Pad

Crowdfunding financiranje u svijetu je sve jače, a u Hrvatskoj je lani palo za više nego dvostruko

Andrej Petrak

U svijetu crowdfunding jača i raste, ali u Hrvatskoj je prošle godine pao za 3 milijuna kuna

U svijetu crowdfunding jača i raste, ali u Hrvatskoj je prošle godine pao za 3 milijuna kuna

U svijetu iz godine u godinu crowdfunding jača i raste, ali u Hrvatskoj je prošle godine došlo do pada s 5,3 na 2,3 milijuna kuna



Industrija grupnog financiranja, odnosno crowdfunding, u svijetu iz godine u godinu jača i raste, ali u Hrvatskoj je prošle godine došlo do znatnog pada pa je u crowdfunding kampanjama prikupljeno ukupno 2,3 milijuna kuna, u usporedbi s 5,3 milijuna kuna prikupljenih u 2015. godini.


Kompletnu statistiku i zanimljivu analizu trendova u ovoj vrsti financiranja u Hrvatskoj i svijetu iznio je Hrvoje Hafner, stručnjak za crowdfunding i pokretač prve hrvatske crowdfunding platforme Doniralica.hr, na svom blogu Crowdfunding.hr. Prema njegovim podacima, prošlu je godinu u hrvatskom crowdfundingu obilježio i manji broj uspješnih projekata u odnosu na 2015. godinu.


U 2016. godinu pokrenuto je 49 projekata, i to uglavnom na Indiegogo platformi, no tek njih 12 prikupilo je traženi iznos, za razliku od 23 uspješna projekta 2015. godine. Inače, u domaćim je crowdfunding kampanjama završno s prošlom godinom prikupljeno ukupno 13 milijuna kuna.




– Čini se da su domaći pokretači shvatili koliki je trud potrebno uložiti u kampanju, što je rezultiralo manjim brojem projekata, primjećuje Hrvoje Hafner.


Najviše Zagrepčana


Dodaje da je i na globalnoj razini vidljivo određeno usporavanje i diverzifikacija industrije grupnog financiranja, pa je jedna od najaktivnih kategorija na Kickstarteru, računalne i društvene igre, prvi put zabilježila manji broj projekata i novca nego prethodnih godina. Pokretači hrvatskih kampanja manje su usmjereni na kreativne i proizvodne djelatnosti, većina se odnosi na društveno korisne projekte. Broj podržavatelja domaćih kampanja lani je pao na njih 6.163, što je, napominje Hafner, manje nego i u 2014. godini. Pritom je prosječna uspješna kampanja imala 423 podržavatelja, a ovaj bi podatak, smatra Hafner, mogao biti od koristi budućim pokretačima kampanja kao pokazatelj koliko ljudi moraju potaknuti na financijski doprinos da bi uspjeli.



Tri prošlogodišnje crowdfunding kampanje riječkih pokretača nisu prikupile značajna sredstva. Bidaj studio, za svoju kartašku računalnu i igru na ploči Brawl of Cards prikupio je 103 od željenih 35.000 eura, ali tim i dalje ostaje predan daljnjem razvoju ove igre. Trojica riječkih pustolova Marino, Filip i Aleksandar za svoje putovanje yugom do Mongolije u korist hrvatskog prihvatilišta za ptice kampanjom su možda prikupili samo 316 dolara, ali to ih nije spriječilo da svoj cilj i ostvare, o čemu su napisali i više zanimljivih putopisa, objavljenih na stranicama ovog lista. Na koncu, Petar Ciganović kampanjom je pokušao prikupiti 2.900 dolara za izdavanje svoje knjige »Kako smo istjerali King Konga«, ali prikupio je tek četrdeset dolara donacija dva podržavatelja.



– Zanimljivo je kako je baš pred kraj godine pokrenut, odnosno završen, značajan broj kampanja. Također možemo vidjeti i manju aktivnost u prva dva mjeseca godine i u ljetnim mjesecima. Najviše pokretača kampanja bilo je u Zagrebu, njih 27, a slijede Rijeka i Zadar sa po tri kampanje, rekao je Hafner.


Hrvatska kampanja godine s najviše prikupljenog novca i najviše podržavatelja bila je ona za poboljšanu verziju Vitastiq uređaja za mjerenje minerala u tijelu, koja je prikupila gotovo 300.000 dolara te okupila oko 2.000 podržavatelja. Pokretač Vitastiqa, Dean Vranić, ujedno je, prema blogu crowdfunding.hr, proglašen crowdfunderom godine, osobom koja je najviše doprinijela popularizaciji crowdfundinga u protekloj godini.


Zanimljivo je da je ovo već druga Vranićeva uspješna kampanja. U ove dvije prikupljeno je ukupno gotovo 600.000 dolara. Dean Vranić pojašnjava da je najviše vremena potrebno uložiti u osmišljavanje proizvoda koji mora biti zanimljiv.


– Ne treba, međutim, zanemariti ni samu kampanju, to jest komunikaciju s potencijalnim podržavateljima, jer čak i prosječan proizvod može ostvariti odlične rezultate, ako se dobro prezentira, Vranićev je stav.


Izravan kontakt


Budućim pokretačima savetuje da njihova kampanja ne mora izgledati profesionalno, ali mora biti u skladu s onim što traže i nude. Dodaje da je jako važno održavati konstantnu komunikaciju s podržavateljima putem objava u samoj kampanji te se potruditi oko pojavljivanja na raznim internet portalima i drugim medijima, a savjetuje i da se pokretači ne ustručavaju uspostaviti direktan kontakt s glavnim ljudima crowdfunding plaftorme koju su izabrali te od njih potražiti korisne savjete. S Vranićevim se savjetima slaže i Hrvoje Hafner, koji na pitanje što razlikuje dobru od loše crowdfunding kampanje napominje da je pokretačima od presudne važnosti izgraditi zajednicu podržavatelja i prije samog početka kampanje.


– Cijeni se da pokretači nude nešto opipljivo te da iza sebe već imaju određene rezultate, ali bez izgrađene zajednice teško je odraditi uspješnu kampanju. Pokretači moraju pričati sa što širim krugom ljudi, sudjelovati na raznim konferencijama i drugim događanjima, kako bi kod ljudi postupno izgradili zanimanje za svoju priču. Dobar primjer su djevojke iz Zadra, Ana Teskera i Maja Šepetavec koje su, mjesecima prije nego su pokrenule kampanju za svoju pivovaru, proputovale cijelu Hrvatsku, sudjelovale na nizu događanja i razgovarale s mnogim ljudima uključenim u priču oko craft piva. Tako, kad je kampanja počela, svim potencijalnim donatorima bilo je jasno što će dobiti za svoju novčanu podršku. Nije dovoljno, dakle, samo imati ideju, iako se ne može baš od bilo čega stvoriti uspješna kampanja, već treba pričati s ljudima i stvoriti zainteresiranu zajednicu, pojašnjava Hafner, koji je dosad svojim savjetima pomogao desecima kampanja, u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.


Ideje kakve su u praksi svakako uspješno primijenile neke hrvatske kampanje, poput one za film Gazda redatelja Darija Juričana, koji je za svoj kinofond, nakon što su filmsku priču »koja nije o Ivici Todoriću«, odbili prikazivati veliki hrvatski kinooperateri, te prateću knjigu Saše Paparelle, u samo dva i pol dana prikupila ciljani iznos od tri tisuće dolara. Do kraja kampanje »Gazda« je prikupio ukupno gotovo 7.800 dolara. Uspješan je ponovo bio jedan od najvećih hrvatskih crowdfundera Oleg Maštruko, urednik informatičpkog časopisa Mreža i fotograf. Nakon uspješnih kampanja za foto putopise Without People i Expiatons, te putovanja Pamirskim traktom, u kojima je sudjelovalo gotovo 500 podržavatelja, Maštruko je u svojoj četvrtoj kampanji »Izgubljeno kraljevstvo« zatražio i dobio podršku za putovanje u nekadašnje kraljevstvo Lo, odnosno pokrajinu Mustang u današnjem Nepalu, daleko premašivši svoj inicijalni cilj i prikupivši gotovo 9.250 dolara. Veliko zanimanje izazvao je i portal Forum.tm, kao prvi hrvatski medij koji se upustio u grupno financiranje, zatraživši podršku svojih čitatelja, u čemu su se pokazali vrlo uspješnim. Prikupljeno je oko 10.800 dolara, kampanju je pratilo više od 50.000 ljudi, a njih 350 financijski ju je i podržalo, i to iz 21 države.


Bolja godina


Hrvoje Hafner smatra da će aktualna godina po pitanju crowdfundinga biti dinamičnija od prethodne. Još prošle godine održan je niz zanimljivih događanja vezanih uz grupno financiranje, poput Crowdfunding Doxa u Zagrebu, gdje su domaći filmaši mogli saznati sve o grupnom financiranju filmske industrije u svijetu i Hrvatskoj, a održano je i drugo izdanje Crowdfunding akademije te Crowdfunding konvencija za popularizaciju ovakvog načina financiranja. A ove će godine, najavljuje Hafner, prvi put u Hrvatsku doći predstavnica Kickstartera zadužena za promociju i podršku projekata vezanih uz računalne igre, Anya Combs, koja će u travnju sudjelovati na Reboot Develop konferenciji u Dubrovniku, kako bi potaknula »indie« developere na korištenje crowdfundinga za lansiranje igara.


U svijetu je lani putem različitih modela i platformi grupnog financiranja prikupljeno ukupno 22 milijarde dolara u dva milijuna kampanja, s time da broj crowdfunding platformi svakodnevno raste.