Korak bliže

Europljanima pravo na kolektivne tužbe u slučajevima kada su im povrijeđena potrošačka prava?

Irena Frlan Gašparović

Eurozastupnica Biljana Borzan smatra da je »nužno osigurati europski mehanizam tužbe« o čemu je razgovarala s povjerenicom za pravosuđe i zaštitu potrošača Verom Jourovom »koja je vrlo sklona toj ideji«



ZAGREB  Hoće li, po uzoru na Amerikance, Europljani dobiti pravo zajedničke europske tužbe u slučajevima kada su im povrijeđena (potrošačka) prava? Zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan uvjerena je da su Europljani korak bliže takvom pravnom mehanizmu, a svoj optimizam temelji na nedavnom odgovoru Europske komisije na njezino zastupničko pitanje.


Ponukana viješću da je Komisija pokrenula preliminarni korak u potencijalnoj istrazi protiv nekoliko njemačkih proizvođača automobila zbog sumnji da su prekršili protumonopolska pravila EU-a, Borzan je u listopadu Komisiju pitala hoće li, pokažu li se sumnje točnima, »osigurati našim građanima pravo pojedinačne ili kolektivne tužbe«. Komisijin odgovor na zastupničko pitanje stigao je prije nekoliko dana.


U njemu Komisija nanovo pojašnjava da »činjenica da Komisija provodi inspekcije ne znači da su društva koja su im podvrgnuta kriva za protutržišno ponašanje; inspekcijama se ne prejudicira ishod istražnog postupka«.




No, Biljana Borzan skreće pozornost na dio odgovora u kojem – nevezano uz konkretan slučaj – Komisija ističe da razmatraju »i moguću reviziju Direktive o sudskim nalozima radi zaštite interesa potrošača u situacijama masovne štete«.


»Jedna je opcija osigurati ‘kvalificiranim subjektima’ da u okviru jedinstvenog postupka mogu pokrenuti kolektivne postupke za pravnu zaštitu u obliku naloga o privremenoj mjeri«, navodi Komisija.


Međutim, za Biljanu Borzan nema sumnje – Europljani bi, kao Amerikanci, morali imati pravo pokrenuti kolektivnu europsku tužbu. Eurozastupnica napominje da se »pokazalo da su europski potrošači nezaštićeni u odnosu na potrošače, primjerice, iz SAD-a« te podsjeća da je u listopadu supotpisala pismo upućeno predsjedniku Europske komisije Jean-Claude Junckeru u kojem se traži od Komisije da pravno uredi to pitanje na razini EU-a.


Pismo je iniciralo europsko krovno udruženje za zaštitu potrošača BEUC. Borzan smatra da je »nužno osigurati europski mehanizam tužbe« o čemu je, veli, razgovarala i s povjerenicom za pravosuđe i zaštitu potrošača Verom Jourovom »koja je vrlo sklona toj ideji«. »Uz naše pritiske, i konstantne slučajeve koji pokazuju potrebu za tim mehanizmom, vjerujem da će doći do promjena kao što su najavili iz Europske komisije«, zaključuje Borzan.