Nakon nesreće u kojoj su ozlijeđene dvije 8-godišnjakinje

I brzinu na otvorenom moru treba ograničiti

Hina

"Mislim da se najviše u zaštiti ljudi na moru može napraviti edukacijom i podizanjem svijesti. Kažnjavanje je zadnja stvar koja se radi. Nama nije cilj uhvatiti ljude u prekršaju već širiti kulturu sigurnosti tako da se ne čine opasne stvari te da se glisira odgovorno i pazi oko sebe ne približavajući se previše jedni drugima", poručio je splitski lučki kapetan Davor Vidan



ZAGREB - Slučaj Austrijanca kojemu prijeti zatvor zbog nesreće izazvane prebrzom vožnjom gumenjaka, u kojoj su ozlijeđene dvije osmogodišnjakinje, skrenuo je pozornost na činjenicu da u Hrvatskoj za plovila na otvorenom moru ne postoji ograničenje brzine pa splitski lučki kapetan Davor Vidan savjetuje da bi takvo ograničenje svakako trebalo uvesti.


“To bi bilo logičnije iako je nama deplasmanska plovidba i glisiranje lakše prepoznatljivo nego što je sama brzina. Za sada u splitskim lukama postoji ograničenje od šest čvorova jer se tamo ne smije ploviti neograničenom brzinom”, otkriva Vidan u razgovoru za Hinu. Ističe i da glisiranja, koje se za razliku od prebrze plovidbe može kazniti, nema bez veće brzine.


Kako bi se uvelo reda na moru vrlo često se provode koordinirane akcije, a u posljednje tri Lučka kapetanija Split je obavila 188 pregleda tijekom kojih su među ostalim obišli 95 domaćih i 74 stranih brodica i jahti, utvrdili 66 prekršaja i naplatili 77.000 kuna kazni. Među prekršiteljima je bilo 25 kažnjenih upravo zbog glisiranja.




Akcije su najčešće tamo gdje je najveći promet, a to je u Trogiru, na Hvaru, Bolu te Makarskoj. Domaći češće krše pravila na moru nego stranci, a među stranim prekršiteljima često su Česi, Poljaci, Slovaci, Austrijanci, Mađari i Slovenci, kazao je Vidan.


Za glisiranje bliže od 300 metara od obale po Pomorskom zakoniku i Pravilniku o redu u lukama kazne se kreću od 500 do 5000 kuna. Kao najčešći razlog za glisiranje prekršitelji navode nepažnju. Lučki kapetan napominje kako je u posljednje vrijeme sve manje ozlijeđenih kupača, a razlog vidi u tome što su plaže ograđene plutajućom ogradom.


“Mislim da se najviše u zaštiti ljudi na moru može napraviti edukacijom i podizanjem svijesti. Kažnjavanje je zadnja stvar koja se radi. Nama nije cilj uhvatiti ljude u prekršaju već širiti kulturu sigurnosti tako da se ne čine opasne stvari te da se glisira odgovorno i pazi oko sebe ne približavajući se previše jedni drugima”, poručio je Vidan. Poručuje i da su svi koji se ljeti nađu na plovilima na odmoru te da se nigdje ne trebaju žuriti.


Osim pregleda brodica, jahti i jedrilica Lučka kapetanija Split zajedno s talijanskim kolegama posljednjih nekoliko godina radi zajedničke preglede putničkih brodova. To isto s Anconom radi i Lučka kapetanija Zadar, dok s Barijem surađuje Lučka kapetanija Dubrovnik. Radi se o sustavu kojim se podiže sigurnost putničkih brodova i sve je u skladu s europskim direktivama koje nalažu obavezan pregled od strane luka u koje uplovljavaju.


“Zadatak nam je jednom godišnje takve brodove u luci pregledati detaljno pa provjeravamo brodski sustav, a tijekom sezone se inspektori na brod ukrcavaju kao putnici te provjeravaju kako posada radi svoj posao i brine se za sigurnost putnika u plovidbi”, objašnjava Vidan.


Ljubitelji plovila bi osim ugodne vožnje trebali voditi računa i o pravilu desne strane, pa ako sa svog broda vide drugi brod preko desnog boka, onda taj brod trebaju propustiti, zaobići, izbjeći.