Predsjednička predigra

Favorit je Josipović, ali utakmica je duga

Srđan Brajčić

Čekat će se greška protivnika, mjerkat će se svaki potez. Građanima kao promatračima definitivno neće biti dosadno. Nema bunkera, samo aktivnom igrom može se do drugog mandata. Ovaj put će kampanja odlučiti, 2009. to nije bio slučaj, kaže Krešimir Macan



Politički marketing, uostalom kao i onaj ekonomski, očito je jedan beskrupulozan skup svakojakih ideja, poruka i parola kojima kandidat želi pošto-poto omađijati biračko tijelo. Drugim riječima, političaru u utrci za funkciju dopušteno je izgleda sve – uvjetno, jasno, rečeno – u tome da kupcima proda svoj proizvod. Legitimnost ovakvog zavođenja javnosti u sustavu predstavničke demokracije i višestranačja, nitko ne može i ne smije dovoditi u pitanje. Prema tome, na leđima birača leži najveća odgovornost odlučivanja o kandidatima kojim im se predstavljaju, a time i o političkoj budućnosti zemlje. Njihova kultura biranja to jest prosuđivanja, dakle, je presudna, sudbonosna.


  Ako se isključivo u tom, marketinškom svijetlu gleda ova predsjednička predigra Kolinde Grabar-Kitarović i Ive Josipovića, tada je dojam takav da kandidatkinja desnog, ali i desnijeg političkog spektra zasad konkretnije prodaje svoj proizvod. Naime, Grabar-Kitarović do zuba naoružala se srednjostrujaškim političkim porukama i parolama koje se mogu svesti pod zajednički nacionalni nazivnik – patriotski zanos. Domoljublje, rodoljublje, čovjekoljublje, bogoljublje… U tom svom bezuvjetnom plasiranju i prodavanju silnog ljublja svekolikoj, ali i svakojakoj političkoj javnosti, kandidatkinja HDZ-ove, sada već doista kobasičaste koalicije, međutim, ne bježi niti od kičastih parola i poderanog populizma, s interpretacijskom uvjerljivošću Catherine Siachoque, Laure Flores, Livie Brito ili Meryem Uzerli. No, političke i društvene prilike su naprosto takve – hrvatska javnost voli, čak obožava šareni svijet televizijskih novela. Naravno, skorašnji predsjednički izbori pokazat će – je li današnja Hrvatska i većinski zemlja sapunica.


   Građani hoće promjene


Krešimir Macan, jedan od vodećih stručnjaka za političku komunikaciju u nas i direktor agencije za odnose s javnošću Manjgura, uopće ne spori oko toga da je Kolinda Grabar-Kitarović dobra kandidatkinja za predsjednicu Hrvatske. Jasno, navodi Macan, na nju se mora gledati iz perspektive njezine ciljane publike – prvenstveno birača desnice okupljene oko HDZ-a.



Milan Kujundžić, čelnik stranke Hrvatska zora, mogao bi pokvariti planove HDZ-a u pohodu na Pantovčak. Macan tvrdi da će Kujundžić čak bitno utjecati na prvi krug, s obzirom na to da neće biti sučeljavanja samo dvojice kandidata kada bi se odluka o novom predsjedniku mogla dobiti već u prvom krugu.   – HDZ je svjestan tog problema i spreman je pregovarati s HDSSB-om čak i o rušenju Vrkića u Osijeku, samo da bi očistio put svojoj kandidatkinji. Milanu Kujundžiću predsjednička kampanja treba da bi izgradio svoj profil prema biračima u susret parlamentarnim izborima. Naime, vrlo malo ljudi u ovom trenutku zna kako Milan Kujundžić uopće izgleda, kaže Macan.


  – Za razliku od Tomislava Karamarka, koji je percipiran kao jedan od najnegativnijih političara u Hrvatskoj, ona je već sada među najpopularnijima. To govori da građani hoće promjene. Ona je nakon godina izbivanja jedno novo političko lice. Sve što je bilo ranije, da je bila ministrica vanjskih poslova u vladi Ive Sanadera, veleposlanica Hrvatske u Washingtonu, sve su to, dakle, birači zaboravili. Sve je to bilo davno i ne može joj škoditi – jednostavno, birači ne pamte tako dugo. Kolindu Grabar-Kitarović prepoznaju kao sposobnu ženu, koja dobro poznaje vanjsku politiku i koja brani njihove osnovne vrijednosti. Istodobno, pokušava napraviti odmak od vrijednosti aktualnog HDZ-a koji je vrlo konzervativan. Najveća joj je mana to što je kandidatkinja HDZ-a, jer joj to onemogućuje približavanje umjerenim biračima centra, bez kojih nema pobjede. Za ovu fazu kampanje u kojoj konsolidira svoje birače – Josipović sada krade do 15 posto birača HDZ-a – domoljubne poruke padaju na plodno tlo. No, prava pitanja će se tek postavljati; recimo, odgovori na pitanja oko ćirilice i prava istospolnih zajednica. Uglavnom, HDZ-ova kandidatkinja odsad će morati davati jasne i konkretne odgovore, poručuje Krešimir Macan.    

Nervoza u oba tabora


  Dakle, ovo je sve skupa tek ispitivanje pozicija. Prava kampanja još nije počela, niti je postavljena. Timovi predsjedničkih kandidata još se konsolidiraju. Macan podsjeća na to da je Kolinda Grabar-Kitarović svoj povratak u Hrvatsku najavila od 18. rujna. Prema tome, tek se sada može očekivati početak prave pretkampanje.


  – Normalno je da izazivač mora izazivati aktualnog predsjednika i kritizirati ga. Druge mu nema. Jer, zašto bi vas birači birali, ako niste bolji izbor od sadašnjeg predsjednika, upozorava Krešimir Macan.


  S druge strane, aktualni predsjednik Ivo Josipović ima prednost svoje funkcije koja mu daje priliku da sve do početka izborne kampanje pokaže zašto od građana traži još jedan mandat. Macan, međutim, skreće pozornost – to je uvijek prednost kandidata koji je na poziciji. Unatoč tome, osjetna je nervoza u oba tabora. Možda malo više na strani Josipovića, jer je, tvrdi Macan, HDZ bolje otvorio kampanju.


  – HDZ nije imao izbora. Stranka je trebala predstaviti Kolindu Grabar-Kitarović nakon godina njezinog izbivanja iz Hrvatske i pozicionirati je za početak trke. To što smo dosad čuli su samo ratni bubnjevi. Normalno je to da je palo nešto težih riječi; raste nervoza na obje strane. HDZ se lukavo igrao s rastom rejtinga svoje kandidatkinje u nedostatku više istraživanja o raspoloženju javnosti. Stvarao je dojam o tome da se događa nekakav preokret kod birača. Istina je, međutim, drukčija – događa se očekivana konsolidacija birača HDZ-a i njegovih koalicijskih partnera oko svojeg kandidata. To je dovelo do pada popularnosti Ive Josipovića na listama popularnosti političara, gdje je stajao previsoko – uvjerljivo iznad 70 posto. Otud i nervoza kod Ive Josipovića, ocjenjuje Krešimir Macan.


  U tom kontekstu Macan skreće pozornost na činjenicu o tome da nisu postojali podaci o rejtingu kandidata prije početka same predsjedničke utrke. HDZ je prema tome pokušao izgraditi okvir Josipović pada, a Grabar-Kitarović raste. No, to je bio mjehur od sapunice koji se rasplinuo, i to čim se pojavilo više istraživanja koja su pokazala stabilne trendove za oba kandidata, ali s jasnom prednošću Ive Josipovića. Očito je sada već nervozan i drugi tabor, pa kreće u nešto agresivniju kampanju.


  – No, ovo je sve još vrlo pristojno u usporedbi s kampanjama u svijetu koje su daleko negativnije. Treba voditi računa o tome da u nas prave teme još zapravo nisu niti otvorene. Ovo je više HDZ-ovo pokazivanje – i mi kandidata za trku imamo, navodi Krešimir Macan.


 


 Moralna vertikala


Predizborna retorika zaoštrila se dosad jedino na temi stanja u našim oružanim snagama, što ipak nije prvorazredno političko pitanje. Naime, Hrvatska se danas suočava s puno ozbiljnijim problemima, ponajprije onim gospodarskim, pa rasprava o stanju ratnih aviona – koja nije nebitna – ne može biti u fokusu običnog građanina ove zemlje kojeg muči svakodnevna egzistencijalna neizvjesnost. Krešimir Macan naglašava da u kampanji kandidat koristi svaku (ne)priliku u kojoj se nađe druga stana kako bi istaknuo svoje prednosti. Predsjednik Republike je po funkciji i vrhovni zapovjednik Oružanih snaga, i to je jedna od funkcija za koju je izravno nadležan. Ako kandidat može stvoriti dojam da su oružane snage u lošijem stanju nego ikad, k tome pomogne mu pad zastarjelog aviona, on će koristiti svaku priliku za napad.



Krešimir Macan odlazak Kolinde Grabar-Kitarović na prijem kod kardinala Josipa Bozanića drži razumnim. Pogotovo u kontekstu traženja podrške čvrstih desnih birača.


  – Kolinda Grabar-Kitarović sada se obraća prvenstveno njima, jer ih mora što više okupiti. Milan Kujundžić joj također uzima pet do sedam posto tog biračkog tijela i Grabar-Kitarović mora prvo pospremiti svoje dvorište; jasno se pozicionira desno i kao vjernica, za razliku od Josipovića koji je lijevo i agnostik. Ako govorimo o biračima centra, koji će odlučivati kao uvijek i ovih izbora, to je možda bio potez koji će neke natjerati da dodatno razmisle je li im ona uopće dolazi u obzir kao ime koje će zaokružiti. Jer imam dojam da će na kraju ovo biti bitka o tome kakve vrijednosti želimo živjeti u Hrvatskoj 21. stoljeća koja je članica Europske unije i sada se konačno može posvetiti sama sebi. A predsjednik republike bi trebao biti osoba koje sve te vrijednosti dnevno živi i predstavlja – jer smo u dubokoj ekonomskoj i moralnoj krizi i treba nam iskorak, promjena u načinu razmišljanja i življenja, naglašava Krešimir Macan.



  – To nam pokazuje da će ova kampanja biti vrlo dinamična i borbena jer nijedna strana drugoj neće davati mira. Lovit će se pogreške, ali i provocirati. No, istina je da Oružane snage i pad aviona nije tema koja će baš zapaliti hrvatske građane. Međutim, hoće one domoljubno orijentirane, koji se sjećaju dana ponosa i slave, a ti su ipak većinom birači HDZ-a. Ciljana poruka za ciljanu publiku. Građane u ovom trenutku muči sve; razočarani su u političare, u Vladu i Sabor i možda je pozicija predsjednika zadnja u koju koliko toliko još imaju povjerenja. Makar ne može izravno utjecati na egzistencijalna pitanja, jer može samo savjetovati vladu, trebao bi biti moralna vertikala u ovom trenutku kada očajni građani ne vide izlaz iz višegodišnje krize, prvenstveno gospodarske, ali i moralne, jasan je Krešimir Macan.    

Sukob predsjednika


Kako god bilo, može se ustvrditi to da Kolinda Grabar-Kitarović jako dobro uviđa i zna koja društvena klasa čini njezino potencijalno biračko. S druge strane, nije posve jasno kome se sada obraća Ivo Josipović. Hrvatska ljevica odavno je već razočarana u SDP, stranku koja se ipak ne može tako lako odijeliti od Ive Josipovića. Dojam je, također, da se Josipović u svom petogodišnjem mandatu nije izborio za sustav nove pravednosti. To je bila parola s kojom je dobio povjerenje građana!     

Nova pravednost


Krešimir Macan, međutim, pojašnjava da se prema raspoloživim istraživanjima javnosti Ivo Josipović zanimljivo pozicionirao među biračima. Sadašnji predsjednik uzima čak 95 posto glasova ljevice i do 15 posto birača desnice, prvenstveno HDZ-a. Prema tome, uspio se pozicionirati kao predsjednik svih građana koji jedini sustavno s njima komunicira. Macan to ilustrira činjenicom da su tisuće ljudi popile kavu s predsjednikom, posredovao je i u radničkim pitanjima i svjetonazorskim sukobima, poput onog oko ćirilice u Vukovaru, gdje je pozivao obje strane na dogovor. Macan ocjenjuje da zbog svega toga javnost ipak ne doživljava Josipovića kao kandidata SDP-a, što je bio 2009. godine, već nestranačkog kandidata koji ima podršku velikog broja stanaka.


  – Znate da se mi analitičari često šalimo o tome da svatko onaj koga napadne predsjednik Vlade Zoran Milanović ima velike šanse za uspjeh. Pomalo zaboravljamo veliki sukob dva predsjednika kojeg je dobio Ivo Josipović. Zoran Milanović je u jednom trenutku, imajući većinu koju je imao i u okviru planiranih ustavnih promjena, želio promijeniti način izbora predsjednika republike, tako da umjesto izravnog izbora, bude izabran u Saboru. No, javnost je bila na strani Josipovića, koji je tu priču elegantno zatvorio i dodatno se distancirao od Milanovića. Očigledno je da javnost shvaća da je dobro izravno birati predsjednika i tu je on nadmoćan prema strankama, jer ima taj izravni mandat, te je u poziciji podržati npr. preferencijalno glasovanje protiv kojeg su i SDP i HDZ kojima će se, ako ga uvedemo, raspasti stranačke hijerarhije straha i uvlačenja, negativne selekcije političara koja nas je dovela u ovu moralnu krizu, naglašava Krešimir Macan.  


  On također kao važan događaj drži to što je Josipović doveo Tadića na Ovčaru. Osim toga, poručio je Nikoliću da se u Srebrenici dogodio genocid i nije otišao na njegovu inauguraciju. Krešimir Macan tvrdi da to desni birači cijene i zato Ivo Josipović ima njihovu podršku. On naprosto lovi šire od drugih kandidata i zato je sada u prednosti.


  – Na njemu je da podsjeti svoje birače kako »nova pravednost« utječe na njihove živote i koliko je bio uspješan u nametanju iste, naglašava Macan.


  Sve u svemu, nameće se dvojba tko je od ovo dvoje kandidata uvjetni pobjednik predsjedničke uvertire. Za Krešimira Macana najbolji odgovor na to pitanje daju istraživanja s početka mjeseca. Ona, naime, kažu to da su početkom rujna održani izbori za novog predsjednika Hrvatske, za Ivu Josipovića glasovalo bi 48,9 posto građana (prema 48,4 posto iz kolovoza). Na drugom je mjestu Kolinda Grabar-Kitarović s izborom od 32,5 posto (u odnosu na prošlomjesečnih 33,6 posto). Na začelju ljestvice kandidata je Milan Kujundžić s 6,8 posto izbora. Izvor je Promocija Plus.


  – Jasno, sve je daleko od gotovog. Predsjednik Ivo Josipović ima prednost i veliku priliku dobiti novi mandat. Sve su karte u njegovim rukama i ako ih odigra kako treba favorit je ovih izbora, smatra naš sugovornik.


  Prema tome, može se očekivati dinamičan nastavak ove kampanje koja će biti posve različita od one iz 2009. godine kada se Ivo Josipović prošetao kroz izbore.


  – Kolinda Grabar-Kitarović može se približiti Ivi Josipoviću, s obzirom na to da ima jaku stranačku infrastrukturu HDZ-a i disciplinirane birače. Čekat će se greška protivnika, mjerkat će se svaki potez i mig u javnom nastupu. Građanima kao promatračima, definitivno neće biti dosadno. Ako već moram prognozirati – favorit je Josipović, ali utakmica je duga. Nema bunkera, samo aktivnom igrom može se do drugog mandata. Ovaj put će kampanja odlučiti, 2009. to nije bio slučaj, kaže nam Krešimir Macan.