Skandal na pomolu

Herak o blokadi ACI-jeve marine: ‘Lokalni autoriteti ugrožavaju javni interes’

Biljana Savić

foto: arhiva

foto: arhiva

Drugim riječima, komocija koju si dopuštaju jedinice lokalne samouprave naprosto je iritantna – tvrdi Herak, ali naglašava da manji dio krivnje snose i trajno privremene upravljačke strukture ACI-ja.



RIJEKA – Sva krema hrvatskog poslovnog i političkog svijeta potvrdila je da će u petak 1. srpnja doći u Slano na svečano otvorenje ACI-jeve marine »Veljko Barbieri«, no od otvorenja, kako smo pisali, zasad ništa.


Ministarstvo turizma informirano je o situaciji i kažu da su posredovali u razgovorima između uključenih strana. Ministarstvo turizma, kao i nadležno Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture apeliraju na ACI i Općinu Dubrovačko primorje  da što hitnije iznađu rješenje.


»Aktivno sudjelujemo u posredništvu i nadamo se da će se u sljedećim danima iznaći rješenje te da će se marina što prije otvoriti«, komentirao je tehnički ministar turizma Anton Kliman skandal u turističkoj sezoni – blokadu velike ACI-jeve investicije  i otvaranje marine »Veljko Barbieri« zbog problema oko izgradnje prilazne ceste.


Blokada zbog ceste




Podsjetimo, ACI za ovaj fijasko okrivljuje Općinu Dubrovačko primorje koja, tvrde u ACI-ju, ucjenjuje i blokira investiciju od 60 milijuna kuna dok se ACI ne obveže sam izgraditi novu pristupnu cestu od 2,7 milijuna kuna.


»Općina Dubrovačko primorje ne dozvoljava radove na priključku na postojeću prometnicu dok se ne potpiše sporazum kojim se ACI obvezuje sagraditi novu pristupnu cestu«, tvrde u ACI-ju. Blokada otvorenja veliki je fijasko jer je ACI prošle  godine na stranim tržištima provodio snažnu promociju marine u kojoj je 40 vezova već zakupljeno i plaćeno.


Bivši ministar turizma i jedan od uspješnijih domaćih turističkih konzultanata te predavač na nekoliko visokih poslovnih škola doc. dr. Ivan Herak kaže da je na djelu je matrica svojstvena hrvatskoj ekonomskoj i političkoj zbilji.


– To nije samo ekskluziva Slanog, već tu matricu nalazimo i na lokalitetima poput Barbarige, Dragonere, Brijuni Rivijere, NP Brijuni, Stancije Grande, Terre Istrijane, projekata koji se zbog sličnih razloga godinama ne mogu razviti, čak ni u turistički najpropulzivnijoj hrvatskoj regiji – Istri, kaže Herak.


Pomanjkanje iskustva


Pojednostavljeno, ocjenjuje Herak, riječ je o klasičnoj birokratizaciji u postupku investicijskog ulaganja, koju možemo podvesti pod nedovoljnu pravnu zaštitu ulagačkih interesa u RH, dodatno podgrijanu općim političkim kaosom, bezvlašćem i deficitarnošću političkih autoriteta na hrvatskoj političkoj sceni, ali i ne manje važno, suprotstavljenim političkim pozicijama aktualnih upravljačkih struktura ACI-ja i političkih opcija koje većinski politički upravljaju jedinicama lokalne samouprave na predmetnom lokalitetu, pri čemu je javni interes početak turističke sezone, odnosno svi benefiti koje proizvodi otvaranje marine u Slanom, u potpunosti postavljen na margine.


– Drugim riječima, komocija koju si dopuštaju jedinice lokalne samouprave naprosto je iritantna – tvrdi Herak, ali naglašava da manji dio krivnje snose i trajno privremene upravljačke strukture ACI-ja.


– Nekoliko godina nije proveden natječaj za direktora ACI-ja, pa upravljačke strukture ACI-ja zbog pomanjkanja iskustva u obavljanju sličnih poslova nisu bile u stanju aktualni scenarij predvidjeti kao mogući, što u prvi plan ponovno postavlja nužnost vlasničke transformacije ACI-ja, koja će vlasničku i upravnu odgovornost podignuti na puno veću razinu – kaže Herak.


Direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Ratomir Ivičić nije želio komentirati ovaj slučaj, jer, kako su nam poručili iz njegova ureda, marine ne spadaju pod resor ustanove kojoj je na čelu. I bivši ministar turizma Darko Lorencin je  kazao da kao radnik u privatnom sektoru ne bi želio ništa komentirati o ovom slučaju.