i dopune Ugovora o koncesiji došlo 2003. godine, a ona je Bina Istri omogućila refinanciranje njezinih zajmova pod povoljnijim uvjetima, kao i financiranje građenja dionice Umag – Kanfanar i Vodnjan – Pula. Davatelj koncesije dogovorio je da njegov financijski doprinos bude vraćen kada projekt dosegne financijsku ravnotežu.


Četvrti dodatak Ugovoru o koncesiji potpisan je u kolovozu 2008. godine. Njime se omogućuje izgradnja punog profila Istarskog ipsilona od Umaga do Pule te od Kanfanara do Pazina, odnosno pretvaranje 90 kilometara Istarskog ipsilona u četverotračnu autocestu.


Posljednja dionica tog projekta upravo se počela graditi.