Promjena na čelu državne tvrtke otvara zanimljivu priču

HŽ Infrastrukturu vodit će čovjek blizak ruskim investitorima povezan s Migritom?

Danko Radaljac

foto: arhiva

foto: arhiva

Prvi puta ime ruskog investitora otvoreno se pojavljuje u pripremi izvanredne dioničarske skupštine društva u veljači prošle godine kada je odborena dokapitalizacija Hidroelektre od strane Gljadelkina. No, da se sve u poduzeću ne odvija kako je strateški partner zamislio, očito je iz zbivanja proteklih nekoliko mjeseci. Naime, na izvanrednoj dioničarskoj skupštini koja se trebala održati 25. travnja trebala je biti donesena odluka o dokapitalizaciji društva od strane strateškog partnera.



ZAGREB – Tročlana uprava HŽ Infrastrukture danas bi trebala biti smijenjena, a vlastiti odlazak samo je vodstvo firme najavilo radnicima. Naime, na internet stranicama poduzeća, Uprava HŽ Infrastrukture u ponedjeljak se oprostila od zaposlenih navevši kako će »u utorak 31. svibnja« biti smijenjeni. Prema neslužbenim informacijama privremeno bi HŽ Infrastrukturu trebao voditi Ivan Kršić donedavno direktor Hidroelektre niskogradnje.


»Htjeli bi iskoristiti ovu priliku i od srca vam zahvaliti. Bilo je puno lijepih trenutaka, puno tužnih trenutaka, bilo je puno napora, stresova i zadovoljstva napravljenim – toliko intenzivne dvije godine. Ovo je za nas jedinstveno iskustvo i hvala svima! U tom kolopletu emocija, odlazimo puna srca. Bilo je fantastično s vama raditi! Do neke sljedeće prilike kada ćemo opet zajedno pomicati planine!«, stoji u poruci radnicima HŽ Infrastrukture koju su potpisali članovi Uprave Ivan Vuković i Željko Kopčić te Renata Suša, predsjednica Uprave.


Iako se u proteklim tjednima spominjalo nekoliko osoba koje bi mogle voditi HŽ Infrastrukturu, odabir je čini se pao na Kršića koji bi kao vršitelj dužnosti prvog čovjeka Infrastrukture trebao provesti natječaj za odabir novog vodstva firme. No, odabir Kršića je interesantan s obzirom da dolazi iz Hidroelektre niskogradnje koja je jedan od značajnijih podizvođača radova na dionici Dugo Selo-Križevci. Posao rekonstrukcije i izgradnje drugog kolosijeka pruge na toj relaciji dobila je zajednica ponuditelja Dalekovod, DIV i Zagreb Montaža, a Hidroelektra niskogradnja trebala bi obaviti 37,87 posto građevinskih poslova na toj relaciji.


Otkazana skupština




Sam Ivan Kršić ostavku je na mjesto direktora Hidroelektre dao početkom svibnja, daleko prije isteka četverogodišnjeg mandata na koji je imenovan. U to poduzeće doveo ga je Sergej Gljadelkin ruski investitor, vlasnik austrijskog Avenue Holdingsa koji je preuzeo većinski paket IGH u predstečajnom postupku. Naime, Kršić je radio u IGH kao pomoćnik direktora Zavoda za stručni nadzor i vođenje projekata. Nakon preuzimanja IGH, ruski investitor sredinom 2014. godine ulazi kako strateški partner u Hidroelektru niskogradnju koja je također u predstečajnom postupku. U prosincu 2014. godine na čelo poduzeća dovodi Kršića.


Prvi puta ime ruskog investitora otvoreno se pojavljuje u pripremi izvanredne dioničarske skupštine društva u veljači prošle godine kada je odborena dokapitalizacija Hidroelektre od strane Gljadelkina. No, da se sve u poduzeću ne odvija kako je strateški partner zamislio, očito je iz zbivanja proteklih nekoliko mjeseci. Naime, na izvanrednoj dioničarskoj skupštini koja se trebala održati 25. travnja trebala je biti donesena odluka o dokapitalizaciji društva od strane strateškog partnera.



Povezanost tvrtke Migrit i obitelji Karamarko bila je prezentirana javno kroz tri slučaja. Prvi da je tada oporbeni čelnik Tomislav Karamarko sa svojom suprugom Anom letio u istom avionu za Helsinki u kojem je bila i delegacija Migrita, u vrijeme kad se pregovaralo o građenju nukelarke u Finskoj. Karamarko je tada tvrdio da se radilo o pukoj slučajnosti. No, onda se ispostavilo kako je Ana Karamarko bila jedno vrijeme i javno objavljena kao osoba za kontakte s javnošću Migrita, što je bilo vidljivo na njihovim internetskim strancima. Na kraju, baš je tvrtka Titan Građenje, koja povezuje Migrit i Sergeja Gljadelkina, bila donator HDZ-a na prošlim izborima. Dapače, Oksana Dvinski, koja je članica uprave i u Migritu i Titan Građenju, na donatorskim je večerima sjedila uz Anu Karamarko.



Na predloženu odluku protuprijedlog je dala jedna od dioničarki tražeći, među ostalim da Gljadelkin u roku do 15 dana uplatiti 30 milijuna kuna, odnosno cjelokupni iznos dokapitalizacije. Iz dokumentacije je evidentno da strateški partner nije u jednogodišnjem razdoblju obavio dokapitalizaciju društva pa je i upitno je li on strateški partner. No, nikakva odluka nije donesena jer Glavna skupština društva nije imala kvoruma te je sazvana nova za 10. svibnja. I ona je otkazana (6. svibnja), a tri dana nakon njenog otkazivanja Kršić je dao ostavku koja je prihvaćena.


Ista adresa


Sin Sergeja Gljadelkina, koji se jednako zove i preziva kao i otac, bio je pak osnivač zagrebačkog poduzeća Titan Građenje, skupa s Konstantinom Edelom i Olegom Sološanskim. Oleg Sološanski i Grigorij Edel, Konstantinov sin, ključni su pak ljudi Migrita, tvrtke koja je upala u skandal s gradnjom nukelarne elektrane u Finskoj, i koja se povezuje s Anom Karamarko, suprugom čelnika HDZ-a. I Migrit i Titan Građenje, kao i još nekoliko tvrtki, prijavljeni su na istoj zagrebačkoj adresi i imaju zajedničke članove uprava.



Tročlana Uprava HŽ Infrastrukture trebala bi biti smijenjena na današnjoj Skupštini društva koja je sazvana prije četiri dana. Skupštinu HŽ Infrastrukture, jednog od strateških poduzeća, predstavlja ministar pomorstva, prometa i infrastrukture. Neuobičajen je način na koji se smjenjuju čelne osobe s obzirom da je taj posao do sada obavljala Vlada. Naravno, resorni ministar aktivno je sudjelovao u tom postupku, no formalna odluka o razrješenju i imenovanju donosila bi se na zatvorenoj sjednici Vlade. Ne samo u slučaju HŽ Infrastrukture već i ostalih željezničkih poduzeća, kao i primjerice HAC-a i HC-a.HŽ Infrastruktura jedno je od strateških poduzeća koje očekuje ogroman investicijski ciklus, odnosno modernizacija i izgradnja infrastrukture što će se mahom financirati iz europskih fondova. Kao upravitelj željezničke infrastrukture ona ne bi trebala ići u privatizaciju, niti je Vlada do sada spominjala tu mogućnost, tim više jer su iskustva zemalja koja su privatizirala infrastukturu katastrofalana i pokazala su kako privatni upravitelj ne ulaže u obnovu i modernizaciju što narušava sigurnost prometa.


Kad je u javnost izišla priča o gradnji nuklearke u Finskoj, tamošnji mediji su stvarnog vlasnika Migrita pronašli u međunarodnoj tvrtki Inteco, iza koje stoji ruski tajkun Mihail Šiškanov s 95 posto udjela kojeg je kupio od prethodne vlasnice, Julije Baturine. Ona je, pak, supruga bivšeg gradonačelnika Moskve Jurija Lužkova u čijoj gradonačelničkoj eri je Sergej Gljadelkin, stariji, počeo sa svojim građevinskim poslovima. Naime, bio je direktor u gradskom poduzeću zaduženom za nadzor građevinskih radova.