Neće biti jednostavno

Gdje je zapelo s uvođenjem novih borbenih sustava? Američki helikopteri i njemačke haubice traže – preobuku

Danko Radaljac

Ministar Krstičević s pilotima / Foto Z. KUČELIN

Ministar Krstičević s pilotima / Foto Z. KUČELIN

Čini se kako će preobuka hrvatskih pilota na Kiowa Warriore ići teže i kompliciranije nego se mislilo



ZAGREB – Oružane snage Republike Hrvatske ove bi godine, prema planovima, trebale početi u operativnu upotrebu uvoditi dva u potpunosti nova moderna borbena sustava: helikoptere Kiowa Warrior te samohodne haubice PZH 2000. No, kako stvari sada stoje, to neće ići najjednostavnije. Čini se kako će preobuka hrvatskih pilota na Kiowa Warriore ići teže i kompliciranije nego su se to čelnici Hrvatskog ratnog zrakoplovstva nadali.


Naime, prema dostupnim neslužbenim informacijama, Hrvatska se nadala napraviti diferenciranu preobuku na Kiowa Warriore, pri čemu bi piloti s više sati naleta na helikopterima i znanjem upravljanja Bellova 206, koje naša vojska već ima i na osnovi kojih je i napravljen Kiowa Warrior, imali kraću preobuku. No, Amerikanci imaju duge vježbovne procese, kod njih je preobuka pilota jednaka za svakog, bez obzira na sate naleta. I tu je sada donekle zapelo.


Koliko je poznato, hrvatska strana pokušava primoliti Amerikance da ovaj put ipak postupe drugačije, a Amerikanci kao izlaz nude pregovore s privatnim tvrtkama za obuku. Razlog za pokušaj brže preobuke je dvostruk: ušteda novca, ali i ubrzanje postizanja pune operativnosti helikoptera. U konačnici, u ovom trenutku niti jedan hrvatski pilot nije osposobljen za upravljanje ovim izvidničko-jurišnim helikopterom. Probne vožnje, nužne za upis tih helikoptera u domaći vojni registar zrakoplova, obavili su američki piloti. Cilj je, inače, da se do kraja sljedeće godine ti helikopteri u potpunosti implementiraju u sustav Oružanih snaga Republike Hrvatske.




Panzerhaubitze 2000, pak, jednostavno se sporije isporučuju. Dva su primjerka bila dostavljena još u ljeto 2015. godine, kako bi poslužila kao pokazni primjerci na paradi organiziranoj za 20. godišnjicu Oluje. No, kako nisu bile ni prilagođene za potrebe hrvatskih snaga, niti u potpunosti tehnički pripremljene, nakon toga su vraćene u Njemačku. Morale su se modernizirati za potrebe OSRH, odnosno, kako se doznaje, trebalo je sređivati neke dijelove na samom vozilu, ne i na »vatrenom« dijelu. Prvi plan je bio da šest haubica dođe do kraja 2015. godine, a ostatak, još šest, je trebao stići do kraja sad već prošle godine. A brojčano stanje u ovom trenutku je – nula. Iako se o tome javno ne govori puno, čini se kako je uz modernizaciju zapelo i s financijama te da bi napokon ove godine haubice trebale početi pristizati. No, zbog potrebe duže obuke, upitno je mogu li se ovi topnički sustavi, koji su u ovoj regiji zapravo od strateške važnosti, uvesti prema planu u punu operativnu upotrebu do kraja ove godine.