Sajam F.re.e. u Münchenu

Dobrom bookingu pogoduje bliskoistočna kriza: Nijemci radije u Hrvatsku, nego u nesigurnu Tursku

Biljana Savić

Turski štand  prvi je  susjed štanda Hrvatske turističke zajednice na sajmu F.re.e.

Turski štand prvi je susjed štanda Hrvatske turističke zajednice na sajmu F.re.e.

Turska u Njemačkoj ima pad bookinga od 40 posto, dok zasad Hrvatska bilježi  porast od 28 posto. Selimir Ognjenović, suvlasnik i direktor Riva toursa, smatra da  Hrvatska stoga mora pronaći način kako da  privuče dio tih turista  koji odustaju od Turske



I dobre i loše vijesti stižu sa sajma F.re.e. u Münchenu, najveće bavarske turističke burze. Kako nam je kazao Selimir Ognjenović, suvlasnik i direktor Riva toursa, najvećeg njemačkog specijaliziranog organizatora putovanja za Hrvatsku i veliki poznavatelj hrvatskog i svjetskog turizma, imamo vijest koja zvuči optimistično.


–  U ovom trenutku moja tvrtka bilježi rast od 28 posto, booking za Hrvatsku ide dobro, barem što se tiče ovih prolaznih brojeva, jer smo još uvijek u booking sezoni, a prava turistička sezona treba početi za koji mjesec. To je ohrabrujuće. Ali, zbog problema koji postoje u svijetu, jedan dobar dio Nijemaca ostat će kod kuće. Neće svi Nijemci koji odluče ne ići u područja koja ocjenjuju kriznima, automatski odletjeti u Španjolsku ili Hrvatsku. To se sigurno neće dogoditi i jedan veliki dio Nijemaca ove će sezone ostati kod kuće, kaže Ognjenović.


Neki ostaju kod kuće


Dodaje da onaj dio Nijemaca koji je do sada ljetovao u destinacijama koje su odnedavno postale kritične po pitanju terorizma, jedan dio njih će ipak doći u Hrvatsku, dok će većina ostati kod kuće.Na sajmu smo doznali i podatak da je istraživanje pokazalo kako je čak 80 posto Nijemaca već u siječnju počelo planirati odmor za ovu godinu. Nažalost, mnogi su odlučili ostati kod kuće.

Nedavno je jedan od najvećih touroperatora u Njemačkoj objavio da ima pad bookinga od čak 40 posto za Tursku. O tome se, naime, dosta govorilo oko turskog štanda  koji je prvi »štandovski« susjed Hrvatske turističke zajednice.




–  To je strašno. Od tih 40 posto koji ne idu u Tursku, njih 20 posto najvjerojatnije ostaje u Njemačkoj, a jedan dio njih će se, nadam se, preliti i k nama. To znači da je problem Turske i naš problem, jer Turska će se kao i sva ostala tržišta početi pomalo vraćati, a mi ćemo morati znati novopečenim turistima, koje smo »im uzeli«, pravdati zašto smo mi skuplji, jer je jasno da će Turska i ostale destinacije koje se sada smatraju opasnima, krenuti s iznimno niskim cijenama, ističe Ognjenović.  On  također izražava zabrinutost što booking u Njemačkoj za Hrvatsku zasada pokazuje lošu predsezonu i kaže da, primjerice, prva dva tjedna listopada imaju veći booking nego prva dva tjedna svibnja, što je neobično i nije obećavajuće.


–  Međutim, imamo još i rani Uskrs. Ostaje otvoreno pitanje hoćemo li uspjeti sve to dobro posložiti, a sezonu bolju od prošle možemo imati samo pod uvjetom da Nijemci ostvare isti rezultat kao lani, ili bolji, kaže Ognjenović.



Najavu da možemo očekivati navalu ruskih turista, Selimir Ognjenović kategorički odbacuje.–  Prošle godine imali smo 113 tisuća Rusa, a pretprošle 30 tisuća Rusa više. Da ih ove godine dođe 30 do 50 tisuća više, to ne može senzacionalno promijeniti turističku sezonu. Ali, ako tih 30 tisuća budu oni najveće platežne strukture, to može biti odličan prilog, ali nikako i baza turističke sezone, kaže Ognjenović.


Povećana potrošnja


Doznajemo kako su Nijemci prošle godine povećali potrošnju na odmoru posebice oni koji su ostajali duže od pet dana te su potrošnju povećali za četiri posto i iznosila je 69 milijardi eura.Sajam F.re.e. održava se do 14. veljače, na njemu se predstavlja i Turistička zajednica Kvarnera, s ponudom cijele regije, a suizlagači na štandu pojačano će predstaviti ponudu svojih destinacija, i to TZ Otoka Krka, TZG Crikvenice, Imperial Rab, Jadranka Kampovi te turistička agencija Katarina Line sa svojom specijalnom ponudom krstarenja. Na ovom najvećem bavarskom sajmu predstavlja se 1.200 izlagača iz 60 zemalja svijeta. Prvog dana sajma, u srijedu, bio je dan s naglaskom za solo turiste, jučer je bio gastro dan, a danas je dan za obitelj s djecom.