Državna revizija traži učinkovitiji sustav javnih nabava u HŽ-u

HŽ Infrastruktura za iste poslove ugovarala bitno različite cijene

Gabrijela Galić

Snimio Silvano JEŽINA / NL arhiva

Snimio Silvano JEŽINA / NL arhiva

Nerijetka je praksa i da se zaključuju dodaci ugovoru zbog produljenja rokova i, odnosno ili, ugovaranja dodatnih radova. Dodaci su zaključeni za 32 predmeta javne nabave u vrijednosti od 538,4 milijuna kuna



ZAGREB  Sustav javne nabave u HŽ Infrastrukturi nije učinkovit i potrebno ga je značajno poboljšati. Zaključio je to Državni ured za reviziju promatrajući javne nabave u tom poduzeću u razdoblju od 2012. do prošle godine.


Infrastruktura bi trebala, među ostalim, planirati nabavu u skladu s financijskim mogućnostima, više pozornosti posvetiti izradi dokumentacije za nadmetanje, preispitati potrebe za priznavanjem dodatnih troškova građevinskih radova, te plaćati u ugovorenim rokovima.


Odvojeni postupci


S ciljem postizanja povoljnije cijene nabave trebali bi provoditi otvorene postupke javne nabave umjesto pregovaračkih postupaka, upozorava Revizija. Postupke javne nabave za jednake radove trebalo bi objediniti, a to revizori ne predlažu tek tako. Naime, utvrdili su kako su u nekim situacijama za iste radove ugovarane značajno različite cijene.

Primjerice, vidljivo je to kod radova sanacije temelja i antikorozivne zaštite nosive konstrukcije kontaktne mreže na dionicama Zagreb glavni kolodvor – Zaprešić te kolodvorima Slavonski Brod i Vinkovci na X koridoru te relacijama Zagreb glavni kolodvor – Hrvatski Leskovac i Karlovac Moravice na Vb koridoru.




Antikorozivna zaštita nosivih konstrukcija za X koridor ugovorana je po cijeni od 517 kuna za 9.202 četvorna metra, dok je isti posao na Vb koridoru ugovaran po cijeni 505 kuna za nešto manje od 5,8 tisuća četvornih metara. Istovremeno, sanacija temelja nosive konstrukcije stupova prema nacrtu tipskog rješenja na X koridoru ugovarana je po cijeni od 6.186 kuna za 514 komada, na na Vb koridoru po cijeni 4.131 kune za 1.566 komada.


Na oba koridora  radovi su planirani i otvoreni u isto vrijeme, odluke o odabiru izvođača radova donesene su isti dan i u oba slučaja izvođač radova je bio isti. No, za svaki koridor proveden je odvojen postupak javne nabave pa je i  trošak radova različit.


HŽ Infrastruktura svjesna je tog problema, pa revizorima odgovara da je »prepoznalo navedenu problematiku« te da priprema objedinjeni postupak nabave za zaključenje okvirnog sporazuma za žurne intervencije sanacije klizišta, usijeka, nasipa.



Iako se vlastitim odlukama HŽ Infrastruktura obvezala na plaćanje u roku od 60 dana, Revizija je utvrdila kako su računi plaćani i nekoliko mjeseci nakon što su ispostavljeni, a najveće kašnjenje prema pregledanim računima iznosilo je 336 dana. Zbog probijanja rokova plaćanja HŽ infrastrukturi je u periodu od 2012. do 2014. godine obračunato 41,5 milijuna kuna zateznih kamata, a plaćena je jedva četvrtina tog iznosa.



Bez kriterija


Na nekoliko radilišta na kojima su izvođeni radovi ukupno ugovorene vrijednosti 80,5 milijuna kuna, prema reviorskom nalazu, ugovarani su i obračunavani dodatni troškovi radova u visini od tri posto ugovorene vrijednosti.


To se zbivalo bez ikakve pisane procedure o dodatnom priznavanju troškova, odluke su se donosile pojedinačno bez propisanih kriterija za priznavanje dodatnih troškova. Nerijetka je praksa i da se zaključuju dodaci ugovoru zbog produljenja rokova i, odnosno ili, ugovaranja dodatnih radova.


»Od pregledanih 45 predmeta javne nabave u vrijednosti 626,7 milijuna kuna za koje su radovi i usluge okončani ili su trebali biti okončani prema rokovima utvrđenim osnovnim ugovorima, za 32 predmeta u vrijednosti 538,4 milijuna kuna zaključeni su dodaci ugovoru zbog ugovaranja dodatnih radova i produljenja rokova izvoditeljia«, navodi revizija. Istodobno, za šest predmeta javne nabave vrijednih 48,7 milijuna kuna dodaci ugovoru nisu zaključeni, iako su radovi obavljani nakon ugovorenog roka.